ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

کتاب بوبا فت

اشتراک‌گذاری

کتاب بوبا فت

The Book of Boba Fett

کتاب بوبا فت - جنگ ستارگان

نویسنده

جان فاورو
دیو فیلونی

کارگران

دیو فیلونی
رابرت رودریگز
برایس دالاس هاوارد
کورین تانچاروون
استف گرین

بر پایه

جنگ ستارگان

آهنگساز

جوزف شرلی
لودویگ گورانسون (موسیقی زمینه)

تعداد فصل

۱ (هفت قسمت)

کمپانی‌ تولیدکننده

لوکاس‌فیلم

شبکه پخش

دیزنی پلاس

سبک

اکشن-ماجرایی
درام
وسترن فضایی

کتاب بوبا فت (The Book of Boba Fett) یک سریال تلویزیونی آمریکایی در ژانر وسترن فضایی است که توسط جان فاورو برای سرویس دیزنی پلاس ساخته شده‌است. این مجموعه بخشی از فرنچایز جنگ ستارگان و یک اسپین‌-آف از سریال مندلورین با حضور بوبا فت، شکارچی جایزه‌بگیر است که این شخصیت در سایر رسانه‌های مرتبط به جنگ ستارگان نیز حضور داشته‌است. داستان سریال کتاب بوبا فت بعد از فیلم «بازگشت جدای» (۱۹۸۳) و پس از رویدادهای فصل دوم سریال مندلورین رخ می‌دهد.

تمورا موریسون نقش بوبا فت را ایفا می‌کند و در کنارش مینگ-نا ون در نقش فنک شند حضور دارد. هر دوی این نقش‌ها در مندلورین و سایر رسانه‌های قبلی و مرتبط با جنگ ستارگان حضور داشته‌اند. چندین تلاش در زمینه ساخت یک فیلم وابسته به خود از دنیای جنگ ستارگان با محوریت شخصیت بوبا فت صورت گرفته است ولی در نهایت لوکاس‌فیلم شروع به اولویت‌بندی ساخت مجموعه‌های استریمینگ خود مانند مندلورین کرد. در فصل دوم مندلورین، تمورا موریسون در نقش فت در کنار مینگ-نا ون ظاهر شد و برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۰ ساخت بالقوه یک مجموعه برای این شخصیت گزارش شد. ساخت کتاب بوبا فت با بازی موریسون و ون به‌طور رسمی در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد. مراحل فیلم‌برداری از آن زمان آغاز شده بود و تا ژوئن ۲۰۲۱ ادامه داشت.

سریال کتاب بوبا فت در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و حاوی هفت قسمت است. این مجموعه با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان همراه بوده و در زمینه جلوه‌ها و اجرای بازیگران تحسین شده‌است.

بازیگران و شخصیت‌ها

  • تمورا موریسون در نقش بوبا فت
  • مینگ-نا ون در نقش فنک شند
  • پدرو پاسکال در نقش دین جارین
  • مت بری در نقش 8D8 (صدا)
  • دیوید پاسکیسی در نقش تویلک (Twi'lek)
  • جنیفر بیلز در نقش گارسا فویپ
  • کری جونز در نقش کرسانتن

قسمت‌ها

شماره
عنوان
کارگردان
نویسنده
تاریخ انتشار
۱
چپتر ۱: غریبه در سرزمینی غریب
رابرت رودریگز
جان فاورو
۲۹ دسامبر ۲۰۲۱
۲
چپتر ۲: قبایل تاتویین
استف گرین
جان فاورو
۵ ژانویه ۲۰۲۲
۳
چپتر ۳: خیابان‌های موس اسپا
رابرت رودریگز
جان فاورو
۱۲ ژانویه ۲۰۲۲
۴
چپتر ۴: طوفان 
کوین تانچاروون
جان فاورو
۱۹ ژانویه ۲۰۲۲
۵
چپتر ۵: بازگشت مندلورین
برایس دالاس هاوارد
جان فاورو
۲۶ ژانویه ۲۰۲۲
۶
چپتر ۶: از صحرا یک غریبه می‌آید
دیو فیلونی
جان فاورو و دیو فیلونی
۲ فوریه ۲۰۲۲
۷
چپتر ۷: به نام افتخار
رابرت رودریگز
جان فاورو
۹ فوریه ۲۰۲۲

داستان کتاب بوبا فت

پیش‌زمینه

بوبا فت و فنک شند با تصاحب قلمرویی که زمانی توسط جابا هات کنترل می‌شد، سعی می‌کنند نامی برای خود در کهکشان دست و پا کنند.

داستان کامل

قسمت ۱

در مقطعی بوبا فت موفق شد از سارلاک که او را بلعیده بود فرار کند. او ناتوان در یک صحرا بود که جاواها از او غارت کردند و زره او را نیز ربودند. مدتی بعد او توسط مهاجمان تاسکن اسیر شد و تلاش او برای فرار از کمپ آن‌ها ناموفق بود. پنج سال بعد، فت و فنک شند کنترل امپراتور جنایی جابا در سیاره تاتویین را در اختیار گرفتند. آن‌ها از اشخاص بومی صاحب مقام پیش‌کش‌هایی را به عنوان احترام دریافت کردند و همین طور خدمات دو نگهبان از نژاد گاموریان را به دست آوردند. فت و شند از یک میخانه به نام «سنکچوئری» در موس اسپا بازدید کردند که تحت اداره گارسا فلیپ بود. گارسا نیز پیش‌کشی را به آن‌ها تقدیم کرد. در بیرون از این انبار آن‌ها توسط قاتلانی مورد هجوم قرار گرفتند. شند یکی از قاتلان را اسیر کرد. نگهبانان فت که مجروح بود را کاخ بردند و برای بهبود یافتن او را در یک مخزن باکتا قرار دادند. فت زمان حضور در کمپ تاسکن‌ها را به یاد آورد: زمانی که او و یک رودین اسیر شده مجبور شدند تا برای یافتن ملون‌های سیاه زمین در صحرایی مشغول کندن زمین شوند تا این که آن‌ها توسط یک هیولای شنی بزرگ مورد حمله قرار گرفتند که رودین طی آن کشته شد. فت قادر به کشتن آن هیولا شد و یک بچه تاسکن را نجات داد. رئیس قبیله برای تشکر یک ملون سیاه را به فت اهدا کرد.

قسمت ۲

فت و شند از قاتل اسیر شده بازجویی کردند و او ادعا کرد که توسط موک شاییز، شهردار موس اسپا استخدام شده است. شاییز این موضوع را انکار کرد اما پیشنهاد پرداختی را به فت برای دستگیر کردن قاتل داد و یک قرار ملاقات دوباره با آن‌ها در سنکچوئری را تنظیم کرد. فویپ به فت اطلاع داد که دوتا از پسرعموهای جابا که با نام «دوقلوها» شناخته می‌شوند، مدعی تخت سلطنت جابا شده‌اند. دوقلوها با یک شکارچی جایزه‌بگیر ووکی به نام کرسانتن از راه رسیدند و سعی کردند تا فت را بترسانند، اما او از مطیع شدن خودداری کرد. در مخزن باکتا، فت به یاد آورد که تاسکن‌ها به او شیوه مبارزه خودشان و مهارت‌های بقا در صحرا را آموخته‌اند. بعد از این که این قبلیه توسط یک قطار از سندیکای پایک مورد حمله قرار گرفت، فت اقدام به ربودن موتورهای اسپیدر از یک باند نیکتو کرد و به تاسکن‌ها یاد داد که چطور موتورها را برانند. او قبیله را برای متوقف کردن قطار رهبری کرد و با هجوم به قطار پایک‌ها کاری کرد تا آن‌ها برای ورود به قلمروی تاسکن‌ها تقاص پس بدهند. پس از پذیرفته شدن فت در قبیله تاسکن، رئیس قبیله مارمولکی را به فت داد تا راهنمای او باشد، و سپس مارمولک او را به سمت یک شاخه هدایت کرد که این شاخه بعدا تبدیل به گادرفی (سلاح سنتی تاسکن‌ها) او شد. سرانجام قبیله مراسمی را برای پذیرش او برگزار کرد.

قسمت ۳

مدتی بعد یک دلال-آب به نام لورثا پیل از فت درخواست کرد تا باند سایبورگ‌ها را که آب‌های او را در موس اسپا دزده بودند مجازات کند، و همین طور او ادعا کرد که ساکنان تاتویین هنوز احترامی برای فت قائل نیستند. فت پس از مشاهده‌ی این که باند مورد نظر هیچ کاری ندارد، این سایبورگ‌ها را به عنوان مجریانی استخدام کرد و از پیل خواست که قیمت‌هایش را پایین آورد. در مخزن باکتا، فت به یاد آورد که برای گرفتن عوارضی از پایک‌ها به نفع قبیله تاسکن رفته بود و در بازگشت متوجه شد که این قبیله توسط باند نیکتو نابود شده است. این خاطرات او با حمله‌ی کرسانتن مختل شد. فت، شند، نگهبانان و سایبورگ‌ها وارد مبارزه‌ای شدند و قادر به اسیر کردن این ووکی شدند. مدت کوتاهی بعد دوقلوها برای برای فرستادن کرسانتن عذرخواهی کردند و یک رنکور را به فت هدیه دادند. بعد از رهاسازی کرسانتن، فت با شند و سایبورگ‌ها به موس اسپا رفت تا سوالی را از شاییز بپرسد. آن‌ها پی بردند که شهردار غایب است اما با پیگیری رابط‌های او متوجه شدند که شاییز با پایک‌ها کار می‌کند. مدتی بعد پایک‌ها رفتن به موس اسپا را شروع کردند و فت تصمیم گرفت تا برای جنگی آماده شود.

قسمت ۴

در ادامه داستان‌های گذشته، فت در مخزن باکتا به یاد فضاپیمای خود به نام اسلیو آی در کاخ جابا افتاد که توسط نگهبانانی محافظت می‌شد. در مقطعی او در صحرا شند را یافت که به خاطر جراحتی در حال مرگ بود و او را به موس آیزلی برد، جایی که جان او به واسطه سایبرنتیک‌ها حفظ شد. در هنگام بازگشت فت از شند برای نفوذ به کاخ کمک خواست، کاخی که حالا توسط تحت حکمرانی بیب فورتونا بود. بعد از مبارزه با نگهبانان و بازیابی فضاپیمای اسلیو آی، شند تصمیم گرفت تا در کنار فت باقی بماند. آن‌ها باند موتورسواری که فت باور داشت مسئول نابودی قبیله تاسکن هستند را کشتند و سپس آن‌ها برای بازیابی زره فت به گودال سارلاک رفتند. شند با یک سلاح شارژ لرزه‌ای موفق به کشتن سارلاک شد، با این حال فت نتوانست زره خود را پیدا کند. در زمان حال فت به کمک مخزن باکتا کاملا بهبود یافت. او شاهد مبارزه کرسانتن با ترندوشان‌ها در سنکچوئری بود و او را به استخدام خود درآورد. در هنگام ضیافتی، او خواستار متحد شدن سایر رئیس‌های باندها جنایی موس اسپا علیه سندیکای پایک شد، اما آن‌ها این درخواست را نپذیرفتند. فت با حضور رنکور آن‌ها را متقاعد کرد تا وقتی خودش به تنهایی با سندیکا مبارزه می‌کند، بی‌طرف باقی بمانند. شند نیز پیشنهاد کرد تا برای جنگ قریب‌الوقوع نیروهایی استخدام کنند.

قسمت ۵

بعد از این که دین جارین هدفی را پیگیری کرد و کشت، سر این هدف را به یک مخفیگاه مندلورین برد. در آنجا او آرمورر و پاز ویسلا را یافت که جنگجویان بازمانده از قبلیه مندلورین بودند. آن‌ها متوجه دارک‌سیبر شدند که جارین آن را از نبرد با ماف گیدیون به دست آورده بود. آرمورر توضیح داد هر کسی که در نبردی دارک‌سیبر را پیروز شود می‌تواند به حاکم سیاره مندلور تبدیل شود، گرچه تمدن این سیاره توسط امپراتور نابود شده بود. ویسلا که از نوادگان سازنده دارک‌سیبر بود با جارین دوئلی بر سر سیبر کرد. جارین موفق به شکست او شد اما این موضوع افشا شد که جارین با برداشتن کلاه‌خودش قانون قبیله‌شان را شکسته است. جارین مجبور شد تا قبیله را ترک کرد و سپس به بازدید پلی موتو روی سیاره تاتویین رفت، کسی که یک فضاپیمای استارفایتر N-1 را جایگزین فضاپیمای قبلی او کرد. این دو با هم فضاپیما را تعمیر و اصلاح کردند و سپس جارین یک پرواز آزمایشی را انجام داد. روی زمین، شند از جارین تقاضا کرد تا در جنگی قریب‌الوقوع به فت کمک کند.

قسمت ۶

کاب ونث، یک مارشال از شهر فریتاون (قبلا ماس پلگو) از سیاره تاتویین با پایک‌ها روبرو شد و به آن‌ها تیراندازی کرد. در جایی دیگر جارین به یک سیاره جنگلی پرواز کرد تا به دیدار گروگو برود، و در آنجا مورد استقبال R2-D2 و آسوکا تانو قرار گرفت. تانو او را متقاعد کرد که حضورش مانع پیشرفت گروگو خواهد بود و از این رو جارین بعد از درخواست از تانو برای تحویل دادن یک هدیه (یک زره از جنس بسکار) به گروگو، به تاتویین بازگشت. در این زمان لوک اسکای‌واکر، استاد جدای، تمرین دادن گروگو برای استفاده از نیرو را به عنوان اولین شاگردش شروع کرد. اسکای‌واکر به او کمک کرد تا خاستگاه خود را به یاد آورد که معبد جدای در کوروسانت بود، جایی که او شاهد کشته شدن بسیاری از جدای‌ها توسط فرقه ۶۶ بود. فت و متحدانش در مورد کمبود نیروهای خود بحث می‌کردند، و جارین به فریتاون سفر کرد تا از ونث و مردمش در این زمینه کمک بگیرد. بعد از این که جارین آنجا را ترک کرد، یک آدمکش به نام کد بین از طرف پایک‌ها به آنجا آمد و دستور داد که این شهر در جنگ پیش رو باید خنثی عمل کند. به دنبال یک درگیری برابر، بین به هر دوی ونث و معاون او شلیک کرد. سپس دو پایک اقدام به بمباران سنکچری در ماس اسپا کردند. اسکای‌واکر با در دست داشتن هدیه جارین، به گروگو یک حق انتخاب داد: که این زره را دریافت کند و آموزش‌ها را متوقف کند، یا شمشیر نوری یودا را دریافت کند و به عنوان یک جدای آموزش ببیند.

قسمت ۷

پس از این که گروگو زره جارین را انتخاب کرد، او با R2-D2 به پناهگاه موتو پرواز کرد. در بیرون از سنکچری بین و پایک‌ها با فت، شند، و جارین روبرو شدند، جایی که بین افشا کرد که پایک‌ها مسئول کشتار قبیله تاسکن فت بوده‌اند و این اقدام را به گردن باند موتورسوار انداخته بودند. سایر خاندان‌های جنایی نیز به فت خیانت کردند و در سراسر ماس اسپا به سربازان او حمله کردند. فت و جارین، پیشکار شاز را برای منحرف کردن پایک‌ها فرستادند و این موضوع به آن‌ها امکان یک حمله را داد. شهروندان فریتاون و سایبرگ‌ها برای نجات آن‌ها از راه رسیدند، اما این گروه توسط دو دروید سپردار به نام اسکورپنک مغلوب شدند. موتو به همراه گروگو از راه رسید و به جارین در تخریب کردن یکی از اسکورپنک‌ها کمک کرد در حالی که جانور رنکور متعلق به فت نیز دروید دیگر را نابود کرد. بین پس از ترساندن رنکور در یک دوئل فت را شکست داد، اما در نهایت فت با چوب گادفری خود موفق به کشتن بین شد. گروگو نیز رنکور را آرام کرد و خواباند. در ماس ایسلی، رئیس پایک‌ها یعنی شاز و سایر حاکمان جنایی توسط شند کشته شدند. پس از تحسین شدن فت، جارین و گروگو در ماس اسپا، آن‌ها با فضاپیمای N-1 پرواز کردند. بعدا ونث نیز در مخزن باکتای فت مورد بهبود قرار گرفت.

منبع

صفحات دیگر