ویکی جنگ ستارگان

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

جنگ‌های کلون (Clone Wars)

اشتراک‌گذاری

جنگ‌های کلون

Clone Wars

جنگ‌های کلون (Clone Wars) - جنگ ستارگان

آغاز

۲۲ پ.ن.ی

پایان

۱۹ پ.ن.ی

مکان

کهکشان

نتیجه

پیروزی امپراتوری کهکشانی/سیث

طرفین

جمهوری کهکشانی
محفل جدای
سیث (مخفیانه)
قبیله هوت
پسران آزادی
کنفدراسیون سیستم‌های مستقل
سیث
دث واچ
امپراتوری برده‌داری زیگرین

جنگ‌های کلون (Clone Wars) یک جنگ کهکشانی سه-ساله بین جمهوری کهکشانی و کنفدراسیون سیستم‌های مستقل بود که از تاریخ ۲۲ تا ۱۹ پ.ن.ی اتفاق افتاد. نام این جنگ از به کارگیری نیروهای کلون توسط جمهوری در برابر درویدهای جنگی کنفدراسیون نشات گرفته است. ارتش بزرگ جمهوری و ارتش جدایی‌طلب دروید دو تا بزرگترین ارتش‌ها در تاریخ کهکشان بوده‌اند و با شروع جنگ در تاریخ ۲۲ پ.ن.ی جنگ‌های بین آن‌ها به سرعت در سراسر کهکشان گسترش یافت.

پیش از این درگیری، دارث سیدیوس تحت نام شیو پالپاتین، سال‌ها قدرت سیاسی خود را گسترش داد و سرانجام به صدر اعظم عالی جمهوری تبدیل شد. وی از طریق شاگرد خود یعنی کانت دوکو شعله‌ی بحران جدایی طلبی را روشن کرد و باعث شد تا هزاران سامانه‌ی ستاره‌ای جمهوری اقدام به جدایی کنند و دولت جدیدی را در قالب کنفدراسیون تشکیل دهند، که دوکو رئیس آن بود. همچنین دووكو که یک استاد سابق جدای بود به طور مخفیانه ارتشی از نیروهای كلون را گماشت تا در جنگ آینده به عنوان سرباز برای جدای و جمهوری خدمت كنند.

با شروع نخستین نبرد ژئونوز، درگیری به سرعت در سراسر کهکشان گسترش یافت و هر دو طرف پیروزی‌های قابل توجهی بر دیگری کسب کردند. در مقاطع مختلف جنگ، احتمال غلبه هر یک از طرفین بر دیگری حس می‌شد. در آغاز جنگ، هر دو طرف برای دستیابی به یک مزیت استراتژیک تلاش زیادی برای کنترل مسیرهای ابرفضایی کردند. این مبارزه با پیروزی جمهوری به پایان رسید و شوالیه جدای یعنی اناکین اسکای‌واکر و شاگرد او یعنی آهسوکا تانو اتحادی بین جمهوری و قبیله هوت ایجاد کردند.

با گذشت یک سال از جنگ، پدمی آمیدالا، سناتور جمهوری و مینا بونتری، سناتور جدایی طلب طی ابتکاری با یکدیگر همکاری کردند تا به نبردها پایان دهند. با این حال، همکاری آن‌ها پس از بمباران پایتخت جمهوری توسط دوکو و گریوس پایان یافت. کنفرانس صلح ماندالور نیز نتوانست جلوی درگیری‌ها را بگیرد. جدای‌ها و کنفدراسیون هر یک به نحوی اقدام به جذب نظامیان و فرقه‌های مختلف کردند. علاوه بر این، زمانی که مادر تالزین و پسرش دارث مال سعی داشتند انتقام خود را از هر دوی سیث و جدای بگیرند، یک جنگ نیابتی شکل گرفت.

در طول سال سوم و آخر جنگ، جمهوری خواهان قادر شدند با فشار بر جدایی طلبان آن‌ها را در حلقه‌ی بیرونی کهکشان محصور کنند. گریوس در تلاشی برای معکوس کردن این روند حمله گسترده‌ای را از طریق هسته‌ی کهکشان به کوروسانت روانه کرد. تعداد زیادی از ناوگان کنفدراسیون در این حمله به همراه رئیس دولت یعنی کانت دوکو از بین رفتند. با به مشکل خوردن هسته مرکزی کنفدراسیون سرانجام شورای جدایی طلبان در موستفار نیز قتل عام شد. این اتفاق با صدور دستور ۶۶ و غیرفعال شدن ارتش دروید همراه شد، و کنفدراسیون با ارائه عهدنامه تسلیم به جنگ پایان داد.

اما اهداف اصلی پشت این جنگ برای بسیاری از افراد درگیر در آن ناشناخته بود. این جنگ توسط دارث سیدیوس آغاز، کنترل و پایان یافت، کسی که هدف نهایی‌اش بازیابی امپراتوری سیث و تبدیل کردن جمهوری به امپراتوری کهکشانی بود که خودش به عنوان امپراتور بر آن مسلط باشد. همچنین قلع و قمع کردن محفل جدای از دیگر اهداف او بود که او در این اهداف موفق بود. او اقدام به اغوا کردن اناکین اسکای‌واکر به جنبه‌ی تاریک نیرو کرد و او را به شاگردی خود درآورد. سیدیوس به طور عمومی جدای‌ها را به عنوان خائن معرفی کرد و دستور ۶۶ را عملی کرد، دستوری که طی آن نیروهای کلون مجبور بودند تا ژنرال‌های جدای خود را از بین ببرند و در نتیجه یک برنامه پاکسازی جدای در تمام کهکشان آغاز شد. پالپاتین طی یک جلسه فوق‌العاده در سنا، تغییر جمهوری به اولین امپراتوری کهکشانی را اعلام کرد و مجلس سنای کهکشانی نیز به سنای امپراتوری تبدیل شد.

صفحات دیگر