ویکی مورتال کمبت

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

بی-هان

اشتراک‌گذاری

نوب سایبات

Noob Saibot

بی-هان - مورتال کمبت

نام واقعی

بی-هان

جنسیت

مذکر

خاستگاه

خط زمانی اول و دوم: ارث‌رلم، چین (احیای مجدد در ندررلم)
خط زمانی سوم: ارث‌رلم

سکونت

خط زمانی اول و دوم: ارث‌رلم (قبلا) / ندررلم
خط زمانی سوم: ارث‌رلم

گونه

خط زمانی اول و دوم: شبح (قبلا انسان/کرایومانسر)
خط زمانی سوم: انسان/کرایومانسر

سلاح‌ها

سلاح یخی (MK1)
کونای (MKII)
تبر (UMK3)
داس دسته بلند (MK4, MKG)
شمشیر نینجا (MK:TE)
شوریکن (MK4, MK:D, MK:U, MK:A)
چکش ترول (MK:A)
داس (MK11)

شیوه‌های مبارزه

هاپکیدو (MK:TE)
پی گوا (MK:TE)
میمون (MK:D, MK:U, MK:A)

بازی‌ها

به عنوان ساب-زیرو:
Mortal Kombat
Ultimate Mortal Kombat
Ultimate Mortal Kombat 3
Mortal Kombat Trilogy
Mortal Kombat Advance
MK Mythologies: Sub-Zero
به عنوان نوب سایبات:
Mortal Kombat II (غیرقابل بازی/باس مخفی)
Mortal Kombat 3 (غیرقابل بازی/باس مخفی)
Ultimate Mortal Kombat
Ultimate Mortal Kombat 3 (تنها در بخش آرکید)
Mortal Kombat Trilogy
Mortal Kombat Advance
Mortal Kombat 4
Mortal Kombat Gold
MK: Tournament Edition
MK: Deception (باس ثانویه)
MK: Unchained (باس ثانویه)
MK: Shaolin Monks
MK: Armageddon
Mortal Kombat Mobile
Mortal Kombat: Onslaught

بازیگر

دنیل پسینا (MK, MKII)
ریچارد دیویزیو (MK3)
جان ترک (UMK3، MKT، MKM:SZ، MK4، MKG)
فرانسوا پتی (فیلم اول)
جی جی پری (MK: Annihilation)
کوان اوتسجی (MK:L)
اریک استاینبرگ (MK:L 2)
کیمبل سلطان (Conquest)
اد بون (صدا) (Deception)
جیمیسون پرایس (صدا) (MK 2011)
شان چیپلاک (صدا) (MK11)
استیون بلوم (صدا) (MKL:SR)
جو تاسلیم (فیلم ۲۰۲۱)
کایجی تانگ (MK1)

بی-هان (Bi-Han) که زمانی با نام نوب سایبات (Noob Saibot) و ساب-زیروی بزرگتر شناخته می‌شد، قاتلی از لین کوئی و شخصیتی در مجموعه بازی مورتال کمبت است.

بی-هان به عنوان ساب-زیرو، یکی از معدود شخصیت‌هایی است که در بازی آرکید اولیه مورتال کمبت حضور داشته است. بعدا عنوان ساب-زیرو به برادر کوچک او یعنی کوای لیانگ تعلق گرفت. او به عنوان نوب سایبات اولین بار به عنوان یک شخصیت مخفی در مورتال کمبت ۲ حضور پیدا کرد و برای اولین بار در Ultimate Mortal Kombat 3 به عنوان یک شخصیت قابل بازی ظاهر شد. با این حال هویت او به عنوان بی-هان تا بازی Mortal Kombat: Deception ناشناس باقی ماند. نوب سایبات همچنین در دو بازی مورتال کمبت (۲۰۱۱) و مورتال کمبت ۱۱ حضور داشت. او در مورتال کمبت ۱ دوباره به عنوان ساب-زیرو ایفای نقش می‌کند.

پس از مرگ و رستاخیز او به عنوان نوب سایبات در خط زمانی اصلی و جایگزین، او به یک آنتاگونیست تکرار شده در مجموعه تبدیل شد و معمولا برای منافع شخصی خود با شخصیت‌های جناح شر همکاری می‌کرد. او همچنین در بسیاری از موارد به عنوان یک آنتاگونیست اصلی در برابر برادر کوچکترش و اسکورپیون ظاهر شده است.

درباره بی-هان

بی-هان قبل از این که بمیرد، ساب-زیروی اصلی و یکی از قدرتمندترین جنگجویان متعهد قبیله‌ی لین کوئی بود. او فردی خونسرد و خنثی بود اما روحش به خاطر خشونت و کشتار بی‌رحمانه که در طی سال‌ها انجام داده بود تباه شده بود.

بی-هان در پایان تورنومنت مورتال کمبت توسط اسکورپیون به قتل رسید و اسکورپیون انتقام مرگ خودش را از او گرفت. سپس بی-هان به سطح پنجم ندرلم منتقل شد، جایی که در آن توسط کوان چی جادوگر احیا شد. کوان چی فردی بود که قبل‌تر اسکورپیون را نیز احیا کرده بود.

او که حالا پلیدی روحش آزاد شده بود پس از احیای مجدد نه تنها تصمیم گرفت که در ندررلم بماند بلکه خواستار فتح و حکمرانی بر این قلمرو شد. اگرچه او در خدمت جنگ‌سالارانی چون شیناک و شائو کان بود اما تمام این‌ها به خاطر رسیدن به هدف نهایی خودش بود.

در خط زمانی جدید، بی-هان جانشین برحق استاد بزرگ لین کوئی است. او برادر بزرگتر کوای لیانگ است که در این خط زمانی اسکورپیون است، و همین طور برادرخوانده اسموک است. او پس از تبدیل شدن به استاد بزرگ از بودن در کنار لیو کانگ برای دفاع از ارث‌رلم خسته شد و در عوض می‌خواست که لین کوئی را به شکوه برساند. او بعدا به برادرانش خیانت کرد تا در ازای کنترل ارتش اژدها، با شنگ سونگ و ژنرال شائو متحد شود، اقدامی که باعث شد تا اسکورپیون و اسموک از لین کوئی جدا شوند و سازمان خودشان به نام شیرای ریو را بنیان کنند.

بیوگرافی

مورتال کمبت (۲۰۱۱)

بی-هان با هدف مبارزه برای اوت‌ورلد در کنار همراهانش از لین کوئی شامل سایرکس و سکتور وارد تورنومنت مورتال کمبت شد. او در این تورنومنت پس از شکستی در برابر سونیا بلید مقابل اسکورپیون قرار گرفت، کسی که به خاطر قتل خانواده و قبیله‌اش قصد گرفتن انتقام از بی-هان را داشت. این تقابل با پیروزی اسکورپیون پایان یافت. اسکورپیون به خاطر معامله‌ای که قبلا با ریدن کرده بود از کشتن بی-هان صرف نظر کرد. با این حال کوان چی با دستکاری ذهن اسکورپیون و نشان دادن کشتار همسر و فرزند او توسط بی-هان، باعث شد تا اسکورپیون در خشم بی‌اندازه‌ی خود اقدام به کشتن بی-هان کند، در حالی که بی-هان از انجام چنین اقداماتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد.

بعدها بی-هان توسط کوان چی احیا شد. او از این پس با نام نوب سایبات در خدمت کوان چی قرار گرفت. اولین جنگجویانی که در فرم جدید با او مبارزه کردند لیو کانگ و کونگ لائو بودند. نوب توسط کونگ لائو شکست خورد و کونگ با اشاره به آشنا بودن او از هویت نوب سوال کرد. با این حال نوب در هنگام درگیری کونگ لائو و گورو اقدام به فرار کرد.

زمانی که کابال قصد حمله به امپراطور اوت‌ورلد یعنی شائو کان را داشت، نوب سایبات و میلینا با کابال درگیر شدند. با این حال هر دوی آن‌ها شکست خوردند و کابال از طریق یک پورتال به ارث‌رلم فرار کرد.

نوب بعدها به کوان چی در ایجاد یک نیروی فرا طبیعی بزرگ تحت نام سولنادو (Soulnado) کمک کرد. اما نوب با دخالت برادر جوان‌تر خود یعنی کوای لیانگ که حالا در فرم یک سایبورگ ظاهر شده بود، کار خود را رها کرد تا با این جنگجو مبارزه کند. نوب هویت خود را برای برادر جوان‌ترش افشا کرد و به او گفت که او (کوای) شایسته‌ی نام ساب-زیرو نیست، نامی که زمانی خودش از آن استفاده می‌کرد.

این نبرد با پیروزی ساب-زیرو همراه شد و نوب مدت کوتاهی بعد با نایت‌ولف مبارزه کرد. نایت‌ولف موفق شد با هل دادن نوب در Soulnado این نیروی فرا طبیعی را تخریب کند و نوب نیز توسط ارواح موجود در این نیرو بلعیده شد.

مورتال کمبت X

پس از افشا شدن نقش کوان چی در قتل عام خانواده و قبیله اسکورپیون، نام بی-هان توسط کوای لیانگ مورد اشاره قرار گرفت. ساب-زیرو به اسکورپیون ثابت کرد که بی-هان در قتل خاندانش بی‌گناه بوده است.

مورتال کمبت ۱۱

نوب سایبات چند دهه پس از مرگ مفروضش، باری دیگر در کارخانه سایبری لین کوئی در مقابل دشمن همیشگی‌اش یعنی اسکورپیون و برادر جوان‌ترش یعنی کوای لیانگ قرار گرفت.

زمانی که اسکورپیون در مورد زنده بودن او سوال کرد، نوب در جواب به او گفت که آفریده‌های کوان چی در برابر مرگ بسیار قوی هستند. او همین طور اشاره کرد که کرونیکا به او قول داده است تا در عصر جدید قبیله‌ای از سایه‌ها را ببه او بدهد. نوب سایبات در مقابل آن‌ها شکستی را متحمل شد و از محل گریخت.

در مقطعی دیگر نوب سایبات تحت فرمان کرونیکا در جزیره شنگ سونگ حاضر شد تا از آن جا روح‌هایی را در جهت پیشبرد نقشه‌های کرونیکا برای ایجاد عصر جدید جمع آوری کند. او در این مکان توسط جکس (زمان گذشته) و دخترش جاکی بریگز شکست خورد و باری دیگر مجبور به عقب نشینی شد.

مورتال کمبت ۱

«ساب-زیرو به عنوان استاد بزرگ لین کوئی، این قبیله جنگجوی باستانی را در دفاع از ارث‌رلم در برابر تهدیدات خارجی رهبری می‌کرد. برای قرن‌ها، این وظیفه جدی این قبیله بوده است، اما ارث‌رلم برای چند نسل تحت هیچ تهدیدی قرار نگرفته بود، و از این رو ساب-زیرو هیچ فایده‌ای در محدود کردن قبیله خود در آماده‌سازی در برابر تهدیدات نمی‌دید. به این ترتیب لین کوئی تحت رهبری او از سایه‌ها بیرون آمد و برای جایگاه خود به عنوان یکی از کشورهای بزرگ ارث‌رلم مبارزه کرد.»

صفحات دیگر