ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

اوبی-وان کنوبی (سریال)

اشتراک‌گذاری

اوبی-وان کنوبی

Obi-Wan Kenobi

اوبی-وان کنوبی (سریال) - جنگ ستارگان

فرمت

لایو-اکشن

تعداد قسمت

۶

زمان

۱ ساعت

شبکه

دیزنی+

تاریخ پخش

۲۷ می ۲۰۲۲

نویسنده

جابی هرولد
حسین امینی
استوارت بیتی
اندرو استنتون
هنا فریدمن

کارگردان

دبورا چاو

موسیقی

ناتالی هالت
جان ویلیامز (موسیقی تیتراژ)

تایم‌لاین

اوبی-وان کنوبی (Obi-Wan Kenobi) یک مینی‌سریال تلویزیونی لایو-اکشن است که توسط لوکاس‌فیلم برای سرویس استریم دیزنی پلاس ساخته شده است. داستان سریال اوبی وان کنوبی ده سال پس از جنگ ستارگان: قسمت سوم - انتقام سیت (۲۰۰۵) جریان دارد. کارگردانی این مجموعه بر عهده دبورا چاو بوده و جابی هارولد شورانر آن است.

ایوان مک‌گرگور تهیه‌کننده اجرایی این سریال است و بار دیگر نقش اوبی‌وان کنوبی را از زمان سه‌گانه پیش‌درآمد جنگ ستارگان ایفا می‌کند. جوئل اجرتون، بانی پیس، جیمی اسمیتس و هایدن کریستنسن از دیگر بازیگران این مجموعه هستند. ساخت این پروژه در ابتدا به‌عنوان یک فیلم اسپین‌آف به کارگردانی استیون دالدری و نویسندگی حسین امینی آغاز شد، اما پس از عملکرد ضعیف فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان (۲۰۱۸) در گیشه، توسط امینی به‌ یک سریال تبدیل شد. تولید این مجموعه برای ژوئیه ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل نارضایتی لوکاس‌فیلم از فیلم‌نامه، ساخت آن در ژانویه ۲۰۲۰ متوقف شد. هارولد در آوریل ۲۰۲۰ برای بازنویسی فیلم‌نامه استخدام شد و بازیگران مکمل در مارس ۲۰۲۱ اعلام شدند. مراحل فیلم‌برداری این مجموعه در مه ۲۰۲۱ با فناوری جدید در لس آنجلس آغاز شد و در سپتامبر همان سال به اتمام رسید. جان ویلیامز، آهنگساز جنگ ستارگان، تم موسیقی این مجموعه را نوشته و آهنگسازی دیگر قطعات بر عهده ناتالی هولت بوده‌است.

سریال اوبی-وان کنوبی در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۲۲ پخش شد و شامل شش قسمت است.

بازیگران و شخصیت‌ها

قسمت‌ها

شماره
عنوان
کارگردان
نویسنده
تاریخ
۱
بخش ۱
دبورا چاو
داستان: استوارت بیتی و حسین امینی
فیلم‌نامه: جابی هرولد، حسین امینی و اسوارت بیتی
۲۷ می ۲۰۲۲
۲
بخش ۲
دبورا چاو
داستان: استوارت بیتی و حسین امینی
فیلم‌نامه: جابی هرولد
۲۷ می ۲۰۲۲
۳
بخش ۳
دبورا چاو
جابی هرولد، هنا فریدمن، استوارت بیتی و حسین امینی
۱ ژوئن ۲۰۲۲
۴
بخش ۴
دبورا چاو
جابی هرولد و هنا فریدمن
۸ ژوئن ۲۰۲۲
۵
بخش ۵
دبورا چاو
جابی هرولد و اندرو استنتون
۱۵ ژوئن ۲۰۲۲
۶
بخش ۶
دبورا چاو
داستان: استوارت بیتی، جابی هرولد و اندرو استنتون
فیلم‌نامه: جابی هرولد و اندرو استنتون و حسین امینی
۲۲ ژوئن ۲۰۲۲

داستان

قسمت ۱

ده سال بعد از دستور ۶۶، زمانی که بیشتر افراد محفل جدای کشته شده بودند، مفتش اعظم، برادر پنجم، و خواهر سوم (ریوا سوندر) یک جدای بازمانده به نام ناری را در تاتویین یافتند. ریوا بی‌صبرانه قصد کشتن ناری را داشت و همین موضوع باعث شد تا مفتش اعظم او را متوقف کند و ناری فرار کند. ریوا باور داشت که آن‌ها باید یک جدای بازمانده دیگر به نام اوبی-وان کنوبی را شکار کنند، کسی که بدون اطلاع آن‌ها در تاتویین حضور داشت. کنوبی با نام مستعار «بن» شاهد لوک اسکای‌واکر جوان، پسر شاگرد سابقش اناکین اسکای‌واکر بود که بعدا تبدیل به دشمنش شد. او فکرش درگیر خاطرات سقوط اناکین بود و قادر نبود از طریق نیرو با استاد سابق خودش کوای-گان جین ارتباط برقرار کند. کنوبی از کمک کردن به ناری امتناع کرد و مدتی بعد جسد او را آویزان در وسط شهر یافت. در سیاره آلدران، لیا، دختر اناکین که توسط سناتور بیل اورگانا به فرزندخواندگی پذیرفته شده بود توسط تعدادی جایزه‌بگیر به استخدام ریوا ربوده شد. اورگانا با کنوبی تماس گرفت و از او درخواست کرد تا لیا را نجات دهد. کنوبی در ابتدا درخواست او را نپذیرفت اما بعد از این که به طور شخصی با اورگانا دیدار کرد نظرش عوض شد.

قسمت ۲

بعد از این که کنوبی ربایندگان را تا سیاره دایو تعقیب کرد، او با مردی به نام هاجا استری روبرو شد که خودش به عنوان یک جدای جا زده بود. هاجا کنوبی را به محل نگهداری لیا هدایت کرد و کنوبی با شکست دادن ربایندگان موفق به آزاد کردن او شد. مفتش اعظم از حضور آن‌ها آگاه شد و شهر را بست. ریوا از دستورات نافرمانی کرد و جایزه‌ی جدیدی را برای شکار کنوبی تعیین کرد تا مزدوران شهر او را مورد هدف قرار دهند. وقتی لیا متوجه شد که مزدوران به جای او به دنبال کنوبی هستند نسبت به او بی‌اعتماد شد تا این که کنوبی برای نجات او از نیرو استفاده کرد و اعتماد او را دوباره به دست آورد. هاجا این دو را به سمت یک بندر حمل بار هدایت کرد تا فرار کنند. ریوا آن‌ها را تعقیب کرد و با افشا کردن این موضوع که اناکین هنوز زنده است باعث شوکه شدن کنوبی شد. مفتش اعظم از راه رسید تا خودش اقدام به دستگیری کنوبی کند اما ریوا با شمشیر نوری خود به او خنجر زد و این اتفاق به کنوبی و لیا فرصت داد تا با یک فضاپیما فرار کنند. در جایی دیگر دارث ویدر در داخل یک مخزن باکتا بیدار شد.

قسمت ۳

ویدر در قلعه خود در موستافار به ریوا دستور داد تا کنوبی را پیدا کند و به او وعده داد که در صورت یافتن کنوبی، او را به بازرس اعظم ارتقا دهد. وسیله حمل‌ونقل کنوبی و لیا در سیاره معدنی ماپوزو فرود آمد و آن دو به محلی که توسط هاجا فراهم شده بود، رفتند. آن‌ها هیچ‌کس را در آنجا نیافتند و سپس سوار یک وسیله حمل و نقل امپراتوری شدند. مدتی بعد حضور آن‌ها افشا شد و نیروهای امپراتوری برای دستگیری آن‌ها فرستاده شدند، اما آن‌ها از یک افسر امپراتوری زن به نام تالا که یکی از اعضای «مسیر» بود کمک گرفتند و وارد یک شبکه زیرزمینی شدند که مخالفان و افراد تحت تحقیب امپراتوری در آنجا پنهان می‌شدند. تالا آن‌ها را تا یک گذرگاه مخفی زیرزمینی همراهی کرد، اما پیش از اینکه از آن‌ها جدا شود، ویدر و مفتشان او از راه رسیدند و شروع به آسیب رساندن به افراد بی‌گناه کردند تا کنوبی را بیرون بکشند. کنوبی در حالی حواس آن‌ها را پرت کرد، لیا و تالا را به پیش فرستاد. او در نهایت با ویدر روبرو شد و در این تقابل ویدر استفاده از نیرو بر کنوبی غلبه کرد و او را سوزاند. تالا یک فرصت را برای نجات کنوبی فراهم کرد اما در همین حین لیا توسط ریوا اسیر شد.

قسمت ۴

کنوبی و تالا پس از فرار از ویدر در ماپوزو، به تأسیسات «مسیر» در جابیم رفتند. در همین زمان، لیا در مقر مفتشان یعنی قلعه «اینکوئیزوتوریوس» (Inquisitorius) واقع در سیاره «نور» نگهداری می‌شد و توسط ریوا برای جزئیات «مسیر» مورد بازجویی قرار می‌گرفت. کنوبی و تالا قصد داشتند برای نجات لیا به قلعه نفوذ کنند. زمانی که کنوبی وارد آنجا شد، یک خزانه‌ی غنیمتی پر از اجساد حفظ‌شده‌ی جدای را که دستگیر و کشته شده بودند کشف کرد. آن‌ها موفق شدند تا لیا را نجات دهند، اما پوشش تالا به عنوان یک عضو امپراتوری لو رفت و حضور آن‌ها افشا شد، اما در نهایت آن‌ها با کمک فرمانده روکن از «مسیر» و نیروهای چریکی‌اش فرار کردند. ویدر که از جریان این وقایع عصبانی شده بود، برای کشتن ریوا به خاطر شکست در این ماموریت از راه رسید، اما زمانی که ریوا فاش کرد که یک ردیاب را به ربات همراه لیا یعنی لولا وصل کرده‌ است، ویدر منصرف شد.

قسمت ۵

سیزده سال قبل، کنوبی اناکین را در کوروسانت آموزش می‌داد و از اناکین به خاطر اقدامات تهاجمی‌اش انتقاد می‌کرد. در حال حال، ویدر موقعیت کنوبی را تا جابین ردیابی کرد، و ریوا را به مقام مفتش اعظم ارتقا داد. امپراتوری محل کنوبی را محاصره و درهای فرار را غیرفعال کرد. کنوبی برای خرید زمان بیشتر با ریوا مذاکره کرد و نتیجه گرفت که او از هویت واقعی ویدر آگاه است، زیرا ریوا در کودکی شاهد قتل‌عام کودکان در معبد جدای کوروسکانت بوده است. ریوا فاش کرد که قصد داشته با دریافت لطف ویدر به او نزدیک شود تا بتواند او را برای انتقام بکشد. در نبرد بعدی تالا برای نجات کنوبی خود را قربانی کرد. کنوبی که متوجه شده بود امکان پیروزی وجود ندارد تسلیم ریوا شد. او ریوا را متقاعد کرد که در زمان تحویل داده شدن به ویدر، اقدام به کشتن او کند. در همین حال، لیا پس از برداشتن ردیاب لولا، درها را باز کرد و تا قبل از اینکه ویدر بتواند به تأسیسات حمله کند، به همراه کنوبی با فضاپیمایی فرار کرد. ریوا از فرصتی برای کشتن ویدر استفاده کرد، اما او پس از یک دوئل کوتاه با ویدر به راحتی شکست خورد. سپس مفتش اعظم اصلی جلو آمد تا وضعیت را به ریوا گوشزد کند و سپس ریوا رها شد تا بمیرد.

قسمت ۶

در حالی که ریوا خود را به سیاره تاتویین برای گرفتن لوک رسانده بود، ویدر به دنبال اوبی-وان بود. اوبی-وان از گروهش جدا شد تا گروهش بتواند فرار کند. او به تنهایی در یک سیاره‌ی نزدیک با ویدر مبارزه کرد و به دستگاه تنفسی ویدر آسیب رساند. او متقاعد شد که دیگر اناکین قابل نجات دادن نیست و از این رو او را رها کرد. در همین حال، ریوا به مزرعه اوون رسید و اوون و همسرش برو با او مقابله کردند. او لوک را در بیابان تعقیب کرد اما در نهایت قادر نشد که لوک را بکشد و او را به خانواده‌اش بازگرداند. در بازگشت به آلدران، لیا به عنوان یک شاهزاده خانم وظایف جدیدی پیدا کرد. اوبی-وان به سیاره‌ی لیا رفت و اطمینان داد که در صورت نیاز به کمک او بیاید و سپس با لیا خداحافظی کرد. پس از بازگشت به تاتویین، او به اوون اطمینان داد که به لوک به عنوان یک پسر معمولی بزرگ خواهد شد و اجازه پیدا کرد تا برای اولین بار با لوک ملاقات کند. او با یافتن آرامش درونی خود، سرانجام قادر شد با نیروی روح کوای-گان جین گفتگو کند.

تولید

پیش‌زمینه

باب ایگر، مدیر عامل دیزنی، در فوریه ۲۰۱۳ ساخت چند فیلم اسپین‌آف مستقل از جنگ ستارگان را اعلام کرد. اوبی وان کنوبی برندهٔ قاطع نظرسنجی هالیوود ریپورتر در اوت ۲۰۱۶ بود که در آن پرسیده شد کدام شخصیت جنگ ستارگان شایستهٔ فیلم اسپین‌آف است. ایوان مک‌گرگور، بازیگر نقش کنوبی در سه‌گانهٔ پیش‌درآمد جنگ ستارگان، به‌طور غیررسمی تمایل خود را برای بازآفرینی این نقش ابراز کرده بود. او به‌صورت رسمی با لوکاس‌فیلم مذاکره کرد تا این شرکت بتواند علاقهٔ او برای بازگشت به این شخصیت برای ساخت فیلم اسپین‌آف را ارزیابی کند. توسعه چنین فیلمی مدتی بعد آغاز شد و استیون دالدری در اوت ۲۰۱۷ برای کارگردانی این پروژه وارد مذاکره شد. انتظار می‌رفت دالدری بر توسعه و نگارش فیلم‌نامه با لوکاس‌فیلم نظارت داشته باشد، و برای نوشتن آن با حسین امینی تماس گرفت. امینی در اواخر ۲۰۱۷ به این پروژه پیوست.

در مهٔ ۲۰۱۸، عنوان فیلم اوبی-وان: داستانی از جنگ ستارگان اعلام شد و داستان آن اینگونه بود که کنوبی از لوک اسکای‌واکر جوان در سیاره تاتویین در میان تنش‌ها بین کشاورزان محلی و مهاجمان تاسکن حفاظت کند. انتظار می‌رفت که تولید این فیلم در ایرلند شمالی تحت عنوان کاری جاشوا تری به طول انجامد، که پس از پایان ساخت فصل آخر بازی تاج‌وتخت در اواخر سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹ واقع در استودیو پینت هال بلفاست آغاز می‌شود. با این حال، دیزنی پس از شکست تجاری سولو: داستانی از جنگ ستارگان (۲۰۱۸)، اسپین‌آف‌هایی را که برای جنگ ستارگان، از جمله فیلم کنوبی اعلام کرده بود را لغو کرد. تمرکز لوکاس فیلم به ساخت سریال‌هایی برای سرویس استریم دیزنی پلاس مانند مندلورین تغییر کرد. در آگوست ۲۰۱۸، مک‌گرگور گفت در مورد اسپین‌آف کنوبی برای «سالیان سال» سوال‌هایی از خود پرسیده بود و همچنین خوشحال بود که در آن ایفای نقش می‌کند، اما گفت که در آن زمان هیچ برنامه‌ای برای ساخت چنین فیلمی وجود نداشت. او علاقه‌مند به کاوش این شخصیت در فاصلهٔ زمانی میان نقش‌آفرینی خود در سه‌گانه پیش‌درآمد و نقش‌آفرینی الک گینس در سه‌گانهٔ اصلی بود.

توسعه

تا اواسط آگوست ۲۰۱۹، مک‌گرگور برای بازی در یک سریال تلویزیونی برای دیزنی پلاس با محوریت اوبی وان کنوبی وارد مذاکره شد. در اواخر همان ماه، در رویداد دی۲۳ دیزنی، کاتلین کندی، رئیس لوکاس‌فیلم و مک گرگور رسماً اعلام کردند که این بازیگر نقش کنوبی را در سریال جدیدی برای دیزنی پلاس که داستان آن هشت سال پس از وقایع جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت (۲۰۰۵) جریان دارد، دوباره بازی خواهد کرد. فیلمبرداری قرار بود در ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز شود، و فیلم‌نامهٔ این سریال محدود شش قسمتی قبلاً توسط امینی در زمان اعلام نوشته شده بود. مک‌گرگور گفت که این اعلامیه آسودگی خاطر بود و توضیح داد که او به‌مدت چهار سال در مورد مشارکت خود در اسپین‌آف کنوبی دروغ گفته‌است. یک ماه بعد، کندی اعلام کرد که دبورا چاو پس از تحت تأثیر قرار دادن کندی به‌دلیل کارگردانی قسمت‌های مندلورین، سریال کنوبی را نیز کارگردانی خواهد کرد.

در نوامبر ۲۰۱۹، امینی گفت که دورهٔ زمانی سریال بسیار جذاب است زیرا کنوبی با از دست دادن دوستانش و فرقه جدای دست‌وپنجه نرم می‌کند، که این موضوع به امینی اجازه می‌دهد تا به جنبه‌هایی از فرنچایز جنگ ستارگان به غیر از اکشن، مانند جنبه معنوی آن بپردازد. او برای نوشتن از منابعی الهام گرفت که جرج لوکاس، خالق جنگ ستارگان از آن‌ها الهام گرفته بود؛ از جمله قهرمان با هزار چهره اثر جوزف کمبل، تاریخ و فرهنگ سامورایی، و آیین بوداییسم. دبورا چاو عقیده داشت که کارگردانی مندلورین بهترین آموزشی بود که می‌توانست برای سریال کنوبی داشته باشد و برای سریال کنوبی از تهیه‌کنندگان اجرایی آن سریال، جان فاورو و دیو فیلونی یادگرفت.

مراحل پیش از تولید این مجموعه تا ژانویه ۲۰۲۰ در استودیوهای پاین‌وود لندن در حال انجام بود و همچنین تست‌های بازیگری با بازیگران دارای پتانسیل در مقابل مک‌گرگور در حال انجام بود. تا پایان ماه شایعاتی مبنی بر لغو این سریال به دلیل مشکلات تولید وجود داشت. در حالی که اینطور نبود، سریال در حالت نامعین قرار گرفت و پرسنل مونتاژ به خانه فرستاده شدند. گفته می‌شود که کندی از فیلم‌نامه‌های سریال ناراضی است، که طبق گزارش‌ها، خط داستانی مشابه داستان مندلورین دارد که در آن شخصیت هم‌نام با اسم مجموعه از «بچه» محافظت می‌کند. در این سریال نیز کنوبی از اسکای‌واکر جوان در برابر تهدیداتی مانند دارث ماول محافظت می‌کند. چاو فیلم‌نامه‌ها را به فاورو و فیلونی نشان داده بود؛ آن‌ها نسبت به شباهت‌های این سریال به مندلورین ابراز نگرانی کردند و چاو و خود سریال را به «بزرگ‌ترشدن» ترغیب کردند. لوکاس‌فیلم شروع به جستجوی نویسنده جدیدی برای سریال کرد تا فیلمنامه‌ها را از نو بنویسد و چاو همچنان کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. کندی توضیح داد که امیدوارند «داستانی امیدوارکننده و دلگرم‌کننده» داشته باشد، و گفت با توجه به وضعیتی که کنوبی پس از انتقام سیث در آن قرار دارد، اجرای آن دشوار خواهد بود. هدف این بود که پس از بازنویسی فیلم‌نامه، پیش تولید دوباره آن در اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شود. طبق گزارش‌های آن زمان، این سریال از شش قسمت به چهار قسمت بازسازی می‌شود.

جوبی هارولد در آوریل ۲۰۲۰ به عنوان نویسندهٔ جایگزین امینی استخدام شد، و شورانر مجموعه خواهد بود. اکتبر آن سال، فیلم‌برداری به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. در مراسم روز سرمایه‌گذار دیزنی در ۱۰ دسامبر، کندی اعلام کرد که این سریال به‌طور رسمی اوبی-وان کنوبی نام دارد و تأیید کرد که چاو کارگردانی آن را بر عهده دارد. در فوریه ۲۰۲۱، مک‌گرگور اعلام کرد که مراحل فیلم‌برداری سریال به جای لندن و بوستون، لینکلن‌شر، انگلستان، در در لس آنجلس انجام خواهد شد. این سریال توسط کندی، میشل رژوان، چاو، مک گرگور و هارولد تهیه‌کنندگی شده و از شش قسمت نیز تشکیل شده‌است. اوبی-وان کنوبی به عنوان یک سریال محدود اعلام شد و چاو گفت که این یک داستان بزرگ با آغاز، میانه و پایان است. با وجود این موضوع، کندی گفت که به دلیل زمان لذت‌بخشی که بازیگران و پرسنل برای ساختن آن سپری کرده‌اند، به شرط اینکه دلیل داستانی قانع‌کننده‌ای برای بازگشت به این شخصیت وجود داشته باشد، این شانس وجود دارد که سریال‌های بیشتری ساخته شوند.

منابع

صفحات دیگر