ویکی مورتال کمبت

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

شائو کان

اشتراک‌گذاری

شائو کان

Shao Kahn

شائو کان - مورتال کمبت

ریشه

جنسیت

مذکر

خاستگاه

گونه

جاویدان
خدا (قبلا)

سلاح‌ها

نیزه (MKII, MK 2011, MK Mobile, MK11)
چکش خشم  (MK3, UMK3, MKT, MK:SM, MK:D, MK:U, MK:A, MK 2011, MK Mobile, MK11)
عصا  (MKII, UMK3, MKT, MK:SM)
تبر نبرد (MK1)
شمشیر  (MK: Conquest)

شیوه‌های مبارزه

تای زو (MK:D, MK:U, MK:A)
لوی هه  (MK:D, MK:U)
پانکریشن (MK 2011، MK11)

بازی‌ها

Mortal Kombat II (باس)
Mortal Kombat 3 (باس)
Ultimate Mortal Kombat (باس)
Ultimate Mortal Kombat 3 (باس)
Mortal Kombat Trilogy (باس و قابل بازی)
Mortal Kombat Advance (باس)
MK: Deception (انحصاری گیم‌کیوب)
MK: Unchained
MK: Shaolin Monks (باس)
MK: Armageddon (باس ثانویه)
MK vs DC Universe (باس و قابل بازی)
Mortal Kombat Mobile
Mortal Kombat 11 (محتوای دانلودی)
Mortal Kombat: Onslaught

بازیگر

برایان گلین (MKII, MK3, UMK3، MKT، MKAdvance)
استیو ریچی (صدا) (MKII، MK3، UMK3، MKT، Shaolin Monks)
فرانک ولکر (صدا) (فیلم اول)
برایان تامپسون (فیلم دوم)
جان ورنون و مایکل دز بارس/رامون کامپوس (نسخه برزیلی) (DotR)
جفری میک (MK Conquest)
الکس پائونوویچ (MKL)
نایجل کیسی (MK:A)
پاتریک سیتس (MKvsDCU)
باب کارتر (MK 2011، MK Mobile)
ایکه امادی (MK Mobile، MK11، MK1)
استفن اسکالابرینو (MK11) (مدل)
فرد تاتاسیوره (MKL:SR، MKL:BOTR)
مارتین فورد (مورتال کامبت ۲ (فیلم))

شائو که همچنین با عنوان ژنرال شائو و بیشتر با نام شائو کان (Shao Kahn) شناخته می‌شود، یک شخصیت در مجموعه بازی مورتال کامبت است. او یک ظالم قدرتمند و صاحب تاج و تخت اوت‌ورلد است. او در کنار شیناک به عنوان یک آنتاگونیست اصلی در مجموعه ایفای نقش می‌کند.

شائو کان اولین بار در مورتال کمبت II به عنوان یک باس نهایی حضور ایفای نقش کرد، نقشی که در مورتال کمبت ۳ نیز آن را ادامه داد. او به عنوان یک آنتاگونیست محوری در بسیاری از بازی‌ها حضور یافته است.

در بازی مورتال کمبت (۲۰۱۱) شائو کان به عنوان یک باس نهایی و آنتاگونیست اصلی داستان ایفای نقش می‌کند. او همین طور در مورتال کمبت ۱۱ به عنوان یک شخصیت بونس (bonus) برای پیش-خرید حاضر است و همین طور در دستان بازی نقش دارد.

نسخه‌ی جدیدی از شائو کان در مورتال کمبت ۱ حاضر است که به عنوان یک آنتاگونیست در داستان بازی نقش‌آفرینی می‌کند.

درباره شائو کان

شائو کان نمایانگر تجسمی از شرارت است. در بسیاری از جهات، او به یک جنگجوی بزرگ آسیایی شباهت دارد و در میان مبارزان مورتال کمبت به خاطر قدرت خدا-گونه‌ای که دارد شناخته می‌شود. او همچنین به خاطر سنگدلی افراطی، خشونت، وحشیگری در جنگ و علاقه به اعدام‌های شخصی معروف است، اگرچه او گاهی اوقات جان مطیعان خود را در صورت اثبات ارزش می‌بخشد.

سیندل و کیتانا از قربانیان او هستند. شائو کان سیندل را به همسری خود درآورده و کیتانا را نیز دخترخوانده‌ی خود می‌داند. با این حال، قدرت واقعی او و اطلاع از هنرهای سیاه او را به عنوان یک جنگسالار بزرگ به عرش رسانده است. او همانند زیردستش شنگ سون قادر به استفاده از روح سایر افراد است.

شاید بزرگ‌ترین قدرت شائو کان سرسختی او در رسیدن به اهدافش و قابلیت سازماندهی او باشد. با این حال بزرگ‌ترین ضعف او غرور و اعتماد به نفس کاذب او است. شائو کان اغلب انسان‌ها را دست‌کم گرفته و به همین سبب بارها سعی کرده است تا ارث‌رلم را فتح کند. او برای فتح کردن و پیروزی فردی بسیار زیاده‌خواه و حریص است به طوری که این زیاده‌خواهی قدرت تصمیم‌گیری را گاهی از او می‌گیرد، موضوعی که باعث می‌شود افراد حیله‌گر از این نقطه ضعف او برای اهداف خود استفاده کنند.

شائو کان از طریق حکومت ظالمانه‌اش در اوت‌ورلد، دشمنان زیادی پیدا کرده است، اما در طول مجموعه نیز متحدان زیادی داشته است. شنگ سونگ اغلب به عنوان زیردست او ظاهر شده است و بیش از هزاران سال به او خدمت کرده است. او از طریق دانش خود از جادو و جادوی روح، خالق ارمک بوده است. شنگ سونگ پس از اینکه دختر خوانده‌ی او کیتانا را فردی پست شمرد، یک هیبرید ژنتیکی به نام میلینا را برای امپراتور ایجاد کرد که او را به عنوان دختر «واقعی» خود و بالاتر از کیتانا ببیند. همچنین او بعدا اسکارلت را به اوت‌ورلد آورد و با جادوی خون به او قدرت داد و او را مانند میلینا به عنوان دخترش پذیرفت. شائو کان در طول حکومت خود، اغلب برای فتوحاتش با گونه‌های دیگر در اوت‌ورلد متحد شده است، مانند تارکاتاها و شوکان‌ها، اما با افزایش جنگ‌های داخلی در اوت‌ورلد این وفاداری‌ها به آرامی از بین رفت، به ویژه در دوران سلطنت کوتال کان به عنوان امپراتور اوت‌ورلد که به اوج خود رسید. پس از به دست آوردن مجدد تاج و تخت اوت‌ورلد که برای مدت کوتاهی صورت گرفت، این اتحادها چندان دوام نیاوردند، به طوری که شوکان از جانبداری کردن از امپراتور خودداری کرد و تارکاتا نیز با کوتال کان و کیتانا صلح کرد تا اوت‌ورلد پاره پاره شده را متحد کنند.

اصلی‌ترین دشمن شائوکان ریدن، خدای تندر است. قدرت و عزم کان به او این امکان را داده است که در موارد متعددی از ریدن پیشی بگیرد. با توجه به این رقابت و تمایل او به تسخیر ارث‌رلم، او همچنین دشمنانی مانند لیو کانگ و کونگ لائو را در برابر خود دارد. علاوه بر این، در جدول زمانی دوم او به دلیل اتحادش با سایبر لین کوئی و سکتور، در برابر کوآی لیانگ، دومین ساب-زیرو و استاد بزرگ لین کوئی قرار گرفت.

در خط زمانی جدید، شائو کان با عنوان ژنرال شائو شناخته می‌شود و یک سرباز مشهور در ارتش اوت‌ورلد است. پیشینه او در این خط زمانی گسترش یافته است و او از کودکی که در بدو تولد از لحاظ جسمی ضعیف بود به یک جنگجوی فاتح تبدیل شد که تمایل به فتح و جنگ دارد. مهارت‌ها و درخشش تاکتیک‌های او به او اجازه داده است تا اوت‌ورلد را به پیروزی‌ها و فتوحات زیادی برساند و خودش را نیز به عنوان ژنرال برتر اوت‌ورلد معرفی کند. با این حال، تمایل شائو برای فتح باعث اختلاف فزاینده‌ای با سیندل، ملکه اوت‌ورلد شد.

بیوگرافی شائو کان

مورتال کمبت (۲۰۱۱)

با تغییر خط زمانی، اولین تورنمنت مورتال کمبت در کانون توجه قرار گرفت. در حالی که شائو کان آنجا نبود اما او مسابقات را زیر نظر داشت. هنگامی که شنگ سونگ توسط لیو کانگ شکست خورد، شائو کان عصبانی آماده کشتن شنگ سونگ شد. با این حال، شنگ سونگ یک راه‌حل جایگزین را به شائو کان ارائه کرد: برگزاری یک تورنمنت در اوت‌ورلد با قوانین جدید. شائو کان موافقت کرد و شنگ سونگ را توانمند کرد.

در طول دومین تورنمنت مورتال کمبت، شائو کان به صورت فیزیکی حضور داشت. او همچنین برخی از مسابقات را به جای شنگ سونگ انجام می‌داد. شائو کان وقتی از اوضاع ناامید شد که اسکورپیون توسط ساب-زیرو شکست خورد و سایبورگ‌های لین کوئی در مقابل او ظاهر شدند. کان از کیتانا خواست که توضیح بدهد چرا جنگجویان ارث‌رلم گستاخانه جلوی او ظاهر می‌شوند، چرا که قبلا به او دستور کشتن آن‌ها را داده بود. قبل از اینکه کیتانا بتواند توضیحی دهد، او را اخراج کرد که این فرصتی بود تا ریدن کیتانا را به سمت جنگجویان زمین سوق دهد. وقتی کیتانا آزمایش‌های شنگ سونگ در گودال‌های گوشت را کشف کرد، این جادوگر را شکست داد و او را نزد شائو کان برد. برخلاف انتظار کیتانا، شائو کان از این جادوگر استقبال کرد. سپس برای کیتانا فاش کرد که تمام زندگی او دروغ بوده است و دستور داد که او را اعدام کنند و میلینا را جایگزین او کنند. در این روند، بهترین دوست کیتانا یعنی جید با جنگجویانی از زمین همسو شد تا کیتانا را نجات دهد و شائو کان را شکست دهد.

در اواخر تورنمنت دوم، شائو کان شنگ سونگ را با کوان چی جفت کرد تا با کونگ لائو روبرو شوند. با این حال، آن‌ها موفق به شکست کونگ لائو نشدند. سپس شائو کان کینتارو را برای مبارزه با کونگ لائو فرستاد، اما کینتارو هم شکست خورد. در حالی که این راهب شائولین مغرور مشغول جشن پیروزی‌های خود بود، شائو کان با شکستن قوانین مسابقات گردن کونگ لائو را فشرد. در حالی که ریدن تلاش کرد تا شائو کان را با برق بگیرد، لیو کانگ خشمگین از این شرایط به شائو کان حمله کرد. لیو کانگ برای شکست دادن شائو کان پیش رفت و سینه او را سوراخ و او را مجروح کرد.

مدتی بعد در اتاق تاج و تخت، ستوان‌های کان مشغول بحث بدودن که چه کسی باید حاکم جدید اوت‌ورلد شود، اما وقتی شائو کان زنده در مقابل آن‌ها ظاهر شد، این بحث به سرعت پایان یافت. مشخص شد که کوان چی از جادوی خود برای شفای شائو کان استفاده کرده است. کان پس از بازگشت به اتاق تاج و تخت، شنگ سونگ را مورد سرزنش قرار داد، زیرا که اکنون اوت‌ورلد مجبور شده بود برای همیشه از ادعای خود برای تصاحب ارث‌رلم چشم‌پوشی کند. کوان چی، با این حال راه حلی پیش پای شائو کان گذاشت: تهاجم مستقیم به ارث‌رلم.

کوان چی توضیح داد که ملکه سابق کان یعنی سیندل با خودکشی یک حصار را ایجاد کرده است تا شائو کان نتواند از به طور فیزیکی وارد ارث‌رلم شود و آن را با اوت‌ورلد ادغام کند. کوانچی در ادامه توضیح داد که آن‌ها می‌توانند این حصار را از بین ببرند و چاره‌ی آن احیای سیندل و فاسد کردن او است. شائو کان با این پیشنهاد موافقت کرد و در ازای آن، به کوان چی روح هر جنگجوی کشته شده‌ی ارث‌رلم را داد. با احیا شدن سیندل، شائو کان پنجره‌ای را برای ادغام ارث‌رلم با اوت‌ورلد باز کرد و در نتیجه او حمله به ارث‌رلم را آغاز کرد.

شائو کان در مقطعی برای این که از شکست نخوردن سیندل اطمینان حاصل کند، روح‌ها را از بدن شنگ سونگ تخلیه کرد و او را کشت. سپس این ارواح را به سیندل منتقل کرد.

پس از اینکه سیندل بیشتر جنگجویان زمین را کشت، قبل از اینکه خودش قربانی شود، کوان چی برای ریدن در ندررلم فاش کرد که همه روح‌های جنگجویان از دست رفته توسط شائو کان به او داده شده است. اگر شائو کان قلمروها را آن طور که می‌خواست ادغام می‌کرد، او قوانین مورتال کامبت را زیر پا گذاشته بود و خدایان ارشد نابود می‌شد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد شائو کان قلمروها را با هم ادغام کرد. لیو کانگ علی رغم هشدارهای ریدن تلاش کرد تا او را متوقف کند. این شرایط منجر به یک مبارزه بزرگ بین لیو کانگ و ریدن شد.

پس از آن ریدن تسلیم شائو کان شد. شائو کان با خوشحالی به ریدن حمله کرد و او را بی‌رحمانه ضرب و شتم کرد. با این حال، درست زمانی که کان آماده می‌شد تا کار ریدن را تمام کند، خدایان ارشد مداخله کردند و قدرت خود را به ریدن دادند. ریدن و شائو کان به مصاف هم رفتند و در نهایت شائو کان شکست خورد. در حالی که شائو کان تضعیف شده بود تلاش کرد برای آخرین بار به ریدن حمله کند، اما ریدن تمام قدرت خدایان ارشد را به سمت شائو کان شلیک کرد و خدایان ارشد شائو کان را برای مجازات بردند.

در پایان، کوان چی در حال تعامل با شیناک، خدای ارشد دیده شد و فاش کرد که همه این وقایع در واقع بخشی از نقشه اصلی شیناک برای فرار از ندررلم و در دست گرفتن کنترل ارث‌رلم و اوت‌ورلد بوده است. پس از مرگ شائو کان، روح او بعدا در بدن ارمک مقیم شد.

مورتال کمبت ۱۱

زمانی که کرونیکا اقدام به دستکاری زمان و ادغام زمان حال با گذشته کرد، شائو کان دوباره احیا شد. او ابتدا از اتفاقاتی که در غیاب او افتاده بود گیج شده بود و از به قدرت رسیدن ژنرال سابقش یعنی کوتال کان که حالا به امپراطور اوت‌ورلد تبدیل شده بود، متعجب شد.

شائو کان در ابتدا فکر می‌کرد که این اتفاقات حقه‌ای از طرف ریدن، خدای رعد و برق است. اما وقتی او در کندوی دی وورا برای اولین بار با کرونیکا دیدار کرد، متوجه وضعیت و شرایط حاضر شد. کرونیکا برای جذب شائو کان به او پیشنهاد یک امپراطوری بزرگ‌تر را در عصر جدید داد و شائو کان نیز خیلی زود این پیشنهاد را پذیرفت.

به این ترتیب شائو کان برای بازیابی تاج و تختش به کمپ تارکاتان رفت. او اقدام به اسیر کردن جید و کوتال کان کرد. شائو کان به نشانه‌ی پیروزی قصد داشت تا ژنرال سابق خود را در کولوسئوم و در معرض عموم اعدام کند. با این حال این اقدام او با حضور دخترخوانده‌اش یعنی کیتانا متوقف شد. کیتانا موفق شده بود نیروهای تارکاتان و شوکان را به سمت خود بکشاند و به کولوسئوم حمله کند. شائو کان پس از این که جراحات بسیاری را به کوتال کان وارد کرد توسط کیتانا متوقف شد و این دو وارد نبردی با یکدیگر شدند. نتیجه این نبرد با پیروزی کیتانا همراه بود و در نهایت کیتانا با ضربه‌ای مرگبار به پدرخوانده‌اش انتقام مرگ والدین واقعی خود را از شائو کان گرفت.

عواقب بعدی (Aftermath)

پس از شکست خوردن از کیتانا، شائو کان در زیر کولیسئوم زندانی شد. در آنجا این ظالم نابینا توسط یک جفت شوکان شکنجه می‌شد که قصد کشتن او را داشتند، با این حال سیندل از راه رسید و شوکان‌ها را کشت. سیندل با بردن شائو کان به اتاق روح چشمان او را شفا بخشید و او به قدرت کاملش بازگشت.

به دنبال این جوان‌سازی، شائو کان و سیندل به مأموریتی رفتند تا در نبردی بین نیروهای ریدن و کرونیکا مداخله کنند تا ساعت شنی را برای خود تصاحب کنند.

با رسیدن به جزیره کرونیکا، شائو کان نیروهای باقیمانده اوت‌ورلد را به سمت خود جمع کرد و به مقر کرونیکا حمله کرد و با شنگ سونگ که به تازگی قدرتمند شده بود و تاج کرونیکا را در اختیار داشت متحد شد. سپس شائو کان، شنگ سونگ و سیندل به راحتی آخرین محافظان کرونیکا یعنی کونگ لائو، کیتانا و جید را شکست دادند و آن‌ها را کشتند. با این حال، شائو کان و سیندل با حمله‌ی غافلگیرانه شنگ سونگ شکست خوردند. این جادوگر فاش کرد که قصد داشته قدرت ساعت شنی و کرونیکا را برای خود بگیرد و دوران جدید «خود» را بسازد. این زوج ظالم خشمگین از این خیانت با شنگ سونگ مبارزه کردند، اما مغلوب قدرت افزایش‌یافته او شدند. شنگ سونگ با تضعیف کردن هر دوی آن‌ها توسط، روح‌شان را جذب کرد و هر دوی آن‌ها را کشت و قدرت کافی برای مبارزه با کرونیکا به دست آورد.

صفحات دیگر