ویکی بتمن

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

جیسون تاد (Jason Todd)

اشتراک‌گذاری

جیسون تاد

Jason Todd

جیسون تاد (Jason Todd) - بتمن

نام واقعی

جیسون پیتر تاد

اولین نمایش

Batman #357 (سال ۱۹۸۳)

خالق

  • گری کانوی
  • دان نیوتون

وابسته به

قابلیت‌ها

  • استاد رزمی‌کار
  • مهارت در سلاح گرم

جیسون پیتر تاد (Jason Peter Todd) یک شخصیت ساختگی در دی‌سی کامیکس است. او اولین بار در شماره ۳۵۷ کمیک بتمن (۱۹۸۳) نمایش داده شد. پس از آن که دیک گریسون تحت نام نایت‌وینگ به ستاره‌ی کمیک The New Teen Titans تبدیل شد، جیسون جای او را گرفت و تبدیل به دومین رابین و تابع بتمن شد.

اگرچه این شخصیت در ابتدا محبوب بود اما پس از تجدید نظر مکس آلن کالینز در ریشه‌های این شخصیت، نسخه‌ی رابین جیسون تاد از طرف هواداران مورد استقبال خوبی قرار نگرفت. دی‌سی کامیکس در سال ۱۹۸۸ طی یک نظرسنجی در مورد خط داستانی کمیک Batman: A Death in the Family از مخاطبان خود سرنوشت این شخصیت را جویا شد؛ این که جیسون تاد به دست دشمن کینه‌جوی بتمن یعنی جوکر کشته شود یا خیر. این شخصیت در نهایت با توجه به نظرسنجی کشته شد و به دنبال آن بتمن به خاطر عدم جلوگیری از مرگ جیسون احساس گناه کرد. با این حال، جیستون در آرک داستانی Under the Hood مربوط به سال ۲۰۰۵ دوباره احیا شد و سرانجام با تبدیل شدن به دومین رد هود در نقش یک ضدقهرمان ظاهر شد. او در بسیاری از جهات شبیه به بتمن است، البته به جز تمایل او برای استفاده از زور و سلاح‌های کشنده.

در سال ۲۰۱۰، تاد در یک مینی‌سری شش شماره‌ای تحت عنوان Red Hood: The Lost Days حضور پیدا کرد، که این زمان مصادف شد با انتشار فیلم انیمیشنی DC Batman: Under the Hood که یک اقتباس از کمیک Under The Hood بود. داستان این فیلم توسط جاد وینیک نوشته شد و متمرکز بر سال‌های گمشده جیسون تاد پس از مرگ و احیا شدنش، و قبل از بازگشت او به شهر گاتهام بود.

پیشینه

در نسخه‌ی اولیه شخصیت جیسون تاد ریشه‌ای مشابه با اولین رابین یعنی دیک گریسون داشت. او همانند دیک پسر یک خانواده‌ی بندباز سیرک بود که پدر و مادرش توسط یک جنایتکار (کیلر کراک) کشته شدند و او بعدا تحت حمایت بروس وین قرار گرفت.

به دنبال بهبود شخصیت‌ها در کمیک بوک Crisis on Infinite Earths، جیسون تاد به عنوان یک بچه‌ی یتیم خیابانی به تصویر کشیده شد که وقتی سعی داست تایرهای بت‌موبیل را سرقت کند برای اولین بار با شوالیه تاریکی دیدار کرد. بروس وین او را به مدرسه‌ی جوانان مشکل‌دار فرستاد و جیسون برای مدت کوتاهی پوشش رابین را به دست آورد. جیسون شش ماه را تمرین کرد تا بتواند لباس رابین را به تن کند. بتمن می‌دانست که جیسون فاقد قابلیت‌های آکروباتیک گریسون است، اما باور داشت که او می‌تواند با هدایت خشم خود به یک مبارز جنایی موثر تبدیل شد. همچنین او باور داشت که در صورت کمک نکردن به این پسر، جیسون سرانجام به یک «عنصر جنایی» تبدیل خواهد شد. زمانی که شهر گاتهام به طور موقت توسط دیکن بلک‌فایر مورد تجاوز قرار گرفته بود، جیسون در این زمینه به بتمن کمک کرد.

صفحات دیگر