ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

اوبی-وان کنوبی

اشتراک‌گذاری

اوبی-وان کنوبی

Obi-Wan Kenobi

اوبی-وان کنوبی - جنگ ستارگان

خاستگاه

استویون

تولد

۵۷ ق.ن.ی، استویون

مرگ

۰ ق.ن.ی، ستاره مرگ، سامانه آلدران

نژاد

انسان

جنسیت

مذکر

وابسته به

استادان

کوی-گون جین

اوبی-وان کنوبی (Obi-Wan Kenobi) که همچنین با نام بن کنوبی شناخته می‌شود، یک استاد جدای افسانه‌ای حسگر-نیرو بود که در سال‌های آخر دوران جمهوری در شورای ارشد جدای خدمت می‌کرد. کنوبی به عنوان یک فرمانده جدای در ارتش بزرگ جمهوری خدمت کرد و در هنگام جنگ‌های کلون علیه ارتش دروید جدایی‌طلبان مبارزه کرد. با این حال او در نتیجه‌ی پاکسازی بزرگ جدای مجبور به تبعید شد. کنوبی به عنوان یک مربی مسئول آموزش اعضای خانواده اسکای‌واکر شامل اناکین اسکای‌واکر و لوک اسکای‌واکر بوده است.

کنوبی در سال ۵۷ ق.ن.ی در سیاره استویون متولد شد. او فردی حساس به نیرو بود و از همین رو در بچگی وارد محفل جدای شد.  او در معبد جدای در سیاره کوروسانت بزرگ شد و تحت تعلیم استاد کوی-گون جین قرار گرفت. در سال ۳۲ ق.ن.ی او با شکست دادن ارباب سیث دارث مال به درجه شوالیه جدای رسید. او همچنین برگزیده شد تا انایکن اسکای‌واکر را تعلیم دهد.

با ظهور جنگ‌های کلون در سال ۲۲ ق.ن.ی، او به درجه‌ی نظامی ژنرال جدای ارشد در ارتش جمهوری کهکشانی رسید. در طول درگیری‌های گسترده کهکشانی، «کودی» که یک فرمانده مارشال کلون بود به عنوان دست راست او خدمت کرد و نیروهای آن‌ها چندین پیروزی را در برابر کنفدراسیون سامانه‌های مستقل به دست آوردند. در میان جنگ، دشمن قدیمی او یعنی مال دوباره پدیدار شد و به دنبال گرفتن انتقام از کنوبی بود. طی چندین دوئل در مقاطع مختلف، مال موفق نشد تا به حیات کنوبی پایان دهد، با این حال او قادر به کشتن معشوقه‌ی سابق او یعنی ساتین کرایز، دوشس مندلورین شد.

در سال ۱۹ ق.ن.ی کنوبی در هنگام نبرد اوتپا، گریویوس را کشت و به جنگ‌های کلون پایان داد. او بعدها از یورش اولیه پاکسازی بزرگ جدای جان سالم به در برد که ناشی از نقشه‌های لرد دارث سیدیوس بود. بعد از آشکار شدن این موضوع که اسکای‌واکر به جنبه‌ی تاریک نیرو روی آورده و به شاگرد سیث تبدیل شده است، کنوبی شاگرد سابق خود را در سیاره موستافار شکست داد و با قدرت گرفتن امپراتوری کهکشانی خودش را به سیاره تاتویین تبعید کرد. او با نام «بن کنوبی» یک سبک زندگی منزوی را در پیش گرفت و پسر ویدر یعنی لوک را تحت نظر گرفت.

ده سال بعد، کنوبی برای نجات دادن لیا اورگانا، خواهر دوقلوی لوک از تبعید بیرون آمد و تحت تعقیب مفتشان امپراتوری و ویدر قرار گرفت. بعدا او باری دیگر توسط مال شکار شد که در نهایت کنوبی برای محافظت از لوک جوان او را کشت. کنوبی در سال ۰ ق.ن.ی تمرین دادن این پسر جدای را شروع کرد و مدتی بعد در عرشه اولین ستاره مرگ با ویدر روبرو شد. کنوبی در آنجا خود را قربانی کرد تا مطمئن شود که لوک و متحدانش از دست لرد سیث فرار می‌کنند. در مرگ، کنوبی به واسطه نیرو تبدیل به یکی از جاودانگان شد که این موضوع به او اجازه داد تا لوک را در سراسر جنگ داخلی کهکشان هدایت کند. در سال ۴ ب.ن.ی او با شاگرد سابقش اناکین اسکای‌واکر دوباره متحد شد، کسی که برای نجات پسرش، خودش را به همراه ارباب سیث نابود کرد. پس از قدرت گرفتن جمهوری جدید، کنوبی به عنوان یک استاد جدای افسانه‌ای به یاد باقی ماند. پرنسس لیا اورگانا نام پسرش را به یاد او بن سولو گذاشت. جذب سولو به جنبه‌ی تاریک باعث سرخوردگی لوک درباره میراث محلف جدای شد، و او کنوبی را مسئول تبدیل شدن اناکین به ویدر می‌دانست. با این حال با کمک نوه‌ی دارث سیدیوس یعنی ری سرانجام ایمان لوک بازیابی شد. در سال ۳۵ ب.ن.ی و در سیاره اکسگول، کنوبی صدا و قدرت خود را به ری وام داد تا او در برابر جد احیا شده‌ی خود پیروز شود.

صفحات دیگر