ویکی Far Cry

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

Far Cry 5

اشتراک‌گذاری

فار کرای ۵

Far Cry 5

Far Cry 5 - Far Cry

توسعه دهنده

یوبیسافت مونترال

ناشر

یوبیسافت

تاریخ انتشار

۷ فروردین ۱۳۹۷
۲۷ مارس ۲۰۱۸

پلتفرم ها

ویندوز، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4

موتور

Heavily Modified Dunia Engine 2

حالت ها

تک نفره
همکاری (Co-op)
ویرایشگر نقشه

سبک

اکشن-ماجراجویی، تیراندازی اول-شخص، جهان باز

درجه‌ی سنی

+۱۷ سال (M)

Far Cry 5 پنجمین بازی اصلی از مجموعه فار کرای است که در تاریخ ۷ فروردین ۹۷ برابر با ۲۷ مارس ۲۰۱۸ منتشر شد. داستان بازی Far Cry 5 در شهری خیالی به نام هوپ کانتی (Hope County) در ایالت مونتانا آمریکا اتفاق می‌افتد.

داستان بازی Far Cry 5

داستان بازی Far Cry 5 در شهرستان هوپ کانتی در ایالت متحده اتفاق می‌افتد، جایی که یک فرقه شبه مذهبی و افراطی به نام دروازه عدن (Eden’s Gate) بر این منطقه تسلط پیدا کرده‌اند. جوزف سید، رهبر این فرقه تصمیم دارد مردم منطقه را به هر نحوی که شده به سمت باورهای فرقه‌ی خود هدایت کند حتی اگر مجبور به تهدید یا زور شود.

به دنبال آپلود چند ویدیو توسط سه بلاگر در جهت افشای فعالیت‌های دروازه عدن، سرویش مارشالس ایالت متحده برای حفظ هوپ کانتی اقدام به ارسال نیرو برای بازداشت جوزف سید می‌کند. مارشال برک همراه با کلانتر وایت‌هورس، جونیور دپیتی، پرات و هادسون با یک دستگاه هلیکوپتر برای دستگیری جوزف اعزام می‌شوند. مدت کوتاهی بعد از دستگیری و آوردن او به داخل هلیکوپتر، پیروان جوزف به سمت هلیکوپتر رفته و خود را آویزان آن می‌کنند. با به هم خوردن تعادل، هلیکوپتر سقوط می‌کند و افراد فرقه به سرعت برای نجات جوزف سید اقدام می‌کنند. آن‌ها کلانتر، هادسون و پرات را نیز می‌ربایند و جونیور دپیتی و برک جدا از یکدیگر موفق به فرار می‌شوند.

کمی بعد دپیتی بعد از فرار، برک را پیدا می‌کند که در خانه‌ای سیار در نزدیکی محل پنهان شده بود. افراد فرقه که در تعقیب آن‌ها بودند دقایقی بعد جایگاه آن‌ها را پیدا می‌کنند و بعد از وقوع یک تیراندازی برک و دپیتی دوباره فرار می‌کنند. در هنگام فرار حادثه‌ای رخ می‌دهد و آن دو به رودخانه می‌افتند، و در نتیجه این حادثه برک توسط فرقه اسیر می‌شود اما دپیتی توسط داچ نجات پیدا می‌کند.

در ادامه داستان بازی Far Cry 5 بازیکن در نقش جونیور دپیتی تصمیم می‌گیرد تا شهر را دوباره احیا کند و آن را از چنگ فرقه متعصب و نظامی Eden’s Gate نجات دهد. در این راه گروهی از افراد هوپ کانتی از جمله: جروم جفریز، نیک رای و ماری می که هر کدام کینه‌هایی شخصی از فرقه داشتند با دپیتی همراه می‌شوند. این گروه در بازی با عنوان گروه مقاومت شناخته می‌شوند.

درو هولمز، نویسنده این نسخه در مورد داستان بازی Far Cry 5 در مصاحبه با گیم اسپات گفته است: «این داستان قرار است روایتگر زندگی کسی باشد که به عنوان یک پیشه‌ور و هنرمند بزرگ شده و اکنون می‌خواهد از مرگ انسانیت و همچنین جنگ و خونریزی جلوگیری کند، در مقابل دشمنانی شرور که واقعا هم ترسناک هستند.»

پایان داستان

پایان جایگزین (مخفی): در مقدمه بازی زمانی که بازیکن برای دستگیری جوزف سید می‌رود، اگر برای ۵ دقیقه دکمه مربوط به دستگیر کردن را نزند، کلانتر وایت‌هورس ماموریت را رها خواهد کرد. با این اقدام، مارشال برک همه را تهدید به بازداشت می‌کند اما وایت‌هورس به او می‌گوید که انجام این ماموریت خودکشی خواهد بود.

در طی داستان بازی Far Cry 5، شکست دادن رهبر فرقه کار آسانی نیست و برای این کار ابتدا لازم است سه عضو خانواده یعنی: جیکوب سید، جان سید و فیث سید شکست داده شوند. بعد از شکست دادن همه‌ی آن‌ها شما به محوطه اصلی فرقه خواهید رفت و هنگام رویارویی با جوزف سید دو انتخاب خواهید داشت:

مقاومت کردن: بعد از انتخاب مقاومت، جوزف سید به وسیله Bliss کنترل تمام افراد دپیتی را به دست می‌گیرد و آن‌ها را علیه دپیتی به مبارزه وادار می‌کند. بعد از شکست دادن جوزف و لحظاتی بعد از دستگیری او یک انفجار اتمی عظیم در هوپ کانتی اتفاق می‌افتد. دپیتی، کلانتر وایت‌هورس، هادسون، پرات همراه با جوزف سوار یک خودرو می‌شوند تا خود را به پناهگاه داچ برسانند. بعد از مدتی رانندگی که با توجه به شرایط انفجار به سختی صورت می‌گرفت در نهایت یک درخت روی ماشین سقوط می‌کند که موجب مرگ وایت‌هورس، هادسون و پرات می‌شود. دپیتی در حالتی نیمه هوش خود را روی تخت پناهگاه داچ پیدا می‌کند که دستش به تخت دستبند زده شده بود. جسد داچ روی زمین آشکار بود و جوزف طی مکالمه‌ای رو در رو با دپیتی او را به عنوان عضو خانواده خطاب می‌کند.

رها کردن: اگر شما ترک کردن را برگزینید، جوزف اجازه می‌دهد که کلانتر وایت‌هورس، جونیور دپیتی، هادسون و پرات با یک ماشین از محل فرار کنند. هادسون مخالف این کار بود و مدام سوال می‌پرسید که چرا باید این کار را انجام دهند در حالی که وایت‌هورس فریاد می‌زد که سوار ماشین لعنتی شود. پس از دور شدن از محل وایت‌هورس داخل ماشین به هادسون توضیح می‌دهد که آن‌ها می‌روند تا با گارد ملی برای نجات هوپ کانتی باز گردند. سپس رادیو را روشن می‌کند و آهنگی پخش می‌شود که جیکوب آن را هنگامی می‌خواند که اسیرانش یکدیگر را می‌کشتند. صفحه قرمز می‌شود و وایت‌هورس رو به دپیتی می‌گوید چی شده؟

گیم پلی

مدت زمان بخش داستان بازی Far Cry 5 بنا بر گفته کارگردان بازی حدود ۲۵ ساعت است که این مقدار بیشتر از نسخه سوم و چهارم بازی می‌باشد. Far Cry مثل نسخه‌‌های پیشین یک بازی جهان باز و تیراندازی اول شخص است اما المان‌های جدیدی مثل شخصی‌سازی وسایل نقلیه و عملیات‌های تن به تن هوایی اضافه شده‌اند. همین طور قابلیت شکار کردن، دوباره به بازی بازگشته و انجام ماهی گیری نیز در این نسخه میسر شده است.

بازیکن در طول بازی حداکثر سه نفر از افراد گروه مقاومت را می‌تواند همراه خود داشته باشد. این افراد در طول بازی به شما می‌پیوندد که می‌توانند از مردم باشند اما نزدیک به ده شخصیت در بازی وجود دارد که دارای پیشینه‌ی داستانی هستند که در بین آن‌ها چند حیوان نیز حضور دارند. درخت توانایی‌ها نیز در بازی نقش مهمی دارد و با دریافت امتیازاتی تحت عنوان Perk که با انجام ماموریت‌ها به دست می‌آید، بازیکن را قادر می‌کند تا توانایی‌های خود را ارتقا دهد.

همچنین بازی دارای خریدهای درون برنامه‌ای در در بخش‌های داستانی، Co-Op و چندنفره رقابتی است که اختیاری هستند و روی جریان گیم پلی تاثیر ندارد و جنبه‌ی ظاهری دارد.

Far Cry Arcade نیز یک ویرایشگر نقشه است که به واسطه‌ی آن بازیکنان می‌توانند نقشه‌های مختلف خود را طراحی کنند و آن را با سایر بازیکنان به‌ اشتراک بگذارند. در این ویرایشگر عناصری از دیگر بازی‌های کمپانی یوبیسافت نیز وجود دارد که می‌توان در طراحی نقشه به کار برد. از جمله بازی‌های Far Cry 4، Far Cry Primal، Far Cry 5، Assassin's Creed IV: Black Flag، Assassin's Creed Unity و Watch Dogs.

شخصیت‌ها

توسعه

استودیو یوبی سافت مونترال توسعه‌ی بازی را بر عهده داشته و از موتور Dunia Engine برای ساخت بازی استفاده شده است. دن هی، کارگردان اصلی بازی است، کارگردانی که نقشی اساسی در ساخت Far Cry 3 نیز داشته است. توسعه دهندگان، فضای بازی Far Cry 5 را بیرحم‌ترین و عجیب‌ترین نسخه در بین بازی‌های این مجموعه توصیف کرده‌اند. درو هولمز، یکی از نویسندگان این عنوان است که نویسندگی بازی BioShock Infinite را بر عهده داشته است.

موسیقی‌های این عنوان نیز توسط دن رومر ساخته شده‌اند. او پیش از این سابقه ساخت موسیقی برای فیلم‌های Beasts of the Southern Wild و Beasts of No Nation را در کارنامه خود داشته است. برای ساخت موسیقی Far Cry 5 از سازهای بانجو، ویولن و گیتار استفاده شده است.

دانستنی ها

  • این اولین نسخه از بازی Far Cry است که داستان آن در آمریکایی شمالی و به خصوص در مناطق روستایی ایالت متحده جریان دارد.
  • این اولین بازی در سری است که شامل عملیات‌های هوایی در جهان باز است.
  • کارگردان بازی Far Cry 5 دن هی (Dan Hay) است که یکی از سازندگان اصلی Far Cry 3 بوده است.
  • داستان بازی Far Cry 5 را در مدت زمان ۱۰ دقیقه می‌توان به اتمام است. چیزی مشابه به این موضوع در نسخه چهارم این سری نیز وجود داشت.

منابع

صفحات دیگر