ویکی دنیای سینمایی مارول

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

جانت ون داین

اشتراک‌گذاری

جانت ون داین

Janet van Dyne

جانت ون داین - دنیای سینمایی مارول

نام مستعار

زنبورک

نژاد

انسان

جنسیت

مونث

تاریخ مرگ

بهار ۲۰۱۸ (قربانی بشکن؛ بازیابی در ۲۰۲۳)

عنوان

مامور شیلد (قبلا)

وابسته به

شیلد (قبلا)
مبارزان آزادی (قبلا)

نمایش‌ها

بازیگر

میشل فایفر
هیلی لویت (جوانی)

جانت ون داین (Janet van Dyne) همسر هنک پیم و مادر هوپ ون داین است. او تحت نام رمز زنبورک (Wasp) در سازمان شیلد فعالیت می‌کرد. در سال ۱۹۸۷ او خود را فدا کرد تا یک موشک بالستیک قاره‌پیمای شوروی که به سمت ایالات متحده شلیک شده بود را خنثی کند و از این رو جان میلیون‌ها نفر را نجات داد اما خود در قلمروی کوانتومی گم شد.

او در طول این انزوای خود با کانگ فاتح مواجه شد، کسی که خود را به عنوان یک مسافر گمشده معرفی می‌کرد تا کمک وین داین را برای بازگردانی صندلی زمانش را داشته باشد. آن دو تلاش کردند تا هسته نیروی چندجهانی را به قدرت کامل خود برگردانند، و کانگ این پیشنهاد را به ون داین داد تا به گذشته و زمانی برگردد که هرگز هوپ را ترک نکرده بود. با این حال، ون داین ماهیت واقعی کانگ را کشف کرد و هسته نیرو را شکست تا او را برای همیشه در قلمروی کوانتومی به دام بیندازد، با وجود اینکه می‌دانست تنها شانس خود برای فرار از دست می‌دهد. او در ادامه به مبارزان آزادی که یک گروه مقاومت علیه کانگ بودند، پیوست و در همین مقطع با کریلار آشنا شد.

پس از ورود اسکات لانگ به قلمروی کوانتومی، ون داین موفق شد تا پیامی را برای او بفرستد و حضورش را به خانواده‌اش اطلاع دهد. سپس آن‌ها شروع به کار بر روی راهی برای بازیابی ون داین از قلمروی کوانتومی کردند و امید به زنده بودن او قوت گرفت. جاه‌طلبی‌های آن‌ها موفقیت‌آمیز بود و ون داین به عنوان یک انسان تکامل‌یافته با قدرت‌های فرابشری از قلمروی کوانتومی آزاد شد. او پس از پیوستن به خانواده‌اش، گوست را به طور موقت شفا داد. سپس ون داین با خانواده‌اش همکاری کرد تا لانگ را به قلمروی کوانتومی بفرستد تا ذرات شفابخش کوانتومی مورد نیاز برای گوست را بازیابی کند. با این حال، زمانی که تانوس بشکن زد و نیمی از حیات در جهان را پاک کرد، ون داین به همراه خانواده‌اش محو شدند و لانگ در قلمروی کوانتومی گرفتار شد. خوشبختانه، ون داین و سایر قربانیان در سال ۲۰۲۳ توسط هالک احیا شدند.

ون داین پس از بازگشت زندگی خود با خانواده‌اش را از سر گرفت، اما زمانی که به طور تصادفی از طریق دروازه‌ای که توسط کسی لانگ ایجاد شده بود، به قلمروی کوانتومی بازگشت. او در حالی که سرگردان بود، خانواده‌ی خود را در قلمروی کوانتومی راهنمایی کرد تا از شناسایی شدن توسط کانگ جلوگیری کند. ون داین با ترتیب دادن ملاقاتی با کریلار، متوجه شد که این دوست سابقش اخیرا به مبارزان آزادی خیانت کرده و با فاتح متحد شده است. ون داین و خانواده‌اش موفق شدند با سرقت هوانورد کریلار از دستگیری در امان بمانند، اما سرانجام او توسط کانگ اسیر شد. با این حال دستگیری او زیاد دوام پیدا نکرد، چرا که او به همراه خانواده و متحدانش توانستند کانگ را در جریان شورش آکسیا شکست دهند و به خانه خود در زمین بازگردند.

صفحات دیگر