ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

اندور (سریال تلویزیونی)

اشتراک‌گذاری

اندور

Andor

اندور (سریال تلویزیونی) - جنگ ستارگان

فرمت

لایو-اکشن

تعداد قسمت

۱۲ (فصل ۱)
۱۲ (فصل ۲)

شبکه

دیزنی پلاس

تاریخ پخش

۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲

خالق

تونی گیلروی

نویسنده

تونی گیلروی
دن گیلروی
استیون شیف
بو ویلیمون

کارگردان

توبی هاینز
سوزانا وایت
بنجامین کرون

موسیقی

نیکلاس بریتل

اندور (Andor) که همچنین با نام جنگ ستارگان: اندور شناخته می‌شود، یک سریال تلویزیونی توسعه یافته توسط لوکاس‌فیلم است. داستان سریال اندور پیرامون یک جاسوس به نام کاسیان اندور است و رویدادهای آن پیش از فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» و «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷) رخ می‌دهد.

فصل اول سریال اندور با ۱۲ قسمت از تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲ از طریق دیزنی پلاس پخش شد. فصل دوم این سریال نیز با دوازده قسمت در مرحله تولید است و انتشار آن برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

بازیگران و شخصیت‌ها

  • دیه‌گو لونا در نقش کاسیان اندور: مزدوری که سرزمینش توسط امپراتوری ویران شد. داستان سریال با حضور اندور به عنوان یک شخص بدبین «انقلاب-گریز» آغاز می‌شود و به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه او در روگ وان به «پرشورترین فردی تبدیل شد که قرار است خود را برای نجات کهکشان گرفتار کند».
  • جنویو اورایلی در نقش مان ماتما: سناتوری که سعی می‌کند سیاست امپراتوری را هدایت کند و در عین حال مخفیانه به ائتلاف شورشی کمک می‌کند.
  • استلان اسکاشگورد در نقش لوتن رایل: دلال رابط کالین و بخشی از اتحاد شورشی. او کاسیان را برای یکی از ماموریت شورشیان استخدام کرد. لوتن به طور عمومی به عنوان یک معامله‌گر عتیقه در کوروسانت فعالیت می‌کند.
  • آدریا آرجونا در نقش  بیکس کالین: یک مکانیک و دلال بازار سیاه که متحد و دوست اندور است.
  • دنیز گوخ در نقش ددرا میرو: یک ناظر در اداره امنیت امپراتوری
  • کایل سولر در نقش سیریل کارن: یک معاون بازرس در مجموعه تجاری پریاکس-مورلانا. کارن برای سرویس‌های امنیتی پری-مور کار می‌کند و مصمم است تا اندور را به خاطر قتل دو کارمند پری-مور دستگیر کند.
  • فیونا شو در نقش ماروا اندور: مادرخوانده کاسیان
  • فی مارسی در نقش ول سارتا: یک رهبر شورشی رو یسیاره آلدهانی و همنین دخترعموی ماتما.
  • وارادا ستو در نقش سینتا کاز: یک شورشی در آلدهانی که به عنوان پزشک تیم فعالیت می‌کند.
  • الیزابت دولا در نقش کلیا مارکی: دستیار لوتن در فروشگاه عتیقه‌جات او.

قسمت‌ها

فصل ۱

قسمت
عنوان
تاریخ انتشار
۱
کاسا
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲
۲
آن باید من باشم
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲
۳
تسویه حساب
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲
۴
آلدهانی
۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲
۵
تبری که فراموش می‌کند
۵ اکتبر ۲۰۲۲
۶
چشم
۱۲ اکتبر ۲۰۲۲
۷
اعلان
۱۹ اکتبر ۲۰۲۲
۸
نارکینا ۵
۲۶ اکتبر ۲۰۲۲
۹
کسی گوش نمی‌دهد
۲ نوامبر ۲۰۲۲
۱۰
راه خروج
۹ نوامبر ۲۰۲۲
۱۱
دختر فریکس
۱۶ نوامبر ۲۰۲۲
۱۲
جاده ریکس
۲۳ نوامبر ۲۰۲۲

داستان سریال اندور

قسمت ۱

داستان سریال اندور پنج سال قبل از نبرد یاوین جریان دارد، زمانی که کاسیان اندور در سیاره صنعتی مورلانا وان به دنبال خواهر گم شده خود بود. او در حین تحقیق خود، مورد دشمنی دو افسر قرار گرفت و یک درگیری باعث شد تا کاسیان به طور تصادفی یک افسر را بکشد و به دنبال آن دیگری را نیز به قتل برساند. او به سیاره فریکس گریخت و تلاش کرد تا با متقاعد کردن دروید مادر خوانده‌اش یعنی B2EMO و دوستش براسو، دخالت خود را پنهان کند. کاسیان با داشتن یک واحد استارپد (یک قطعه ارزشمند از فناوری ناوبری امپراتوری)، از دوستش بیکس خواست تا او را با یک خریدار در بازار سیاه وصل کند. بیکس موافقت کرد و با خریدار تماس گرفت. در همین حال، معشوقه بیکس به نام تیم نسبت به اندور مشکوک شد. بازرس ارشد امنیتی مورلانا وان، برای بهبود گزارش خود به مقامات امپراتوری، تصمیم گرفت تا قتل‌ها را پنهان کند. با این حال، معاون او، سیریل کارن وظیفه شناس، مصمم به حل این پرونده بود. او فضاپیمای کاسیان را شناسایی کرد و آن را تا فریکس ردیابی کرد و پی برد که فراری از سیاره کناری است. در یک فلش‌بک، کاسیان جوان معروف به کاسا به همراه قبیله‌اش در سیاره کناری تصمیم گرفتند تا یک فضاپیمای سقوط کرده در آنجا را بررسی کنند. کاسا تلاش‌های خواهر کوچکترش برای پیوستن به آن‌ها را رد کرد و او را پشت سر گذاشت تا او از اردوگاه‌شان محافظت کند.

قسمت ۲

تیم، که هنوز به رابطه بیکس با کاسیان مشکوک بود، کاسیان را به امنیت پری-مو گزارش داد که حکم دستگیری او صادر شد. کارن برای دستگیری کاسیان با گروهبان لینوس ماسک، یک افسر وظیفه‌شناس پری-مور شریک شد. B2EMO به کاسیان و ماروا حکم را اعلام کرد. کاسیان برای فرار از سیاره آماده شد. در همین حین، خریدار بیکس به فریکس سفر می‌کرد تا واحد استارپد را بدست آورد. در یک فلش‌بک، کاسا و اعضای قبیله‌اش فضاپیمای سقوط کرده را در نزدیکی یک معدنکاری صنعتی بزرگ و متروکه پیدا کردند و به بررسی آن پرداختند. هنگامی که یکی از افراد قبیله توسط یکی از خدمه فضاپیمای سرنگون‌شده کشته شد، اعضای دیگر مهاجم را کشتند و به سرعت محل سقوط را ترک کردند. با این حال کاسا باقی ماند تا کشف بیشتری در فضاپیما داشته باشد.

قسمت ۳

لوتن رایل، خریدار بیکس، به فریکس رسید و با کاسیان در یک کارخانه متروکه ملاقات کرد. کارن و ماسک نیز با ده‌ها افسر امنیتی ظاهر شدند. آن‌ها با ماروا روبرو شدند که حاضر به همکاری نبود. کارن با رهگیری یک انتقال از  طریق B2EMO، موقعیت کاسیان را شناسایی کرد. کاسیان می‌خواست واحد استارپد را بفروشد و فریکس را ترک کند. با این حال، لوتن سعی کرد او را متقاعد کند تا به اتحاد شورشی او بپیوندد و به موفقیت مکرر کاسیان در دزدی و خرابکاری فضاپیماهای امپراتوری اشاره کرد. هنگامی که افسران کارن به کارخانه یورش بردند، این دو مرد به آشیانه‌ای فرار کردند و کارن را تحت سلطه خود درآوردند. پس از اطلاع از خیانت تیم، بیکس به کمک کاسیان شتافت، اما افسران مانع او شدند. تیم سعی کرد مداخله کند اما کشته شد. گروهی که افسران امنیتی وارد شدند که به دلیل یک خرابکاری از براسو ویران شدند. لوتن و کاسیان از سیاره فرار کردن در حالی که کارن و ماسک درخواست خروج کردند. در یک فلش‌بک دیگر، ماروا و همسرش کلم، در حال جمع‌آوری فضاپیمای سقوط کرده بودند که کاسا را ​​پیدا کردند. ماروا تصمیم گرفت او را با خود ببرد، چون نمی‌دانست اگر جمهوری او را در آنجا پیدا کند چه سرنوشتی خواهد داشت.

قسمت ۴

لوتن، کاسیان را به سیاره آلدهانی برد و از او خواست تا در آنجا به یک ماموریت خرابکاری بپیوندد. کاسیان تمایلی نداشت اما در نهایت موافقت کرد. لوتن از او خواست تا در میان شورشیان از نام مستعار استفاده کند و کاسیان نام «کلم» را انتخاب کرد. ول، رهبر گروه شورشی، او را به بقیه اعضای گروه معرفی کرد اما دخالت لوتن را مخفی نگه داشت. آن‌ها به کاسیان توضیح دادند که قصد دارند فهرست حقوق و دستمزد یک بخش امپراتوری را از یک مرکز تامین کالای اصلی امپراتوری بدزدند و از یک پدیده طبیعی نادر در آسمان آلدانی برای فرار استفاده کنند، زیرا وسیله نقلیه فرارشان کند بود. در همین حال در کوروسانت، لوتن که خود را به عنوان یک دلال عتیقه جا زده بود، با سناتور مان ماتما ملاقات کرد و آن‌ها در مورد چالش‌های مخالفت‌های پنهانی خود با امپراتوری بحث کردند. کارن پس از سرزنش و اخراج به نزد مادرش بازگشت. ددرا میرو، ستوان دفتر امنیت امپراتوری (ISB) به دنبال دسترسی و اختیار در مورد حادثه فریکس بود، اما یک همکار و یک افسر ارشد با او مخالفت کرد.

قسمت ۵

در آلدهانی، «کلم» گذشته خود را از شورشیان همکارش پنهان کرد و از سوی اکثر آن‌ها، به ویژه اسکین با بی‌اعتمادی مواجه شد. تارامین، کاسیان و سایر شورشیان را برای سرقت برنامه‌ریزی شده آموزش داد. در حین سفر به پادگان امپراتوری آلدهانی، کاسیان فاش کرد که یک مزدور است. ول تصمیم گرفت به ماموریت ادامه دهد و تا زمان پایان ماموریت، از برخورد با گذشته «کلم» خودداری کرد. افسر امپراتوری و مامور دوگانه یعنی ستوان گورن به طور مخفیانه به شورشیان کمک می‌کرد. مان ماتما یک بنیاد خیریه جدید را تأسیس کرد در حالی که روابط پرتنش خود با همسر و دخترش را مدیریت می‌کرد. ناظر ISB به نام بلوین، هتلی را به عنوان مقر جدید ISB در فریکس خریداری کرد. در همین حین، رقیب او میرو و دستیارش هیرت به این نتیجه رسیدند که شورشیان در حال انجام یک سری سرقت هماهنگ‌شده از سلاح‌ها و فناوری امپراتوری هستند. لوتن با نگرانی منتظر پیامی از تیم شورشی کاسیان بود.

قسمت ۶

در ادامه‌ی داستان سریال اندور، شورشیان با کمک گورن، به عنوان یک تیم اسکورت برای فرمانده جی‌هولد بیهاز که مافوق گورن بود، به پادگان نفوذ کردند. آن‌ها خانواده بیهاز را گروگان گرفتند و او را مجبور کردند تا به صندوق حقوق و دستمزد دسترسی پیدا کنند. هنگام بارگیری روی یک فضاپیمای باری، آن‌ها توسط نیروهای امپراتوری کشف شدند. تارامین و گورن در درگیری‌های متعاقب کشته شدند. سینتا قادر به سوار شدن به فضاپیما نبود، بنابراین فقط کاسیان، اسکین، ول و نمیک از آلدانی گریختند. در حین برخاستن، نیمیک توسط یک بار ناامن له شد و آسیب شدیدی را متحمل شد. آن‌ها برای درمان جراحات نیمیک در سیاره فرزنو فرود آمدند. در حالی که ول مشغول مراقبت از نیمیک بود، اسکین به کاسیان پیشنهاد کرد تا فرار کنند و حقوق و دستمزد را بین خودشان تقسیم کنند. کاسیان خشمگین و از ترس جان خود، اسکین را کشت. او این اتفاق را به ول گزارش کرد و او را از ترک کردن گروه آگاه کرد. در کوروسانت، ماموران ISB جمع شدند تا اقدامات تلافی‌جویانه برای سرقت را تنظیم کنند. این در حالی بود که لوتن اخبار دزدی را می‌شنود و بی سر و صدا در حال جشن گرفتن بود.

قسمت ۷

در کوروسانت، کارن کار جدیدی را در اداره استانداردها پیدا کرد. سرهنگ یولارن اعلام کرد که ISB نظارت و اختیارات تنبیهی بیشتری به دست آورده است، در حالی که میرو توسط بلوین به دلیل نقض پروتکل به چالش کشیده شد. میرو مافوق خودش را در مورد ارزش کاری که کرده متقاعد کرد و نظارت بر فریکس به او محول شد. دستیار لوتن، به نام کلیا، به ول دستور داد تا کاسیان را بیابد و بکشد، زیرا او هویت لوتن را می‌دانست. مان ماتما با تای کولما، دوست قدیمی و بانکدار خود ملاقات کرد و از او خواست که به او کمک کند تا به بودجه خانواده دسترسی پیدا کند. کاسیان برای تسویه بدهی‌های قدیمی خود به فریکس بازگشت و متوجه شد که مردم او را به خاطر سرکوب امنیت شرکتی مقصر می‌دانند. حضور امپراتوری در فریکس، کاسیان را به یاد گذشته انداخت که چطور پدر خوانده‌اش سال‌ها پیش توسط نیروهای کلون کشته شده است. کاسیان تلاش کرد تا ماروا را وادار کند که همراه او فریکس را ترک کند، اما او تصمیم گرفت تا بماند و با نفوذ امپراتوری مقابله مخالفت کند. کاسیان به تنهایی به سیاره توریستی نیاموس سفر کرد. یک ماه بعد او در حالی که با نام «کیف گیرگو» زندگی می‌کرد، به ناحق توسط یک نیروی استورم‌تروپر دستگیر و به شش سال زندان محکوم شد.

قسمت ۸

کاسیان به نارکینا ۵ و زندانی زندانی در محاصره آب برده شد، جایی که او هر روز در صنایع سنگین با صدها زندانی دیگر کار می‌کرد. ول و سینتا برای جستجوی او به فریکس رفتند. وقتی ماروا مریض شد، بیکس تلاش کرد تا با لوتن در مورد محل اختفای کاسیان تماس بگیرد، اما لوتن که نگران نظارت بر ارتباطات بود، پاسخی نداد. سپس او کوروسانت را ترک کرد تا به ملاقات ساو گررا برود. رایل تلاش کرد تا گروه شورشی گررا را استخدام کند تا به عنوان پشتیبان هوایی برای حمله به یک نیروگاه امپراتوری در اسپل‌هاوس عمل کند. ددرا میرو از سیریل کارن در مورد تجربیاتش در مورد فریکس سوال کرد، اما پیشنهاد او برای کمک به تحقیقاتش را رد کرد. او خودش واحدی را به سمت فریکس هدایت کرد و در آنجا بیکس را دستگیر کرد.

قسمت ۹

ددرا میرو و یک دانشمند امپراتوری به نام دکتر گوست، بیکس را برای کسب اطلاعات شکنجه کرد و متوجه شد که کاسیان ممکن است در حمله آلدهانی دست داشته باشد. آن‌ها نتوانستند چیزی از بیکس در مورد لوتن به دست آورند. ISB یک خلبان شورشی از گروه کریگیر را دستگیر کرد، که فاش کرد یک نیروگاه در اسپل‌هاوس مورد حمله قرار گرفته است. در مقطعی مان ماتما با ول که دختر عموی او نیز بود دوباره متحد شد. مان و تای کولما به کار خود ادامه دادند تا به طور مخفیانه برای فعالیت‌های شورشیان پول جمع آوری کنند. در همین حال، یکی از اعضای قدیمی خدمه کارکنان زندان کاسیان به نام اولاف که به خاطر سکته کردن دیگر برای کار کردن موثر نبود توسط یک پزشک زندان به نام دکتر راسیو کشته شد. با توضیحاتی از دکتر راسیو، کاسیان و یک زندانی دیگر به نام کینو لوی به این نتیجه رسیدند که این زندان ممکن است هرگز آن‌ها را رها نکند و کینو متقاعد شد که به نقشه کاسیان برای فرار بپیوندد.

قسمت ۱۰

کاسیان با شکستن لوله آب، سیستم امنیتی طبقه را از کار انداخت و به گروه‌های کاری اجازه داد تا بر چند نگهبان غلبه کنند و فرار کنند. کینو از سیستم اینترکام زندان برای تشویق طبقات دیگر برای فرار استفاده کرد و شورش تمام زندان را فرا گرفت. کینو با وجود تمام اقداماتاتش اما آشکار کرد که نمی‌تواند شنا کند. کاسیان همراه با فراریان دیگر شنا کرد و به خشکی رسید. در جایی دیگر مان ماتما با داوو اسکالدون تاجر ملاقات کرد که به او پیشنهاد کمک مالی به پروژه‌هایش را داد، اما مان پس از درخواست داوو برای ترتیب دادن ملاقاتی بین پسرش با دختر مان، این پیشنهاد را رد کرد. ناظر ISB یعنی لونی یونگ که به طور محرمانه یک خبرچین شورشی بود با لوتن ملاقاتی کرد و او را در مورد فعالیت‌های ISB آگاه کرد.

قسمت ۱۱

در مقطعی از داستان سریال اندور، عمر ماروا به پایان رسید و این موضوع باعث شد تا مراسم خاکسپاری او در فریکس برگزار شود. این مراسم ددرا میرو را را امیدوار کرد تا اندور برای شرکت کردن در آن اسیر کند. ول به کلیا در مورد مرگ ماروا اطلاع داد و از برنامه‌ی مان ماتما برای ازدواج دخترش با اکراه به منظور تأمین بودجه مطلع شد. لیدا، دختر مان شروع به شرکت کردن در گردهمایی‌های گروهی با تمرکز بر فرهنگ و سنت‌های چاندریلا کرد که این موضوع باعث ناراحتی مان و ول شد. سیریل کارن نیز از لینوس ماسک از مراسم خاکسپاری مطلع شد. ساو گررا در آخرین لحظه تصمیم گرفت تا برای حمله به اسپل‌هاوس کمک کند، اما لوتن به او توصیه کرد که از این کار جلوگیری کند و فاش کرد که ISB از این حمله قریب‌الوقوع اطلاع دارد. لوتن در حین بازگشت به کوروسانت از یک گشت امپراتوری فرار کرد و چندین جنگنده TIE را نابود کرد. کاسیان و یک زندانی دیگر به نام ملشی موفق به فرار از نارکینا ۵ شدند و برای بازیابی وسایل کاسیان به نیاموس سفر کردند. پس از اینکه کاسیان متوجه شد که ماروا درگذشته است، کاسیان و ملشی راه خود را از هم جدا کردند و هر دو قصدشان این بود که اطلاعاتی مربوط به سیستم ناعادلانه زندان امپراتوری را به طور عمومی افشا کنند.

قسمت ۱۲

کاسیان برای خاکسپاری ماروا به فریکس بازگشت و از زندانی شدن بیکس باخبر شد. ددرا میرو و پادگان امپراتوری محلی آماده شد تا از مراسم خاکسپاری برای دستگیری اندور استفاده کنند، در حالی که لوتن قصد داشت - با کمک ول و سینتا - از این فرصت استفاده کند و کاسیان را بکشد. ISB موفق شد حمله کریگر را متوقف کند، اما هیچ زندانی باقی نگذاشت که این موضوع باعث خشم میرو شد. لیدا دختر ۱۳ ساله ماتما به پسر ۱۴ ساله داوو اسکالدون معرفی شد. در طول مراسم خاکسپاری، B2EMO ویدیویی ضبط شده از ماروا را نمایش داد که مردم را برای مبارزه با امپراتوری تشویق می‌کرد و از این رو در محله اصلی شورشی ایجاد شد. در طی این سردرگمی، کاسیان بیکس را نجات داد، در حالی که سیریل کارن جان میرو را از یک حمله نجات داد. کاسیان تلاش کرد تا بیکس را به مکانی امن و دور از فریکس منتقل کند. لوتن تحت تأثیر شورش فریکس به فضاپیمای خود که در آن کاسیان منتظر بود بازگشت. کاسیان با دانستن این موضوع که لوتن آنجاست و قصد ترور او را دارد، به لوتن این انتخاب را داد که یا او را بکشد یا او را بگیرد، که لوتن در جواب لبخندی زد. در یک صحنه‌ی پایانی، درویدهایی در حال سرهم کردن ماشین‌آلات تولید شده توسط زندانیان نارکینا ۵، روی دیش شلیک ستاره مرگ بودند.

صفحات دیگر