ویکی God of War

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

خدای جنگ راگناروک

اشتراک‌گذاری

خدای جنگ راگناروک

God of War Ragnarök

خدای جنگ راگناروک - God of War

توسعه‌دهنده

سانتا مونیکا استودیوز

ناشر

سونی اینتراکتیو انترتیمنت

کارگردان

اریک ویلیامز

تهیه‌کننده

چاد کاکس
یومی یانگ
کوری بارلوگ

نویسنده

مت سوفاس
ریچارد گوبرت

آهنگساز

بر مک‌کریری

مجموعه

خدای جنگ

موتور

سیستم ساخته شده توسط سونی سانتا مونیکا

پلتفرم‌ها

پلی‌استیشن 5
پلی‌استیشن 4

تاریخ انتشار

۹ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۸ آبان ۱۴۰۱)

حالت‌ها

تک‌نفره

درجه‌بندی سنی

بزرگسال

نسخه پیشین

خدای جنگ راگناروک (God of War Ragnarök) یک بازی اکشن ماجرایی توسعه یافته توسط سانتا مونیکا استودیو است. داستان God of War Ragnarök  دنباله‌ای بر رویدادهای خدای جنگ (۲۰۱۸) است. این بازی به طور رسمی در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲ برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 5 و پلی‌استیشن 4 منتشر شد. این بازی نهمین قسمت از این مجموعه خدای جنگ محسوب می‌شود و بر اساس اساطیر اسکاندیناوی است.

این بازی در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ عرضه شود، اما به دلیل مشکلات سلامتی کریستوفر جاج، بازیگر کریتوس و بعدا به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد. یک بسته محتوای قابل دانلود (DLC) رایگان با عنوان والهالا در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد که به عنوان پایان راگناروک عمل می‌کند؛ کریتوس و همراهش میمیر پیمایش‌هایی را در والهالا انجام می‌دهند تا کریتوس با زندگی گذشته خود در یونان کنار بیاید.

راگناروک تحسین کلی منتقدان را به دست آورده است که بیشتر ستایش‌ها از داستان‌سرایی، شخصیت‌ها، جلوه‌های بصری، طراحی، موسیقی و بهبود کلی گیم‌پلی نسبت به نسخه قبلی بوده است. این بازی در هفته اول خود ۵.۱ میلیون نسخه فروش داشت و تا نوامبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت. در مراسم گیم آواردز ۲۰۲۲، راگناروک نامزد ۱۱ جایزه شد و یکی از نامزدهای بهترین بازی سال شد که از بین آن‌ها شش مورد را برنده شد.

داستان God of War Ragnarök

داستان در میدگارد و سه سال بعد از شروع فیمبول‌وینتر جریان دارد. کریتوس و آترئوس از یک سفر شکار به خانه بازمی‌گشتند که مورد حمله فریا قرار گرفتند اما از آن عبور کردند و پس از رسیدن به خانه شاهد آخرین لحظات عمر گرگشان فنریر بودند. پس از مرگ فنریر، آترئوس با استفاده از جادوی یوتون به طور غیرقابل کنترلی تبدیل به یک خرس شد و برای مدت کوتاهی با پدرش مبارزه کرد تا این که دوباره به حالت هوشیار خود بازگشت. کمی بعد، ثور به خانه آن‌ها رسید و خوابی که آترئوس قبل‌تر دیده بود، برآورده شد. اودین نیز به این خدا پیوست و پیشنهاد کرد که آترئوس از جستجوی مخفیانه‌اش برای یافتن تیر دست بکشد تا آن‌ها خانواده‌ی کریتوس را تنها بگذارند. کریتوس از این درخواست امتناع کرد و این جواب منفی ثور را وادار کرد تا با او درگیر شود. پس از پایان یافتن درگیری، کریتوس، آترئوس و میمیر با کمک برادران هولدرا به خانه سیندری پناه بردند که روی شاخه‌های درخت جهانی ایگدراسیل و در میان قلمروها قرار گرفته بود.

آترئوس اعتراف کرد که او و سیندری به طور مخفیانه معابد یوتون در سراسر میدگارد را برای یافتن سر نخی از تیر بررسی کرده‌اند، و به این نتیجه رسیدند که او در سوارتالف‌هایم زندانی است. کریتوس با اکراه موافقت کرد تا تیر را آزاد کند تا بلکه از این طریق بتواند از راگناروک جلوگیری کند. از این رو آن‌ها به سوارتالف‌هایم رفتند و تیر آسیب دیده را آزاد کردند. سپس این گروه به الف‌هایم سفر کردند تا از معبد گروآ بازدید کنند تا پیشگویی مربوط به راگناروک را بهتر درک کنند. آن‌ها با مبارزه با الف‌ها و صلح‌طلبی بدیع تیر، سرانجام به یک پیش‌گویی جایگزین در مورد راگناروک پی بردند، پیش‌گویی که در طی آن فقط آسگارد نابود می‌شد و سایر قلمروها تحت یک قهرمان جدید باقی می‌مانند که به طور ضمنی آترئوس و نام دیگر او یعنی لوکی اشاره شده بود.

در بازگشت به خانه، کریتوس و آترئوس در مورد سرنوشت فرضی دوم مشاجره کردند. در آن شب، آترئوس در یوتون‌هایم با یک غول به نام انگربودا از خواب بیدار شد، کسی که به او یک نقاشی دیواری را نشان داد که ظاهرا مرگ کریتوس در راگناروک و پیوستن آترئوس به اودین را پیش‌گویی کرده بود. او همچنین پی برد که غول‌ها برای فرار از خشم اودین، روح خود را به سنگ‌های معنوی منتقل می‌کرده‌اند. آترئوس قبل از رفتن، کمک کرد تا مادربزرگ انگربودا یعنی گریلا از دزدیدن روح حیوانات دست بکشد و سنگ‌های معنوی به او سپرده شد. آترئوس همچنین روح یک غول را در بدن یک مار قرار داد. سپس آترئوس به میدگارد بازگشت، جایی که کریتوس با عصبانیت به او گفت که به مدت دو روز گم شده بوده است. سپس آن‌ها یک بار دیگر توسط فریا مورد حمله قرار گرفتند، اما او موافقت کرد که اگر کریتوس به او کمک کند تا به واناهایم سفر کند و نفرینی که قدرت‌های او را مهار کرده را بشکند، او نیز کریتوس را رها کند. فریا در شکل یک شاهین، با کریتوس و میمیر به قلمرو خاستگاه خود سفر کرد و آن‌ها با برادر بیگانه‌ی او یعنی فریر دیدار کردند. کریتوس همچنین در مورد مرگ خانواده خود با فریا صحبت کرد. پس از کشتن نیدهاگ و شکستن نفرین، فریا اعتراف کرد که نه می‌تواند کریتوس را به خاطر کشتن پسرش ببخشد و نه او را بکشد.

در پناهگاه هولدرا، کریتوس و آترئوس بحث دیگری در مورد رفتار اخیر فریبکارانه‌ی آترئوس داشتند و آترئوس به آسگارد فرار کرد تا راهی برای جلوگیری از مرگ پدرش پیدا کند. آترئوس یک برخورد خصمانه با هایم‌دال داشت اما ثور و اودین او را نجات دادند. اودین از آترئوس برای جلوگیری از راگناروک از طریق جمع آوری یک ماسک باستانی درخواست کمک کرد که این ماسک ظاهرا می‌توانست شکاف بین جهان‌ها را بررسی کند و دانش بی‌نهایتی را اعطا کند. در همین حال، کریتوس، فریا و میمیر به دنبال بازپس گیری آترئوس از نورن‌ها دیدار کردند که به کریتوس گفتند هایم‌دال قرار است آترئوس را بکشد. در پاسخ به این موضوع، کریتوس و بروک یک سلاح جدید قدرتمند از حلقه دروپنیر به نام نیزه دروپنیر را ساختند که این سلاح قادر بود آینده‌نگری هایم‌دال را دور بزند و به او آسیب برساند.

در ادامه داستان God of War Ragnarök، آترئوس هنگام جستجوی قطعات ماسک در هل‌هایم همراه با دختر ثور یعنی ترود به‌طور تصادفی گرگ غول‌پیکر گارم را آزاد کرد که این گرگ شروع به ایجاد حفره‌هایی در قلمروها کرد و به هل-واکرها اجازه‌ی ورود و ایجاد اختلالاتی را داد. آترئوس دوباره با کریتوس متحد شد و هر دو تلاش کردند تا گارم را متوقف کنند. در حین این مبارزه، آترئوس متوجه شد که پس از مرگ فنریر، روح این گرگ به چاقوی او منتقل شده و او با انتقال این روح به گارم، فنریر را دوباره زنده کرد. در پناهگاه، آترئوس اطلاعات ماسک اودین را با بقیه اعضای گروه به اشتراک گذاشت. با این حال، بحث زمانی مطرح شد که آن‌ها متوجه شدند فریر توسط خدایان آسیر دستگیر شده است و کریتوس، آترئوس، میمیر و فریا برای نجات او به واناهایم بازگشتند. کریتوس با این ادعا که شیپور جادویی هایم‌دال یعنی گلاهورن، ناگزیر راگناروک را به حرکت در می‌آورد، مجبور شد تا هایم‌دال را بکشد.

آترئوس تصمیم گرفت تا به آسگارد برگردد و مونتاژ قطعات ماسک را تمام کند تا از استفاده‌ی آن توسط اودین جلوگیری کند. کریتوس با اکراه موافقت کرد و آترئوس موفق به این کار شد، هرچند که در این زمان ثور تصمیم به کشتن او را گرفت و آترئوس مجبور شد با ماسک فرار کند. در بازگشت به پناهگاه، آترئوس ماسک را به تیر داد که او ناگهان با تغییر موضع خود برای جنگیدن، فاش کرد که از راهی مخفی به آسگارد آگاه است. بروک نسبت به این تغییر ناگهانی تیر مشکوک شد. کمی بعد تیر به طرز مرگباری بروک را با چاقو زد و آشکار شد که او در تمام این مدت اودین مبدل‌شده بوده است. پدر همگان به سختی و بدون ماسک اقدام فرار کرد. سیندری خشمگین از اتفاق رخ داده گروه را رها کرد تا برای برادرش سوگواری کند. آترئوس و کریتوس به راگناروک متعهد شدند و به موسپل‌هایم رفتند تا به سورت کمک کنند که به شکل سرنوشت‌ساز خود درآید تا آسگارد را نابود کند.

نیروهای متحد الف‌ها، ونیر و سایر قلمروها تحت رهبری کریتوس در معبد تیر در میدگارد گرد هم آمدند. کریتوس گالاهورن را به صدا درآورد و محاصره آسگارد را آغاز کرد. در ابتدا نبرد خوب پیش نرفت. قلمروهای دیگر به سرعت گسسته شدند و سیندری نیز به نبرد ملحق شد، چرا که نمی‌خواست دورف‌های دیگری بمیرند، و ارتش مجبور شد پناهندگان بی‌گناه میدگاردی را از دست سورت غیرقابل کنترل نجات دهد. زمانی که سیندری ماشین‌های جنگ آسگاردی و دیوار محافظ این قلمرو را نابود کرد، ترود و مادرش سیف فرار کردند. ماری که آترئوس قبلا آن را نجات داده بود و حالا به طور کامل رشد کرده بود و به یورمونگاند تبدیل شده بود ظاهر شد و با ثور درگیر شد. ثور مار را به گذشته فرستاد و باری دیگر با کریتوس نبرد کرد. این خدای رعد متقاعد شد که در برابر اودین بایستد اما به سرعت توسط اودین به دلیل نافرمانی کشته شد. سپس اودین با کریتوس، آترئوس، فریا و میمیر درگیر شد و در این مرحله مغلوب شد. سپس آترئوس ماسک را شکست و کمی بعد روح اودین را در سنگی معنوی به دام انداخت. در نهایت سیندری انتقام‌جو این سنگ را در هم کوبید و روح اودین را از بین برد. همانطور که سورت آسگارد را نابود می‌کرد، فریر خود را قربانی کرد تا همه امکان فرار از شکاف ایجاد شده توسط انگربودا و فنریر را پیدا کنند.

پس از پایان جنگ، آترئوس دوباره به انگربودا در میدگارد پیوست، کسی که به او و کریتوس یک نقاشی دیواری را نشان داد که فی، مادر آترئوس عمدا آن را نابود کرده بود تا به آن‌ها اجازه دهد سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند. آترئوس تصمیم گرفت به آنگربودا در جستجوی برای یافتن غول‌های بیشتر بپیوندد و از صمیم قلب با پدرش خداحافظی کرد. در پایان داستان God of War Ragnarök، کریتوس با نگاه بیشتر به این معبد، سرنوشت خود برای تبدیل شدن به پدر جدید نه قلمرو را کشف کرد و فریا و میمیر را برای کمک به بازسازی و بازگرداندن صلح به کار گرفت. در همین حین، خدایان آسیر به واناهایم نقل مکان کردند و در نهایت با ونیر به صلح رسیدند. ترود به افتخار پدرش میولنیر را در اختیار گرفت. تیر حقیقی نیز در نیفل‌هایم کشف و آزاد شد. کریتوس، فریا، میمیر و سیندری با بروک وداع کردند و خاکسپاری او در سوارتالف‌هایم انجام شد.

والهالا

مدتی پس از وقایع راگناروک، کریتوس دعوت‌نامه‌ای ناشناس به والهالا را دریافت کرد. به این ترتیب او به همراه میمیر به آخرین بقایای آسگارد رفت و به زور از ورودی آن عبور کرد. تجهیزات و قدرت‌های جادویی کریتوس به طور ناگهانی از بین رفتند و او در مبارزه‌ای شکست خورد. پس از بیدار شدن در سواحل والهالا، او با فریا و سیگرون والکیری مواجه شد که کریتوس و میمیر را به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین والهالا سرزنش کردند، اما در نهایت به او اجازه ورود دادند. قبل از رسیدن به والهالا، فریا که اکنون ملکه قلمروها بود از کریتوس دعوت کرد تا به عنوان خدای جدید جنگ اسکاندیناوی به شورای او بپیوندد، اما کریتوس به دلیل سوء استفاده‌ای که در دوران اقامتش در یونان از قدرت کرده بود، تمایلی به آن نداشت.

کریتوس پس از مبارزه در مسیر والهالا، به تیر رسید که مشخص شد او فرد ارسال‌کننده دعوتنامه بوده است. تیر با کریتوس جنگید و او را تشویق کرد تا با گذشته‌اش روبرو شود، اما ناراحتی کریتوس او را از انجام این کار باز می‌داشت. تیر فاش کرد که هدف کریتوس در والهالا این است که بر خودش تسلط پیدا کند تا با آنچه قبلا بوده کنار آید. سپس کریتوس از آزمون‌های بیشتری در والهالا گذشت که شامل دیدار با دشمنان گذشته‌اش مانند مودی و مگنی، و همچنین ظاهر شدن سر هلیوس بود. یک تلاش اشتباه باعث شد تا سیگرون قوانین والهالا را زیر پا بگذارد تا کریتوس و میمیر را از مرگی قطعی نجات دهد، که در نتیجه‌ی آن ارتباط او با والهالا تضعیف شد. پس از چندین مبارزه دیگر، تیر به کریتوس کمک کرد تا با جلوه‌ای از نسخه جوان‌تر خود از دوران اقامتش در یونان روبرو شود تا از این طریق بر ترس‌ها و نفرت خود غلبه کند. کریتوس به این نتیجه رسید که اگرچه خود جوان‌ترش فردی عصبانی و بی رحم بوده است، اما او همین طور کسی بوده است که خود را قربانی کرده تا قدرت امید را به بشریت بازگرداند، چیزی که ثابت می‌کرد همیشه خوبی در او وجود داشته است. کریتوس با درک تفاوت میان خدمت کردن به دیگران و در خدمت دیگران بودن، سرانجام با خود صلح کرد و موافقت کرد که به شورای فریا بپیوندد و خدای امید شود.

طی پیمایش‌های بیشتر در والهالا، میمیر احساسات عاشقانه خود نسبت به سیگرون را آشکار کرد. در یک پایان‌بندی مخفی، سیگرون تصمیم گرفت به جای انجام محک‌هایی در جهت تقویت ارتباط خود با والهالا، پست خود را به عنوان والکری ترک کند و به تنهایی به دنیا سفر کند تا هدف خود را پیدا کند. کریتوس، میمیر، فریا، و دو والکیری یعنی گانر و ایر شاهد رفتن او بودند و سیگرون نیز وعده داده که در نهایت به میمیر بازگردد.

شخصیت‌ها

  • کریتوس: شخصیت اصلی مجموعه خدای جنگ و پدر آترئوس.
  • آترئوس: پسر کریتوس از دومین ازدواجش. خدای فریب، آشوب، مارها، قصه‌ها، جادو و دروغ. او در میان یوتون‌ها با نام لوکی شناخته می‌شود.
  • ثور: پدر و مگنی و مودی، پسر اودین و همسر سیف. او خدای تندر، قدرت، برق، طوفان‌ها، آسمان، جنگ و تقدس است.
  • فریا: مادر بالدر و همسر سابق اودین. او ملکه سابق والکری و الهه جادو، عشق، زیبایی، مرگ، جنگ و باروری است.
  • اودین: پادشگاه آسگارد، خدای جنگ، خرد، مرگ، شعر، آسمان، دانش و جادو. او پدر ثور، بالدر، تیر و هایم‌دال است.
  • ترود: دختر ثور و سیف، و نوه‌ی اودین. او یک والکری در حال تمرین است.
  • سیف: همسر ثور و مادر ترود.
  • انگربودا: یکی از آخرین یوتون‌ها و دوست آترئوس
  • بروک و سیندری (برادران هولدرا): دورف‌های آهنگر شناخته شده برای ساخت تبر لویاتان و میولنیر
  • تیر: خدای جنگ، قانون، افتخار، و عدالت. او پسر اودین است که مورد خیانت پدرش قرار گرفت.
  • میمیر: خدای خرد و دانش نورس که تنها سر او زنده باقی مانده است.
  • هایم‌دال: خدای آینده‌نگر، هوشیاری، نظم، پیش‌آگاهی. او پسر اودین و محافظ قملروی آسگارد است.
  • دورلین: یک دورف و رهبر شورشی سابق. او یک ماهی مرکب بنفش به نام دینر دارد.
  • فنریر: یک غول گرگ و حیوان اهلی کریتوس، آترئوس و انگربودا.
  • یورمونگاند: مار جهان که به شکل مرموزی با آترئوس مرتبط است.
  • اسکول و هاتی: دو غول گرگ که به عنوان آورندگان روز و شب شناخته می‌شوند.
  • سورت: اولین غول آتشین که سرنوشتش نابودی آسگارد در زمان راگناروک است. او همچنین با نام سورت دلیر شناخته می‌شود.
  • فریر: یک خدای ونیر و برادر فریا. او رهبر سابق الف‌های روشنایی بود.
  • سیگرون: یک والکری که توسط کریتوس کشته شد. او معشوقه‌ی میمیر است و توسط فریا احیا شد.
  • نورن‌ها: الهه‌های سرنوشت نورس
  • اسپکی و سوانا: گرگ‌های مونث کریتوس و آترئوس که سورتمه‌ی آن‌ها را می‌کشند.

دشمنان

  • دراگرها: دشمنان متداولی که در قلمروهای نورس یافت می‌شوند. آن‌ها اجسادی احیا شده هستند و انواع مختلفی دارند. برخی دارای قابلیت‌های جادویی، برخی دارای سلاح‌های و مختلف و تجهیزاتی مثل سپر هستند. آن‌ها در سراسر میدگارد دیده می‌شوند.
  • هل-واکرها: دشمانی انسان‌نما با رنگ آبی و سفید که در قلمروی هل‌هایم و در کلاس‌های مختلفی حاضر هستند. آن‌ها اغلب در برابر حملات تبر لویاتان مقاومت دارند و برای شکست دادن آن‌ها به مشت یا تیغه‌های آشوب نیاز است.
  • ترول‌ها: غول‌های نورس که عاج‌های روی لبه‌ی صورت‌شان وجود دارد و از ستون‌های بزرگی به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها از عناصر مختلفی بهره می‌برند.
  • الف‌های روشن: یکی از دو نژاد الف که در آلف‌هایم ساکن هستند.
  • الف‌های تاریک: یکی از دو نژاد الف که در کنار الف‌های روشن در آلف‌هایم ساکن هستند.
  • هل-برود (Hel-Brood): موجوداتی بدون صورت و خصومت‌آمیز که در هل‌هایم ساکن هستند.
  • ریدرها (Raiders)
  • ریورها (Reavers): افرادی که توسط جادوی سیدر فاسد شده‌اند و ظاهرشان تغییر کرده است و همچنین انسانیت خود را از دست داده‌اند.
  • استاکرها: موجوداتی شبیه قنطورس و دارای شاخ که با سلاح‌های مختلف مجهز هستند.
  • برسرکرها (Berserkers): جنگجویان روح گونه بدخواه
  • اوگرها: هیولاهای غول‌پیکر و گوریل-گونه
  • ولورها (Wulvers): جانوران انسان‌نمای شرور که شبیه گرگ هستند.
  • لیجن‌ها (Legions): موجودات فرا طبیعی که با جادوی سیدر احضار می‌شوند.
  • درکی (Dreki): موجودات کروکودیل-شکل و غول‌پیکر که ساکن سوارتالف‌هایم هستند.
  • گریم (Grim): هیولاهای مارمولک-مانند دوپا و دارای نوعی «نفرین» که سم تف می‌کنند.
  • تاتزلورم‌ها (Tatzelwurms): هیولاهای از مار و گربه
  • گرادنگرها (Gradungrs): موجودات بزرگ شیرمانند که شاخ دارند.
  • اژدهایان
  • اینهریار
  • فیسک
  • تراولرها (Travelers)
  • روح شعله
  • روح یخ
  • انشینت‌ها (Ancients)
  • روح‌خواران
  • نایتمرها (Nightmares)
  • والکری‌های تباه شده
  • گارم
  • نیدهاگ
  • گریلا

سلاح‌ها

  • تبر لویاتان: سلاح اصلی کریتوس که با یک دست از آن استفاده می‌کند و دارای ویژگی‌های جادوی یخی است. این تبر بلافاصله پس از پرتاب شدن امکان فراخوانی دارد. در اصل این تبر متعلق به یک یوتون به نام فی بود که همسر کریتوس بود. این تبر را مدت‌ها پیش برادران سیندری و بروک ساخته‌اند.
  • کمان تالون: سلاح اصلی آترئوس که یک تیر و کمان جادویی است. این کمان امکان احضار حیوانات خیالی برا حمله کردن را دارد که در مبارزات کریتوس کمک می‌کند.
  • سپر نگهبان: کریتوس یک دستکش آهنی دارد که قادر به تبدیل شدن به یک سپر گرد برای دفع ضربات است.
  • تیغه‌های آشوب: سلاح‌های فرومایه کریتوس از زمان حضور او در دنیای یونان که شامل دو تیغه‌ی به هم رنجیر شده است و از ویژگی جادوی آتش بهره می‌برد.
  • نیزه دروپنیر: کریتوس این نیزه را از حلقه دروپنیر و با کمک بانوی آهنگری (Lady of the Forge) ساخت. این سلاح به منظور کشتن هایم‌دال ساخته شد، کسی که قادر به پیشبینی حملات حریف بود. کریتوس با به دست کردن حلقه نام برده، هر زمان قادر به احضار این نیزه است.
صفحات دیگر