ویکی مورتال کمبت

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

کوای لیانگ

اشتراک‌گذاری

ساب-زیرو

Sub-Zero

کوای لیانگ - مورتال کمبت

نام واقعی

کوای لیانگ

جنسیت

مذکر

خاستگاه

سکونت

ارث‌رلم

گونه

خط زمانی اول و دوم: انسان/کرایومانسر
خط زمانی سوم: انسان/پایرومانسر

سلاح‌ها

عصای یخی (MK4, MKG)
شمشیر کوری (MK:DA, MK:D, MK:U, MK:A, MKvsDCU, MK 2011, MKX, MK11)
سلاح‌های سایبرنتیک (MK 2011)
خنجرهای یخی (MKX, MK11)
چکش یخی (MKX)
تبر جنگی یخی (MK11)
کونای (MK1)
کوساریگاما (MK1)

شیوه‌های مبارزه

شوتوکان (MK:DA, MK:D, MK:U, MK:A)
اژدها (MK:DA, MK:D, MK:U)

بازی‌ها

Mortal Kombat II
Mortal Kombat 3
Ultimate Mortal Kombat 3
Ultimate Mortal Kombat
Mortal Kombat Advance
Mortal Kombat Trilogy
Mortal Kombat 4
Mortal Kombat Gold
MK: Deadly Alliance
MK: Deception
MK: Shaolin Monks
MK: Unchained
MK: Armageddon
MK vs. DC Universe
Mortal Kombat Mobile
Mortal Kombat: Onslaught

بازیگر

دنیل پسینا (MKII)
جاشوا ای. تسویی (MKII)
جان ترک (MK3، UMK3، MKT، MKAdvance، MK4، MKG)
کیت کوک (MK: Annihilation)
لوک پری (DotR)
جان توبیاس (MK4، MKG)
رام برخوردار (MK:SM, MK:A)
جیم میلر (MKvsDCU، MK 2011)
استیون بلوم (MKX، Injustice 2، MK11)
جان وسا (MKL2)
هری شوم جونیور (MKL)
تونی چانگ (MK11، MK1) (مدل)
دیمیتری وگاس (MK11، DLC Skin) (مدل و صدا)
بایاردو دی مورگویا (MKL:BOTR)
رون یوان (MKL:SB)
دایسوکه تسوجی (MK1)
اد بون (MK1، خطوط صوتی حرکت نیزه)

کوای لیانگ (Kuai Liang) که زمانی با عنوان ساب-زیرو (Sub-Zero) شناخته می‌شد، یک قاتل لین کوئی در مجموعه بازی مورتال کمبت است.

او برادر جوان‌تر بی-هان است، کسی که در اولین بازی مورتال کمبت ساب-زیروی اصلی بود. کوای لیانگ یا ساب-زیروی جوان اولین بار در مورتال کمبت ۲ نمایش داده شد. لقب اولیه او توندرا بود و او همچنین در مقطعی به عنوان سایبورگ LK-52O شناخته می‌شد. در مورتال کمبت ۱ و خط زمانی جدید او به عنوان اسکورپیون شناخته می‌شود.

کوای لیانگ پس از اولین حضورش به یک شخصیت تکرار شده در مجموعه تبدیل شد. او بعدها پس از تبدیل شدن به استاد بزرگ لین کوئی، درگیر یک رقابت طولانی مدت بین لین کوئی و شیرای ریو شد. وا در خط زمانی دوم سرانجام با رقیب خود هانزو هاساشی به صلح رسید.

درباره ساب-زیرو

در واقع دو تجسم از ساب-زیرو وجود دارد که برادر یکدیگر هستند؛ برادر بزرگ‌تر بی-هان و برادر کوچک‌تر کوای لیانگ است. هر دوی آن‌ها جنگجویانی آبی پوش بوده‌اند که در زمان‌های مختلف از نام مستعار «ساب-زیرو» استفاده کرده‌اند، و همین طور هر دوی آن‌ها به لین کوئی خدمت کرده‌اند.

آن‌ها از ریشه‌ی Cryomancerها، نژادی در قلمروی اوت‌ورلد هستند که توانایی تولید و کنترل یخ را دارند. با این حال، آن‌ها در ارث‌رلم به دنیا آمده‌اند و تنها ساب-زیروی جوان‌تر از میراث خود اطلاع پیدا کرد. لیانگ یک جای زخم روی چشم راستش دارد که این زخم را در میان رویدادهای مورتال کمت ۳ دریافت کرد؛ در تایم‌لاین جدید این جای زخم توسط کینو روی صورت او به یادگار گذاشته شد. با این حال، همانطور که در MK:Deception مشاهده شد، این جای زخم از بین رفته است، موضوعی که ممکن است به خاطر نیروی مدالیون اژدها رخ داده باشد.

در بیوگرافی آن‌ها، هر دو برادران ساب-زیرو از یک پدر کرایومانسر و یک مادر انسان متولد شده‌اند. پدر آن‌ها یک عامل سری برای لین کوئی در ایالات‌ متحده بود. لیانگ با یک زن آمریکایی ازدواج کرد و صاحب دو پسر شد. پدر برخلاف میل مادر، پسران را به همراه خود به چین بازگرداند، و این دو برادر به عنوان قاتلان لین کوئی تربیت شدند. این موضوع بعدها مشخص شد که دو برادر وقتی هنوز بچه بودند توسط لین کوئی ربوده شدند.

زمانی که بی-هان به عنوان ساب-زیرو در اولین مورتال کمبت حضور پیدا کرد، نام مستعار کوای لیانگ «توندرا» بود. بعد از این که بی-هان توسط اسکورپیون به قتل رسید، کوای لیانگ قسم خورد که انتقام برادرش را بگیرد. او هنر استفاده از یخ و سرما را آموخت و نام مستعار بردارش یعنی ساب-زیرو را روی خود گذاشت. کوای لیانگ با نهایتِ خشم وارد تورنومنت مورتال کمبت شد و تنها یک هدف داشت: نابود کردن قاتل برادرش.

ساب-زیروی جوان زمانی یک جنگجو در سایه‌ی برادر بزرگ‌ترش بود، اما او تغییر کرد و تبدیل به جنگجویی شد که به سمت جنبه‌های انسانی تمایل پیدا کرد. این تغییر نه تنها او را تقویت کرد، بلکه او را از همتایان سابقش یعنی اعضای لین کوئی متمایز شد. همین موضوع او را در مقابل قبیله خود قرار داد. لین کوئی در پاسخ به این شرایط تصمیم به کشتن کوای گرفت و سایرکس، سکتور، و دوست سابق او اسموک برای این هدف برنامه‌ریزی شدند. کوای لیانگ سپس به ریدن و لیو کانگ پیوست تا در شورشی علیه شائو کان ایفای نقش کند.

در هر دوی تایم‌لاین اول و دوم او سکتور را شکست داد و طی فرآیندی تبدیل به رهبر لین کوئی شد و به عنوان استاد بزرگ دست یافت، اتفاقی که حتی او قوی‌تر از قبل کرد. او به متحد قابل‌ اعتمادی برای ارث‌رلم تبدیل شد و در زمان نیاز به آن‌ها کمک می‌کرد، به خصوص اگر درخواست کمک از طرف ریدن صادر می‌شد.

در خط زمانی جدید مورتال کمبت ۱، کوای اکنون در نقش اسکورپیون ظاهر شده است و جایگزین هانزو هاساشی شده است. در عین حال برادر او به نقش اولیه خود به عنوان ساب-زیرو بازگشته است. کوای همانند هانزو در تایم‌لاین‌های قبلی اکنون یک شبح احیا شده است، و به عنوان یک پایرومانسر در لین کوئی ایفای نقش می‌کند. کوای همچنین از بسیاری از تکنیک‌های هانزو مانند تلپورت، کونای، حملات مبتنی بر آتش و همچنین توانایی احضار آتش استفاده می‌کند. او اخلاق خود را مانند اسکورپیون در خطوط زمانی دیگر حفظ کرده است، و نوعی خصومت با بی-هان دارد.

بیوگرافی

مورتال کمبت (۲۰۱۱)

در طول تورنومنت اول، به رغم تلاش‌های ریدن برای تغییر نظر اسکورپیون اما بی-هان (ساب-زیروی بزرگ) توسط اسکورپیون کشته شد. قبل از حوادث تورنومنت اول، برادر کوچکتر بی-هان یعنی کوای لیانگ با عنوان توندرا شناخته می‌شد. در طول تورنمنت دوم، تندرا با گذاشتن نام ساب-زیرو بر خود تصمیم گرفت تا انتقام مرگ برادرش را بگیرد. در مقطعی ساب-زیرو به همراه اسموک در حال جمع آوری اطلاعات در مورد ناپدید شدن بی-هان دیده شدند. آن دو در مقطعی از هم جدا شدند و ساب-زیرو در هنگام بررسی محلی با سایرکس روبرو شد، کسی که بالاخره طی فرآیندی به یک سایبورگ تبدیل شده بود و این موضوع باعث وحشت ساب-زیرو شد. سایرکس از ساب-زیرو خواست تا با او بیاید تا او نیز به یک سایبورگ تبدیل شود، اما ساب-زیرو مخالفت کرد و آنها با یکدیگر مبارزه کردند، مبارزه‌ای که با پیروزی ساب-زیرو همراه شد.

ساب-زیرو برای پیگیری کارش به سایرکس اجازه داد تا فرار کند. او مدتی بعد با سونیا و جکس روبرو شد، کسانی که به دنبال سایرکس در آنجا حضور پیدا کرده بودند. آن‌ها با دیدن ساب-زیرو گیج شدند چرا که فکر می‌کردند ساب-زیرو مرده است، اما ساب-زیرو برای آن‌ها توضیح داد که او برادر کوچکتر بی-هان است. در ادامه ساب-زیرو خواستار اطلاعاتی در مورد مرگ برادرش شد و سونیا به او گفت که برادرش توسط اسکورپیون کشته شده است.

به این ترتیب ساب-زیرو برای مبارزه با اسکورپیون به کولوسئوم رفت. او ابتدا با رپتایل مبارزه کرد و پس از شکست او، طی نبردی با اسکوریپون موفق به شکست این نینجای زردپوش شد. با این حال زمانی که او قصد کشتن اسکورپیون را داشت، سایبورگ‌های لین کوئی به رهبری سایرکس و سکتور در محل حضور یافتند و او را دستگیر کردند. سایبورگ‌ها برای بردن ساب-زیرو به شائو کان قول وفاداری دادند و شائوکان نیز با برده شدن ساب-زیرو موافقت کرد.

ساب-زیرو حالا به عنوان یک سایبورگ در زمان حمله به ارث‌رلم مشاهده شد. او به کابال حمله کرد اما شکست خورد. او با پیشنهاد اسموک به دیدار جکس رفت تا پروتکول‌های CPU او خارج شوند و او دوباره آزادی اراده‌ی خود را به دست آورد. پس از آن او به جنگجویان ارث‌رلم پیوست و به جاسوسی علیه اوت‌ورلد اقدام کرد. در مقطعی سکتور به تغییر در برنامه‌نویسی ساب-زیرو پی برد و در نتیجه ساب-زیرو مجبور به مبارزه با او شد که در این نبرد نیز پیروز شد.

پس از آن ساب-زیرو در قبرستان با کوان چی و نوب سایبات روبرو شد، جایی که کوان چی به واسطه‌ی طلسمی قصد ایجاد یک نیروی فراطبیعی را داشت. ساب-زیرو در هنگام رویارویی با نوب متوجه شد که او همان برادر بزرگ‌ترش است. نوب سایبات که دیگر خود از این خانواده نمی‌دانست با ساب-زیرو درگیر شد اما ساب-زیرو بر او غلبه کرد و بر نا برادری خودشان مهر تائید گذاشت. پس از آن در مقطعی سیندل در مقابل جنگجویان ارث‌رلم ظاهر شد و تمام آن‌ها از جمله ساب-زیرو را کشت. ساب-زیرو بعدا توسط کوان چی احیا شد تا در خدمت ندررلم باشد.

مورتال کمبت X

کوای لیانگ حالا در نقش استاد اعظم لین کوئی قرار گرفته بود. او در این مقطع هانزو هاساشی را برای گفتگو به معبد لین کوئی دعوت کرد. کوای لیانگ در مورد تاریخ و هدف شکل‌گیری قبیله لین کوئی و شیرای ریو صحبت کرد که هر دو با هدف محافظت از ارث‌رلم شکل گرفته‌اند. او اعتقاد داشت که این دو قبیله باید متحد شوند. ساب-زیرو در مورد چگونگی کشتن سکتور توضیح داد و اشاره کرد که قبیله‌ی او عزت گذشته‌ی خود را بعد از ابتکار سایبری از دست داده است.

با این حال صحبت‌های آن‌ها برای توافق صلح با دخالت فراست، شاگرد ساب-زیرو منقطع شد. فراست که به هانزو حمله کرده بود توسط او شکست خورد و متعاقبا هانزو اقدام به حمله به ساب-زیرو کرد. هانزو در تقابلی ساب-زیرو را شکست داد و قصد داشت او را بکشد اما زمانی که ساب-زیرو در مقابل یکی از حملات فراست از او دفاع کرد، هانزو نظرش تغییر کرد. ساب-زیرو با این توضیح که شاگردش با اراده‌ی خودش و بدون اطلاع او چنین اقدامی کرده است هانزو را آرام کرد. ساب-زیرو در قصر لین کوئی حافظه‌ی سکتور را به هانزو نشان داد که افشا می‌کرد کوان چی پشت نقشه‌ی ریشه کن شدن قبیله شیرای ریو بوده است. به این ترتیب هانزو و کوان لیانگ از این پس به متحدان یکدیگر تبدیل شدند.

چندین سال بعد ساب-زیرو شاهد تباهی هولناک جینسی ارث‌رلم بود. مدتی بعد وقتی که کسی کیج و تیمش توسط کوتال کان و نیروهایش مورد تهدید قرار گرفت، ساب-زیرو به همراه جنگجویان لین کوئی حاضر شدند و برای راندن کوتال کان و نیروهایش به اوت‌ورلد تلاش کردند.

مورتال کمبت ۱۱

هنگامی که لرزش زمانی کرونیکا رخ داد، ساب-زیرو تنها بازمانده از قبیله خود بود که تحت سازماندهی اخیر سایبر لین کوئی تبدیل به یک سایبری شده بود. ساب-زیرو از ترس اینکه سکتور مانند دفعه قبل حمله به شیرای-ریو را رهبری کند، بلافاصله اسکورپیون را برای این وضعیت اضطراری احضار کرد. ساب-زیرو و اسکورپیون در مقطعی شاهد گفتگوی سایراکس با یک زن ناشناس بودند که متوجه شدند که این زن فراست است که سایبری شده است. این دو فراست خیانتکار را شکست دادند.

با حمله نیروهای کرونیکا، نه تنها معبد لین کوئی، بلکه معبد آسمان ریدن و مقر نیروهای ویژه در معرض خطر قرار گرفت. از این رو ساب-زیرو و سایر قهرمانان ارث‌رلم باقیمانده در «باغ آتش» شیرای ریو پناه گرفتن که تنها پایگاه امن بود. آن‌ها در آنجا متوجه شدند که شیناک پسر کرونیکا و برادر سیتریون است، همین طور از نقشه کرونیکا و جنگ بی‌پایان او در تمام خطوط زمانی آگاه شدند.

پس از اینکه کرونیکا لیو کانگ جابجاشده-زمانی را ربود تا از ترکیب شدن قدرت او و ریدن جلوگیری کند، ساب-زیرو و متحدانش بلافاصله تحت رهبری کارون به ندررلم و کرونیکا کیپ رفتند و ارتش‌های بازمانده ارث‌رلم شامل نیروهای ویژه، ارتش اصلاح شده شائولین و کیتانا به آن‌ها ملحق شدند.

ساب زیرو و اسکورپیون جابجا شده در زمان با رایدن در نگهبانی از کشتی خارون هستند. در طول حمله لین کوئی سایبری به کشتی کارون، ریدن موفق شد تا جکس زمان حال را متقاعد کند که از دستکاری شدن توسط کرونیکا جلوگیری کند. ساب-زیرو از طریق ریدن متوجه شد که سکتور کسی نبود که ارتش لین کوئی سایبری را کنترل می‌کرد بلکه فراست بود. ساب-زیرو یکی از معدود جنگجویانی بود که ادغام شدن ریدن و دو کپی لیو کانگ (از-گور-برخاسته-حاضر و انسانی-گذشته) و تبدیل شدن آن به خدای آتش نهایی لیو کانگ را مشاهده کرد. ساب-زیرو و متحدانش با موفقیت به کرونیکا کیپ حمله کردند تا لیو کانگ، کونگ لائو و کیتانا بتوانند با کرونیکا و جنگجویان باقیمانده او مقابله کنند. سرانجام کرونیکا زمان را به ریست کرد و لیو کانگ تنها در برابر او باقی ماند.

مورتال کمبت ۱

«اسکورپیون نیز مانند پدرش خود را به لین کوئی و دفاع از ارث‌رلم اختصاص داد. وقتی پدرش فوت کرد، اسکورپیون بی‌حوصله بود، اگرچه از دانستن اینکه برادرش، ساب-زیرو به عنوان استاد بزرگ جانشین پدرشان در لین کوئی می‌شود، مفتخر بود. اما حرکات بی‌سابقه ساب-زیرو برای کنار گذاشتن وظایف سنتی لین کوئی، شور و شوق اسکورپیون را منجمد کرد. او می‌ترسید که روزی مجبور شود برای کنترل میراث لین کوئی با برادرش مبارزه کند.»

صفحات دیگر