ویکی دفتر مرگ

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

داستان دفتر مرگ

اشتراک‌گذاری

دفتر مرگ

Death Note

داستان دفتر مرگ - دفتر مرگ

چپترها

۱-۵۹ (بخش ۱)
۶۰-۱۰۸ (بخش ۲)

تاریخ پخش مانگا

۱ دسامبر ۲۰۰۳ - ۱۵ می ۲۰۰۶

قسمت‌های انیمه

۱-۲۶ (بخش ۱)
۲۷-۳۷ (بخش ۲)

تاریخ پخش انیمه

۳ اکتبر ۲۰۰۶ - ۲۶ ژوئن ۲۰۰۷

داستان مانگا و انیمه دفتر مرگ (Death Note) در قالب دو بخش ارائه شده است. بخش اول مجموعه روی نبرد موش و گربه‌ی بین لایت یاگامی و ال تمرکز دارد که اولی به عنوان قاتلی با نام مستعار کیرا شناخته می‌شود و دومی یک کارآگاه نخبه در پی دستگیر کردن کیرا است. بخش دوم داستان دفتر مرگ به بعد از خارج شدن ال از داستان و به سه-ضلعی نییر، ملو، و کیرا می‌پردازد.

شرح داستان دفتر مرگ

بخش ۱

چپتر ۱ - ۲۲

لایت یاگامی یک دانش‌آموز دبیرستانی کسل است که جزو دانش‌آموزان ارشد کشور است. یک شینیگامی به نام ریوک که از قلمروی شینیگامی خسته شده بود با هدف سرگرمی دفتر مرگ خود را به دنیای انسانی انداخت. لایت این دفتر را برداشت و برای محک زدن ادعای قابلیت این دفترچه دو مجرم را به طور تصادفی کشت و پس از آن تصمیم گرفت تا از این دفترچه برای کشتن جنایتکاران دیگر اقدام کند تا یک دنیای آرمانی را به وجود آورد و خودش تبدیل به خدای آن شود. او در این مسیر نام مستعار «کیرا» را برای خود انتخاب کرد.

میزان کشتارها توجه سازمان پلیس جنایی جهانی و کارآگاهی به نام ال را به خود جلب کرد. ال کسی بود که می‌خواست لایت را به چالش بکشد و از فردی به نام لیند ال. تیلور در تلویزیون به عنوان طعمه استفاده کرد تا موقعیت او را پیدا کند. لایت این چالش را پذیرفت و محدودیت‌های دفتر مرگ را محک زد و به شکل ماهرانه‌ای به ال نشان داد که او به اطلاعات پلیس دسترسی دارد، و نقشه داشت تا ال و پلیس را در مقابل هم قرار دهد. لایت همچنین از پدرش سویچیرو یاگامی که رئیس بخش تحقیقات کیرا بود بهره گرفت تا از وضعیت پرونده مطلع بماند.

بعد از این که لایت تمام ماموران FBI که برای کمک به ال به ژاپن آمده بودند را کشت، تعداد افسرانی که تحت فرمان ال کار می‌کردند به شدت افت کرد و افسران باقی مانده درخواست ملاقات حضوری با ال را داشتند. در حالی که ال با اعضای باقی مانده نیروی ویژه دیدار می‌کرد، لایت با نائومی میسورا روبرو شد و در نهایت او را کشت.

بعد از کم شدن تعداد افراد مورد تردیدی که ری پنبر، مامور FBI روی آن‌ها تحقیق می‌کرد، ال اقدام به نصب دوربین‌هایی در خانه‌ی سویچیرو و کیتامورا کرد. لایت که از وجود این دوربین‌ها در خانه‌ی با خبر بود راه دیگری را برای ادامه‌ی کشتار جنایتکاران در پیش گرفت به طوری که ال اشاره کرد که به هیچ کس دیگری ظن ندارد؛ با این حال ال هنوز به طوری غریزی فکرش مشغول لایت بود.

ال با نام مستعار یک خواننده پاپ به نام هیدکی ریوگا در دانشگاه تو-اوه ثبت نام کرد تا از این طریق هویت خود به عنوان ال را برای لایت افشا کند تا او را بی-دفاع به دام بیندازد؛ در این شرایط لایت هنوز نمی‌توانست ال را بکشد حتی اگر نام واقعی ال را می‌دانست چرا که ممکن بود افسران دیگر به او مشکوک شوند. ال او را مجبور کرد تا با اعضای نیروی ویژه ملاقات کند و از او خواست تا در پرونده کیرا همکاری کند تا از این طریق بتواند او را تحت نظر بگیرد.

ال سعی کرد به بهانه‌ی محکی بر توانایی‌های استقرایی لایت از زبان او اطلاعات بیرون بکشد، اما لایت از حقه‌ی ال آگاه بود و نلغزید. در همین حین یک حمله قلبی برای سویچیرو اتفاق افتاد و این خبر به لایت رسید. لایت از طریق پدرش نسبت به هویت ال مطلع شد.

چپتر ۲۳ - ۳۳ (آرک دومین کیرا)

در مقطعی ساکورا تی‌وی شروع به پخش نوارهایی از کیرا کرد. ال کشف کرد که یک کیرای دومی در کار است و لایت متوجه پیامی مبنی بر وجود چشمان شینیگامی شد. بعد از این که سویچیرو این نوارها را دریافت کرد، ال از لایت خواست تا به نیروی ویژه بپیوندد. هدف ال نه تنها کمک در یافتن دومین کیرا، بلکه نظارت بر لایت بود. لایت نقشه داشت تا پیش از این که دومین کیرا برای او دردسری درست کند با او دیداری داشته باشد.

دومین کیرا، لایت را به سمت آئویاما هدایت کرد. در واقع این کیرای دوم دختری به نام میسا آمانه بود که شینیگامی او رم بود و تقاضا داشت که به کیرا کمک کند. لایت تصمیم گرفت میسا را برای کنترل اوضاع نزدیک خود نگه دارد، چرا که اگر بلایی سر میسا می‌آمد، رم او را می‌کشت و همین طور او می‌توانست میسا را از ال در امان نگه دارد.

وقتی ال متوجه شد که کیرا و دومین کیرا با یکدیگر همکاری می‌کنند، لایت تصمیم گرفت تا همزمان رابطه‌های خود را بیشتر کند تا میسا شناسایی نشود. در مقطعی میسا از انجام دستورات لایت امتناع کرد و زودتر از موعد با لایت دیدار کرد، اما در همین زمان لایت از این فرصت استفاده کرد و رم را متقاعد کرد تا ال را بکشد، با این ادعا که این اقدام باعث خوشنودی میسا می‌شود. نادانسته برای لایت، ال مدرکی فیزیکی را پیدا کرد که نشان می‌داد میسا دومین کیرا است. طی دیداری بین ال و لایت در دانشگاه، میسا در آنجا حاضر شد و با چشمان شینیگامی خود قادر به دیدن نام ال شد، اما پیش از آن که بتواند نام او را بگوید دستگیر شد.

بعد از این که حافظه میسا به عنوان یک کیرا پاک شد، رم تهدید کرد که لایت را می‌کشد و این موضوع باعث شد تا لایت نقشه‌ای را برای او مطرح کند که می‌تواند میسا را نجات دهد و ال را بکشد. لایت دفترچه خود را به رم داد و به او گفت که آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهد و ریوک نیز دفترچه میسا را در اختیار گرفت. سپس لایت درخواست بازداشت شدنش را مطرح کرد و یک قانون جعلی را به دفتر مرگ اضافه کرد مبنی بر این که هر کس نامش در دفترچه نوشته شده باشد باید در طول ۱۳ روز یک نفر را بکشد یا بمیرد.

چپتر ۳۴ - ۵۹ (آرک یوتسوبا)

در طول زمانی که لایت در زندان بود حافظه‌ی او به عنوان کیرا پاک شد. در طول ۱۵ روز مجرمان جدیدی کشته شدند و خبر آن پخش شد، و بعد از پنجاه روز که قتل‌ها ادامه داشت، ال اقدام به آزاد کردن لایت و میسا کرد. این موضوع تائید شد که آن‌ها کیرا نبوده‌اند و از این رو لایت می‌توانست در کنار ال اقدام به گرفتن کیرای جدید بکند. لایت به این نتیجه رسید که کیرا فردی در کمپانی یوتسوبا است، و ال طی تماسی با آشنایان قدیمی خود یعنی ایبر و ودی کمک گرفت. ال هنوز در مورد لایت تردید داشت و برای همین دستبندی را به او و خودش زد و چشم از لایت برنداشت. شک و تردید ال باعث ایجاد درگیری میان او و لایت شد.

ماتسودا، یک مامور پلیس جوان با ورود به ساختمان یوتسوبا باعث به هم ریختن نقشه‌ی آن‌ها شد و توسط مدیران این کمپانی گرفتار شد. او گواه ارتباط آن‌ها با کیرا را به دست آورد و به ال و لایت پیشنهاد کرد تا آن‌ها میسا را به عنوان مدل استخدام کنند و سپس با جعل کردن مرگ ماتسودا اقدام به فرار کنند. از طرفی مدیران اقدام به استخدام کارآگاه ارالدو کویل کردند تا ال را در نظر داشته باشد.

میسا در هنگام مصاحبه‌ی خود با مدیران، با رم تماس پیدا کرد و حافظه خود به عنوان دومین کیرا را بازیابی کرد. رم به او گفت که یوتسوبا همان کیرای جدید است و میسا کیوسوکه هیگوچی را مجبور به اعتراف کرد. ال از ماتسودا به عنوان طعمه‌ای استفاده کرد تا روش کشتن هیگوچی را مشاهده کند و سپس با کمک نیروی پلیس هیگوچی دستگیر شد.

نیروی ویژه از وجود دفتر مرگ آگاه شد و لایت دوباره حافظه خود به عنوان کیرا دریافت کرد، و این در حالی بود که دیگر بهانه‌ای برای شک به او وجود نداشت و او رابطه‌ی نزدیکی با ال داشت. او میسا را در یک وضعیت خطرناک قرار داد و رم با دانستن این موضوع که بازی خورده است برای نجات میسا اقدام به کشتن ال و واتاری کرد. رم به خاطر قوانین شینیگامی در نجات دادن یک انسان از بین رفت و لایت به عنوان پیروز این ماجرا دفتر مرگ به جا مانده را در اختیار گرفت.

بخش ۲

چپتر ۶۰ - ۷۴ (آرک آمریکا)

بعد از مرگ ال، راجر خبر مرگ او را به نییر و ملو داد، که ملو از این موضوع بسیار خشمگین شد و برنامه داشت تا بدون کمک نییر به دنبال کیرا و شکست او برود.

پنج سال بعد، گروه تدارک ویژه برای کیرا (SPK) تحت نظر نییر تشکیل شد و در این مقطع کیرا قدرتمندتر از همیشه در حال کشتن مجرمان از طریق اینترنت بود. ملو نیز در این زمان با مافیا وارد همکاری شده بود. همچنین لایت در حال حاضر به عنوان دومین ال شناخته می‌شد و از این رو نیروی ویژه باید از دستورات او پیروی می‌کرد. در مقطعی ملو برای دستیابی به دفتر مرگ اقدام به ربودن خواهر لایت یعنی سایو یاگامی کرد، و لایت برای کمک در این زمینه با نییر تماس گرفت.

در ابتدا لایت رئیس جمهور دیوید هوپ را مجبور کرد تا سربازهایی را برای حمله به پایگاه ملو اعزام کند که به لطف سیدو این اقدام با شکست مواجه شد. به خاطر تبادل دفترچه، حالا سیدو تحت نظر ملو و مافیا کار می‌کرد. بعد از این اقدام، او در عوض نیروی ویژه را برای حمله پایگاه ملو فرستاد که با کمک ریوک و چشمان شینیگامی سویچیرو همراه بود. لایت موفق به کشتن تمام اعضای مافیا شد و سیدو متقاعد شد که دیگر برای مافیا کار نکند. با این حال سویچیرو جان خود را از دست داد و ملو به تنهایی فرار کرد.

چپتر ۷۵ - ۸۵

پس از آن نییر به لطف اقدامات ملو به هویت کیرا نزدیک‌تر شد. ملو به پایگاه SPK هجوم برد و عکسش را طلب کرد، و اطلاعاتی را درباره پرونده کیرا با نییر تبادل کرد. او به نییر گفت که قانونی در دفترچه وجود دارد که جعلی است که نییر حدس زد که قانون ۱۳ روز باشد. نییر در مورد همین موضوع با لایت روبرو شد و تردیدی را درون نیروی ویژه القا کرد.

ملو عضوی از نیروی ویژه به نام موگی را به پایگاه SPK فرستاد. موگی مسئول رساندن اطلاعاتی به نییر بود، با این حال موگی ساکت ماند. مدت کوتاهی پس از آن لایت، دمگاوا و صدها تن از پیروان دیگر کیرا را برای حمله به پایگاه SPK فرستاد که نییر موفق شد بدون آسیب از آن فرار کند.

نییر از این جریان برای دروغ گفتن به نیروی ویژه استفاده کرد و اعلام کرد که موگی با یک حمله قلبی مرده است و لایت را متهم کرد، و این موضوع باعث تخلیه اطلاعاتی آیزاوا شد. به این ترتیب نییر پی برد که لایت یاگامی در واقع همان کیرا است. لایت که تحقیقات از نیروی ویژه را پیش‌بینی کرده بود، دفتر مرگ را از میسا به میکامی منتقل کرد و او دمگاوا را کشت.

چپتر ۸۶ - ۱۰۸

در ادامه‌ی داستان دفتر مرگ، میکامی کیومی تاکادا را به عنوان سخنگوی جدید انتخاب کرد. خوشبختانه تاکادا از گذشته رابطه‌ای با لایت داشت، بنابراین لایت یک ملاقات خصوصی را با تاکادا ترتیب داد. در حقیقت او از طریق تاکادا در حال ارتباط گرفتن با میکامی بود.

نییر هویت میکامی را به عنوان ایکس-کیرا استنباط کرد و شروع به جاسوسی از او کرد. لایت کاری کرد تا میکامی از یک دفترچه جعلی استفاده کند، در حالی که تاکادا با در اختیار داشتن صفحاتی از دفتر واقعی در حال کشتن افراد بود. این موضوع باعث گیج شدن نییر شد و او به عنوان نقشه‌ی نهایی خود دفترچه جعلی را با یک دفتر جعلی دیگر عوض کرد. در این زمان او و لایت توافق کردند تا در انبار جعبه زرد با یکدیگر دیدار کنند، و از این رو میکامی فرصت داشت تا اسم همه به جز کیرا را بنویسد.

با این حال همه غافلگیر شدند چرا که ملو چند روز پیش از این نقشه اقدامی انجام داده بود و با کمک مت اقدام به ربودن تاکادا کرده بود. مت توسط محافظان تاکادا کشته شد و تاکادا نام ملو را در برگه خود نوشت، و لایت نیز تاکادا را با استفاده از تکه‌ای از دفترچه کشت.

نییر هیچ نقشه‌ای برای لغو کردن این ملاقات نداشت. زمانی که ملاقات شروع شد، لایت ادعا کرد که او موفق خواهد شد چرا که فکر می‌کرد دفتر میکامی نسخه‌ی واقعی است در حالی که نییر آن را عوض کرده بود. در واقع ملو زودتر تاکادا را ربوده بود و این موضوع باعث شده بود تا میکامی نام تاکادا را در دفتر واقعی بنویسد و از این رو نییر از نسخه‌ی واقعی آگاه شده بود و آن را با یک نمونه جعلی عوض کرده بود. نییر برای قربانی شدن ملو احترام قائل بود چرا که باعث افشای هویت کیرا شده بود. در پایان ماتسودا به لایت شلیک کرد و به دنبال آن ریوک نام لایت را در دفتر مرگش نوشت و به این ترتیب داستان دفتر مرگ پایان یافت.

منابع

صفحات دیگر