ویکی دنیای سینمایی مارول

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

اشتراک‌گذاری

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

Spider-Man: No Way Home

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست - دنیای سینمایی مارول

کارگردان

جان واتس

تهیه‌کننده

کوین فاگی
ایمی پاسکال

نویسنده

کریس مک‌کنا
اریک سامرز

آهنگساز

مایکل جاکینو
کرتیس گرین (موسیقی اضافی)
گریفی گیاچینو (موسیقی اضافی)

تاریخ انتشار

۱۷ دسامبر ۲۰۲۱

زمان فیلم

۱۴۸ دقیقه

دنیای سینمایی مارول

بعدی: دکتر استرنج در مالتی‌ورس جنون

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) یک فیلم ابرقهرمانی ۲۰۲۱ بر اساس ابرقهرمانی به همین نام در مارول کامیکس است. این فیلم دنباله‌ای بر مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، مرد عنکبوتی: دو از خانه، و همچنین یک کراس‌آور بر سه‌گانه مرد عنکبوتی و دوگانه مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز است. این بیست و هفتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول، و نهمین قسمت از فاز چهارم آن است که در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد.

در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱ مشخص شد که فیلم چهارم مرد عنکبوتی در دست توسعه است.

داستان

پس از افشای هویت مرد عنکبوتی توسط میستریو در پایان فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (۲۰۱۹)، زندگی پیتر پارکر با تنش‌های زیادی همراه شد و باعث شد تا اکثر مردم وی را قاتل میستریو و یک تهدید بخوانند. اتفاقات و حوادث فقط متوجه پیتر نبود و اطرافیان و نزدیکان او را نیز تحت تاثیر قرار داد. پارکر، ام‌جی، و ند لیدز بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند، اما با کمک وکیل مت مورداک (دردویل)، اتهامات آن‌ها برداشته شد. پارکر، ام‌جی و ند به دبیرستان گشتند، اما به دلیل جنجال‌های اخیر، درخواست پذیرش آن‌ها برای دانشگاه رد شد.

پارکر برای رهایی از این وضع و حفظ جان و سلامتی اطرافیان خود، از دکتر استرنج کمک گرفت؛ او از استرنج خواست تا کاری کند که مردم هویت او را فراموش کنند. استرنج قبول کرد تا با اجرای طلسمی این کار را انجام دهد اما وانگ به او هشدار داد که اجرای این طلسم، بسیار خطرناک است. استرنج به اخطار وانگ توجه نکرد و طلسم را اجرا کرد. در حین اجرای طلسم، پارکر چند بار شرایط مورد نظرش را تغییر داد که باعث حواس‌پرتی استرنج و برهم خوردن طلسم شد. استرنج، پس از اینکه متوجه شد پارکر قبل از اینکه با هیئت پذیرش MIT تماس بگیرد به سراغ او رفته و درخواست انجام طلسم را کرده، با عصبانیت او را از سنکتروم بیرون کرد. پارکر به پل الکساندر همیلتون رفتن و سعی کرد یکی از مدیرهای MIT را متقاعد کند تا اپلای ند و ام‌جی را بپذیرد، اما ناگهان پل مورد حمله‌ی دکتر اختاپوس قرار گرفت و این شرور بعد از رویارویی با پارکر متوجه شد که این مرد عنکبوتی همان پیتر پارکری نیست که قبلا با او مبارزه کرده است. او فناوری نانوی پارکر را از لباسش جدا کرد و باعث شد تا با بازوهای مکانیکی او پیوند بخورد و از این طریق مرد عنکبوتی با کنترل آن‌ها او را مهار کرد و پس از حمله‌ی گرین گابلین به مرد عنکبوتی، اختاپوس در نهایت توسط دکتر استرنج در سنکتروم اسیر شد، جایی که کرت کانرز نیز مدتی قبل در آنجا حبس شده بود. استرنج گفت که این طلسم باعث شده است تا افراد دیگری که از هویت مرد عنکبوتی مطلع بودند (شامل ابرشرورهای جهان‌های موازی و دو مرد عنکبوتی این دو جهان) از جهان‌های چندگانه به این جهان ورود پیدا کنند. پارکر با کمک ام‌جی و ند تلاش کرد تا افراد احتمالی دیگر را پیدا کند. به این ترتیب پارکر الکترو و مردشنی را پیدا کرد و آن‌ها نیز اسیر شدند.

در جایی دیگر، نورمن آزبورن که به نظر می‌رسید بر شخصیت منفی گرین گابلین غلبه کرده، پس از ملاقات با می و پارکر توسط استرنج اسیر شد. استرنج قصد داشت ابرشرورها را به جهان خود بازگرداند تا به سرنوشت خود برسند. با این حال، خواسته پارکر این بود قبل از بازگرداندن، آن‌ها را درمان کرده و به آن‌ها کمک کند تا از سرنوشت مرگبارشان جلوگیری شود. او برای آزاد کردن آن‌ها با استرنج مبارزه کرد و او را در بعد آینه اسیر کرد و ابرشرورها را به آپارتمان هپی‌ هوگان برد. پارکر با استفاده از فناوری صنایع استارک و تعویض تراشه دکتر اختاپوس او را با موفقیت درمان کرد. در طول فرایند درمان آزبورن و الکترو، شخصیت گرین گابلین قبل از اینکه درمان انجام شود، بر آزبورن چیره شد. گرین گابلین الکترو را متقاعد کرد که وسیله‌ای را که پارکر برای درمان روی او گذاشته بود بردارد و علیرغم تلاش پارکر و دکتر اختاپوس، چهار ابرشرور دیگر فرار کردند. در نبرد بعدی، می پارکر توسط گابلین مجروح شد و پارکر نتوانست او را نجات دهد. ام‌جی و ند در تلاش برای یافتن پارکر پی بردند که چگونه با استفاده از حلقه استرنج، درگاه‌ها را باز کنند. اما در عوض، آن‌ها به طور تصادفی دو گونه‌ی دیگر از پارکر را پیدا کردند که آن‌ها نیز بخاطر طلسم استرنج به این جهان احضار شده بودند؛ «پیتر دو» (از دنیای آزبورن، اختاپوس و مردشنی) و «پیتر-سه» (از دنیای مارمولک و الکترو). لیدز و ام‌جی سرانجام پارکر دنیای خودشان را یافتند و به او دلداری دادند. مردان عنکبوتی دیگر نیز داستان‌های خود را در مورد از دست دادن عزیزانشان با او به اشتراک گذاشتند و او را تشویق کردند تا به احترام می پارکر مبارزه کند.

مردان عنکبوتی درمان‌هایی را برای ابرشرورهای دیگر ساختند و الکترو، مردشنی و مارمولک را به مجسمه آزادی کشانند. پیتر-دو مردشنی و پارکر مارمولک را درمان کردند. دکتر اختاپوس به کمک پارکرها آمد و الکترو را درمان کرد و در این حین دوباره با پیتر-دو ملاقات و آشتی کرد. لیدز استرنج را از بعد آینه‌ای آزاد کرد، اما آزبورن طلسم جعبه را از بین برد و باعث شد تا حصار جداکننده جهان‌های چندگانه از هم گسسته شود. در حالی که استرنج سعی داشت این شکاف‌ها را ببندد، پارکر در شرف کشتن آزبورن بود که توسط پیتر-دو متوقف شد، اگرچه خودش توسط آزبورن مجروح شد. پیتر-سه و پارکر سپس سرم درمان را به آزبورن تزریق کرده و او را درمان کردند. پارکر متوجه شد که تنها راه برای محافظت از حصار جهان‌های چندگانه این است که همه فراموش کنند او مردعنکبوتی است، بنابراین از استرنج خواست تا این کار را انجام دهد. پارکر به ام‌جی و لیدز قول داد که دوباره آن‌ها را پیدا کند. طلسم اجرا شد و همه را به جهان خود بازگرداند و تمام خاطرات پارکر از حافظه‌ی همه افراد در جهان پاک شد.

پس از اجرای این طلسم، پارکر تلاش کرد تا دوباره خود را به ام‌جی و لیدز معرفی کند، اما پس از این که متوجه شد آن‌ها در MIT پذیرفته شده‌اند، تصمیم خود را عوض کرد. او در حین سوگواری بر سر آرامگاه عمه می، با هوگان که اکنون او را نمی‌شناخت گفتگو کرد. پارکر که حالا انگیزه‌ی ادامه دادن مسیرش را پیدا کرده بود، لباس جدیدی ساخت و فعالیت خود را به‌ عنوان مرد عنکبوتی از سر گرفت.

بعد از پایان تیتراژ ابتدایی فیلم، نشان داده شد که ادی براک در نتیجه‌ی طلسم دکتر استرنج در رستورانی حضور یافته است و در رابطه با این دنیا از پیش خدمت رستوران سوالاتی می‌پرسد. او تصمیم داشت مرد عنکبوتی را پیدا کند اما ناگهان به دنیای خودش بازگردانده شد. با این حال بخش کوچکی از سیمبیوت ونوم در این دنیا جا ماند و آن سیمبیوت شروع به حرکت کرد.

بازیگران و شخصیت‌ها

منبع

صفحات دیگر