ویکی دنیای سینمایی مارول

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی

اشتراک‌گذاری

مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی

Ant-Man and the Wasp: Quantumania

مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی - دنیای سینمایی مارول

کارگردان

پیتون رید

نویسنده

جف لاونس

تهیه‌کننده

کوین فایگی
استفان بروسارد
لوئیس دیسپوزیتو
ویکتوریا آلونسو
کوین دی لا نوی

آهنگساز

کریستوف بک

تاریخ انتشار

۱۷ فوریه ۲۰۲۳

زمان فیلم

۱۲۵ دقیقه

دنیای سینمایی مارول

مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) یک فیلم ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۲۳ و بر اساس شخصیت‌های مرد مورچه‌ای و واسپ در مارول کامیکس است. این فیلم توسط مارول استودیوز تولید و توسط استودیوی سینمایی والت دیزنی توزیع شده است. داستان این فیلم دنباله‌ای بر مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵) و مرد مورچه‌ای و زنبورک (۲۰۱۸) است. لانگ و ون داین به همراه خانواده‌شان به قلمرو کوانتومی منتقل و با کانگ فاتح مواجه می‌شوند. این سی و یکمین فیلم در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که توسط پیتون رید کارگردانی شده و فیلم‌نامه‌ی آن از جف لاونس کارگردانی بوده است. پل راد در نقش اسکات لنگ و اوانجلین لیلی در نقش هوپ ون داین ایفای نقش کرده‌اند و سایر بازیگران فیلم جاناتان میجرز، جاناتان میجرز، مایکل داگلاس، کاترین نیوتون، دیوید دستمالچیان، ویلیام جکسون هارپر، کیتی اوبرایان و بیل مری هستند.

مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی در ۶ فوریه ۲۰۲۳ در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۱۷ فوریه به‌عنوان اولین فیلم از فاز پنجم دنیای سینمایی مارول در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است و بیش از ۴۲۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته‌است.

داستان مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی

جانت ون داین در طول روزهایی که در قلمروی کوانتومی به دام افتاده بود با مسافری تبعیدی به نام کانگ روبرو شد. در زمان حال و پس از نبرد زمین، اسکات لانگ به یک خاطره نویس موفق تبدیل شده است و با معشوقه‌اش، هوپ ون داین به خوشی زندگی می‌کند. کسی، دختر اسکات که اکنون نوجوان است، به یک فعال سیاسی تبدیل شده است و در نتیجه رابطه او با پدرش تیره شده است.

کسی در هنگام بازدید از والدین هوپ یعنی هنک پیم و جانت فاش می‌کند که روی دستگاهی کار می‌کند که می‌تواند با قلمروی کوانتومی ارتباط برقرار کند. جانت با اطلاع از این موضوع وحشت می‌کند و به زور این دستگاه را خاموش می‌کند، اما پیامی دریافت می‌شود و در نتیجه دروازه‌ای باز می‌شود که پنج نفر از آن‌ها را به قلمروی کوانتومی می‌کشاند. اسکات و کسی توسط بومی‌های این قلمرو پیدا شدند، کسانی که علیه حاکم خود شورش کرده بودند. در همین حین هوپ، جانت و پیم برای دریافت پاسخی، یک شهر گسترده را کاوش کردند.

هوپ، جانت و پیم با لرد کریلار، متحد سابق جانت ملاقات کردند، کسی که فاش کرد که از زمان رفتن او همه چیز تغییر کرده است. او اکنون برای کانگ، حاکم جدید قلمروی کوانتومی کار می‌کرد. این سه مجبور به فرار شدند و کشتی کریلار را ربودند. در همین حال جنتورا، رهبر شورشیان به آن‌ها اعلام کرد که دخالت‌های جانت با کانگ به طور غیرمستقیم باعث شده تا کانگ به قدرت برسد. مدتی بعد شورشیان مورد حمله نیروهای کانگ به رهبری موداک (M.O.D.O.K) قرار گرفتند. همچنین مشخص شد که موداک در واقع همان دارن کراس است که از مرگ ظاهری خود به دست اسکات جان سالم به در برده است.

در کشتی کریلار، جانت برای هوپ و پیم آشکار می‌کند که چرا دیگر نمی‌خواسته با قلمروی کوانتومی مواجه شود. کانگ ادعا کرد که او و جانت هر دو می‌توانند از قلمروی کوانتومی فرار کنند اما باید به او کمک کنند تا هسته‌ی قدرت چندجهانی خود را بازسازی کند. پس از این که آن‌ها موفق به تعمیر آن شدند، جانت تصوری از کانگ را دید که تمام خطوط زمانی را فتح و نابود کرده است. کانگ فاش کرد که بخاطر ترس متغیرهای خودش تبعید شده است، و همین باعث شد تا جانت روی این موضوع متمرکز شود. جانت از ذرات پیم (Pym) خود برای بزرگ کردن هسته نیرو استفاده کرد تا آن غیرقابل استفاده شود. کانگ پس از به دست آوردن مجدد قدرت خود، در نهایت قلمروی کوانتومی را فتح کرد.

سپس لانگ‌ها نزد کانگ برده شدند، و او از اسکات خواست تا در بازگردانی هسته‌ی نیرو کمک کند در غیر این صورت کسی را می‌کشت. اسکات به محل هسته برده شد و او خود را کوچک کرد. او تقریبا در دریایی از متغیرهای خود غرق شد، اما هوپ از راه رسید و به او کمک کرد تا هسته نیرو را بدست آورد. با این حال، کانگ از معامله‌ای که کرده بود خودداری کرد و جانت را دستگیر کرد و کشتی او را با پیم که داخل آن بود نابود کرد. پیم پس از نجات یافتن توسط مورچه‌هایش، که به قلمروی کوانتومی کشیده شده بودند، به سرعت تکامل یافت و فوق-هوشمند شد، و سپس به اسکات و هوپ کمک کرد تا به سمت کانگ بروند. کیسی موفق به نجات دادن جنتورا شد و آن‌ها شورش علیه کانگ و ارتشش را آغاز کردند. در طول این نبرد، کسی قادر به متقاعد کردن کراس شد تا جناحش را عوض کند و علیه کانگ بجنگد، اگرچه او جان خود را در این راه فدا کرد.

جانت هسته نیرو را اصلاح کرد و به همراه پیم، هوپ و کسی به داخل یک پورتال به مقصد خانه پریدند، اما کانگ به اسکات حمله کرد و تقریبا او را تسلیم کرد. هوپ بازگشت و همراه با اسکات، هسته نیرو را با ترکیبی از ذرات پیم نابود کرد که این موضوع باعث شد تا کانگ به فراموشی کشیده شود. کسی دوباره دروازه را باز کرد تا اسکات و هوپ به خانه بازگردند. اسکات با خوشحالی زندگی خود را از سر گرفت، اما در همین حال ذهنش درگیر آنچه بود که در مورد مرگ کانگ به او گفته شد که می‌توانست شروع اتفاق وحشتناکی باشد.

در یک صحنه پایانی، متغیرهای متعددی از کانگ نسبت به افزایش علاقه‌مندیِ زمین به چندجهانی ابراز نگرانی کردند و خیزش خود را برنامه‌ریزی کردند. در صحنه‌ای دیگر، لوکی و موبیوس ام. موبیوس متغیر دیگری از کانگ به نام ویکتور تایملی را در دهه ۱۹۰۰ روی زمین پیدا کردند.

بازیگران

  • پل راد در نقش اسکات لانگ / مرد مورچه‌ای: یک انتقام‌جو و جنایتکار خرده‌پای سابق. او دارای لباسی است که به او اجازه می‌دهد در عین افزایش قدرت، کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شود.
  • اوانجلین لیلی در نقش هوپ ون داین / زنبورک: دختر هنک پیم و جانت ون داین که لباس و شنل زنبوری مشابه با مادرش را دارد.
  • جاناتان میجرز در نقش کانگ فاتح: یک «دشمن سفرکننده در زمان و چندجهانی» که در قلمروی کوانتومی گرفتار شده است و به ذره‌های پیم و یک وسیله آنلاین برای رها شدن نیاز دارد. او متغیری از «او که باقی می‌ماند» در یک خط زمانی دیگر است.
  • کاترین نیوتون در نقش کسی لانگ: دختر اسکات لانگ. او قبلا توسط اما فورمن در انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) به تصویر کشیده شده بود.
  • دیوید دستمالچیان در نقش وب: موجودی لجن‌مانند که در قلمروی کوانتومی زندگی می‌کند. دستمالچیان قبلا نقش کرت را در دو فیلم اول مرد مورچه‌ای به تصویر کشیده بود.
  • کتی اوبراین در نقش جنتورا: یک مبارز آزادی که برای اصلاح بی‌عدالتی‌های جوامع در قلمرو کوانتومی تلاش می‌کند.
  • ویلیام جکسون هارپر در نقش کواز: یک فرد با قدرت تله‌پاتی که در قلمروی کوانتومی زندگی می‌کند.
  • بیل مری در نقش لرد کریلار: فرماندار جامعه مجلل آکسیا در قلمروی کوانتومی؛ او دارای سابقه‌ای با جانت ون داین در قلمروی کوانتومی است.
  • میشل فایفر در نقش جانت ون داین: همسر پیم، مادر هوپ و زنبورک اصلی که به مدت ۳۰ سال در دنیای کوانتومی گم شده بود.
  • کوری استول در نقش موداک: شاگرد سابق پیم که در طول رویدادهای مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵) در قلمروی کوانتومی به اندازه‌ی زیر اتمی کوچک شد و به فردی جهش‌یافته و سایبرنتیکی پیشرفته با سری بزرگ تبدیل شد.
  • مایکل داگلاس در نقش هنک پیم: مأمور سابق شیلد، حشره‌شناس و فیزیک‌دانی که پس از ساخت لباسی تبدیل به مرد مورچه‌ای اصلی شد.

بازخورد

تا تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۳، مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی ۱۹۰٫۲ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا، و ۲۳۲٫۴ میلیون دلار در مناطق دیگر جهان فروش داشته است، که در مجموع فروش جهانی ۴۲۲٫۶ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

در ژانویه ۲۰۲۳ پیش‌بینی شد که مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی در آمریکای شمالی در طول آخر هفته افتتاحیه‌ی چهار روزه‌ی روز رئیس‌جمهور، ۱۲۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. در ماه بعد، پیش‌بینی شد که آخر هفته افتتاحیه آن به ۱۰۵–۱۱۰ میلیون دلار در داخل و ۲۸۰ میلیون دلار در سطح جهانی باشد. این فیلم در نخستین روز اکران حدود ۴۶ میلیون دلار فروش داشت که شامل ۱۷٫۵ میلیون دلار از پیش‌نمایش‌های پنج‌شنبه‌شب بود که از ساعت ۳ بعد از ظهر آن روز آغاز شد. این فیلم برای اولین بار به ۱۰۵٫۵ میلیون دلار (و در مجموع ۱۲۰ میلیون دلار در چهار روز) رسید که بهترین افتتاحیه فیلم‌های مرد مورچه‌ای است و سومین بهترین اکران در ماه فوریه پس از پلنگ سیاه (۲۴۲٫۱ میلیون دلار در ۲۰۱۸) و ددپول (۱۵۲٫۱ میلیون دلار در ۲۰۱۶) را رقم زد. آخر هفته دوم فیلم شاهد کاهش ۶۹ درصدی بود که به ۳۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسید و بزرگ‌ترین فروش داخلی هفته دوم از یک فیلم دنیای سینمایی مارول بود. در سومین آخر هفته اکران، این فیلم ۱۲٫۴ میلیون دلار به دست آورد که ۶۱ درصد کاهش داشت.

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۴۷ از ۳۷۱ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۵٫۶/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی عمدتاً فاقد جرقه سرگرمی است که ماجراجویی‌های قبلی آن را برجسته می‌کرد، اما شخصیت کانگ از جاناتان میجرز یک شرور هیجان‌انگیز است که آماده است تا مسیر MCU را تغییر دهد.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۱ منتقد امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است. تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمرهٔ متوسط «B» در مقیاس «A+» تا «F» دادند، در حالی که نظرسنجی‌های پست‌ترک گزارش دادند که ۷۵ درصد از مخاطبان به فیلم نمره مثبت داده‌اند و ۶۰ درصد گفته‌اند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.

اوون گلایبرمن از ورایتی از فیلم انتقاد کرد و آن را «در عین حال سرگرم‌کننده و بی‌حس‌کننده» خواند و اظهار داشت: «اگر فاز ۵ اینگونه باشد، خدا ما را از فازهای ۶، ۷ و ۸ نجات دهد». کرین جیمز از بی‌بی‌سی بیان می‌کند که این فیلم «شخصیت شرور بزرگ بعدی مارول» را به همراه دارد، اما به غیر از آن، چیزی فراتر از اکشن بی‌معنی برای ارائه‌کردن ندارد.

منابع

صفحات دیگر