ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

پاکسازی بزرگ جدای

اشتراک‌گذاری

پاکسازی بزرگ جدای

Great Jedi Purge

پاکسازی بزرگ جدای - جنگ ستارگان

شروع

۱۹ ق.ن.ی، تقابل در دفتر پالپاتین

پایان

پیش از کشمکش در سیاره باتو

مکان

سراسر کهکشان

نتیجه

پیروزی امپراتوری کهکشانی/سیت
    نابودی محفل جدایانقراض تقریبی جدا

جناح‌ها

جناح اول:
جناح دوم:

پاکسازی بزرگ جدای (Great Jedi Purge)، که همچنین با عنوان‌های پاکسازی جدای، جنگ علیه جدای، پاکسازی بزرگ، یا به طور خلاصه پاکسازی شناخته می‌شود، دوره‌ای بود که محفل جدای توسط سیت نابود شد و جدای‌ها توسط امپراتوری کهکشانی تا مرز انقراض شکار شدند. تخریب جدای ریشه در جنگ‌های باستانی آن‌ها علیه سیت داشت که در پایان این جنگ‌ها سیت تقریبا توسط جدای از بین رفت. با این حال سیت به طور مخفیانه به فعالیت خود ادامه داد و نقشه‌های نهایی خود برای نابودی محفل جدی را برنامه‌ریزی کرد. یک هزاره پس از شکست سیت، دارث سیدیوس در قالب شخصیت عمومی خود یعنی شیو پالپاتین که سناتور و بعدا نخست وزیر عالی شده بود، کهکشان را وارد جنگ‌های کلون کرد تا بهانه‌ای برای دستیابی به قدرت اجرایی جمهوری کهکشانی را پیدا کند. او از این جنگ به منظور دستکاری در مجلس سنا استفاده کرد و به بهانه مسائل امنیتی به دفتر خود قدرت اجرایی بدون کنترل داد. علاوه بر این، خالقان سیت تراشه‌هایی را در بدن سربازان ارتش کلون که نیروی نظامی جمهوری تشکیل می‌دادند، جاسازی کردند تا به واسطه آن این کلون‌ها مجبور به کشتن رهبران جدای خود شوند.

پاکسازی جدای در پایان جنگ‌های کلون آغاز شد. اناکین اسکای واکر، یک شوالیه جدای که گمان می‌رفت یکی از برگزیدگان نابودی سیت است، کشف کرد که پالپاتین همان دارث سیدوسیس است و این موضوع را به استاد جدای، میس ویندو خبر داد. ویندو و سه استاد دیگر برای مقابله با صدراعظم اقدام کردند که سیدیوس به این اقدام آن‌ها برچسب «شورش جدای» زد. او سه استاد جدای را كشت و یک تقابل شمشیر نوری را با ویندو شروع کرد. اسکای واکر که برای نجات جان همسرش از مرگ به دنبال قدرت سیدیوس بود، طی مداخله‌ای ویندو را ناتوان کرد. سپس سیدیوس ویندو را کشت و اسکای‌واکر به یک ارباب تاریکی سیث تحت نام دارث ویدر تبدیل شد. دارث ویدر حمله‌ای را به معبد جدای انجام داد و تمام افراد درون آن را کشت. در همین مقطع سیدیوس دستور ۶۶ را صادر کرد و سربازان کلون سراسر کهکشان اقدام به کشتن فرماندهان جدای خود کردند. این دستور موفقیت چشمگیری برای سیت داشت و تقریبا تمام جدای‌ها کشته شدند. با پایان یافتن جنگ‌های کلون، سیدیوس خود را امپراتور اعلام کرد و جمهوری کهکشانی را به یک امپراتوری تبدیل کرد، و از این رو سیت دوباره بازیابی شد. با این حال، تعداد اندکی از جدای‌ها هنوز جان سالم به در برده بودند و پس از سال‌ها همچنان به اقدام علیه سیت ادامه دادند.

در دوره امپراتوری شکار کردن مستمر بازماندگان جدای همچنان در دستور کار قرار داشت. ویدر تعدادی از مفتشان را که کارشان شکار کردن بازماندگان جدای بود را فرماندهی کرد. آن‌ها قادر به شکار گروهی از شورشیان شدند که توسط پدوان سابق یعنی کانان جاروس هدایت می‌شدند. این شورشیان در نهایت به ایجاد اتحاد بازیابی جمهوری کمک کردند که این اتحاد که در طول جنگ داخلی کهکشان علیه امپراتوری جنگید. یکی از این شورشیان پسر ویدر یعنی لوک اسکای‌واکر بود که زمانی به آخرین جدای بازمانده تبدیل شد و به رستگاری پدرش کمک کرد. در مقطعی ویدر برای نجات جان پسرش اقدام به کشتن سیدیوس کرد که این اتفاق به حکمرانی سیت بر کهکشان پایان داد.

صفحات دیگر