ویکی مردگان متحرک

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

مردگان متحرک (سریال)

اشتراک‌گذاری

مردگان متحرک

The Walking Dead

مردگان متحرک (سریال) - مردگان متحرک

توسعه‌دهنده

فرانک دارابونت

توزیع‌کننده

ای‌ام‌سی
فاکس اینترنشنال چنلز

شورانر

فرانک دارابونت (S1)
گلن مازارا (S2 و S3)
اسکات گیمپل (S4 تا S8)
آنجلا کانگ (S9 تا S11)

بر پایه

کمیک مردگان متحرک

کانال‌ها

ام‌ام‌سی
فاکس و دیزنی پلاس

تعداد فصل

۱۱

تعداد قسمت

۱۷۷

تاریخ پخش

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲

مردگان متحرک (The Walking Dead) یک مجموعه تلویزیونی درام ترسناک پسا آخرالزمانی است که بر اساس مجموعه کمیکی به همین نام از رابرت کرکمن، تونی مور و چارلی آدلارد ساخته شده است. این سریال و مجموعه‌های کمیک در کنار هم هسته‌ی دنیای تلویزیونی مردگان متحرک را تشکیل می‌دهند. داستان این مجموعه شامل گروه بزرگی از بازماندگان یک آخرالزمان زامبی‌گونه است که سعی می‌کنند از تهدیدات تقریبا دائمی حملات زامبی‌هایی به نام «واکرها» زنده بمانند. با فروپاشی تمدن مدرن، این بازماندگان باید با سایر بازماندگان انسانی در گروه‌ها و جوامع دیگر مقابله کنند که هر کدام مجموعه قوانین و اخلاقیات خاص خود را دارند، و گاه به درگیری آشکار بین آن‌ها ختم می‌شود. این سریال اولین مجموعه تلویزیونی از مجموعه مردگان متحرک است.

سریال مردگان متحرک برای اولین بار در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ پخش شد. این مجموعه به طور انحصاری از کانال AMC در ایالات متحده و در سطح بین‌المللی از طریق شبکه فاکس و دیزنی پلاس پخش شد. این سریال سرانجام در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ پس از یازده فصل و ۱۷۷ قسمت به پایان رسید. اندرو لینکلن تا زمان خروجش در فصل نهم، نقش شخصیت اصلی ریک گرایمز را بازی می‌کرد. نورمن ریدوس، استیون یون، چندلر ریگز، ملیسا مک براید، لورن کوهن، دانای گوریرا، جاش مک‌درمیت، کریستین سراتوس، ست گیلیام، راس مارکاند و جفری دین مورگان دیگر بازیگران قدیمی این مجموعه بودند. مردگان متحرک توسط استودیوی AMC در ایالت جورجیا تولید شده است و بیشتر فیلمبرداری آن در فضای باز استودیو ریوروود در نزدیکی سنویا جورجیا انجام شده است.

مردگان متحرک به عنوان یک سریال شاخص ای‌ام‌سی شناخته شده است. این سریال با شروع فصل سوم، بیشترین بینندگان ۱۸ تا ۴۹ ساله را در بین سریال‌های تلویزیونی کابلی به خود جلب کرد. این سریال با استقبال مثبت منتقدان نیز مواجه شد و نامزد جوایز متعددی از جمله جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی درام شد. بینندگان سریال در فصل‌های بعدی کاهش یافت.

ام‌ام‌سی مجموعه‌ای از رسانه‌های دیگر مرتبط به مجموعه مردگان متحرک را تولید کرده است، از جمله سریال‌های اسپین‌آف ترس از مردگان متحرک (۲۰۱۵-۲۰۲۳)، مردگان متحرک: جهانی فراتر (۲۰۲۰-۲۰۲۱)، داستان‌های مردگان متحرک (۲۰۲۲)، مردگان متحرک: شهر مرده (۲۰۲۳)، مردگان متحرک: دریل دیکسون (۲۰۲۳) و مردگان متحرک: آن‌هایی که زنده‌اند (۲۰۲۴) و همچنین چندین وبیزود و بازی ویدیویی.

نگاه اجمالی

داستان مردگان متحرک پس از شروع یک آخرالزمان زامبی‌گونه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. زامبی‌ها که به آن‌ها «واکرها» گفته می‌شود، به سمت انسان‌های زنده و سایر موجودات حمله می‌کنند تا آن‌ها را بخورند. این موجودات جذب سر و صدا از جمله شلیک گلوله می‌شوند، و همین طور به بوهای مختلف مثل بوی انسان حساس هستند. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که انسان‌ها فقط در صورت گاز گرفتن یا خراشیده شدن به واکرها تبدیل می‌شوند، اما در اوایل سریال مشخص شد که همه انسان‌های زنده حامل عامل بیماری‌زا هستند، بنابراین هر کسی که بمیرد به عنوان یک واکر زنده می‌شود. تنها راه برای کشتن دائمی واکر آسیب رساندن به مغز یا تخریب کامل بدن است.

در ابتدا، سریال بر روی شخصیت معاون کلانتر، ریک گرایمز متمرکز است که در قسمت اول سریال از کما بیدار می‌شود. در زمانی که ریک در کما بود، جهان توسط واکرها تسخیر شده است. او رهبر گروهی از بازماندگان منطقه آتلانتا جورجیا می‌شود، و این گروه تلاش می‌کند تا از خود در برابر حملات واکرها و در برابر سایر گروه‌های بازمانده محافظت کنند.

فصل
قسمت‌ها
تاریخ شروع
تاریخ پایان
۱
۶
۳۱ اکتبر ۲۰۱۰
۵ دسامبر ۲۰۱۰
۲
۱۳
۱۶ اکتبر ۲۰۱۱
۱۸ مارچ ۲۰۱۲
۳
۱۶
۱۴ اکتبر ۲۰۱۲
۳۱ مارچ ۲۰۱۳
۴
۱۶
۱۳ اکتبر ۲۰۱۳
۳۰ مارچ ۲۰۱۴
۵
۱۶
۱۲ اکتبر ۲۰۱۴
۲۹ مارچ ۲۰۱۵
۶
۱۶
۱۱ اکتبر ۲۰۱۵
۳ اپریل ۲۰۱۶
۷
۱۶
۲۳ اکتبر ۲۰۱۶
۲ اپریل ۲۰۱۷
۸
۱۶
۲۲ اکتبر ۲۰۱۷
۱۵ اپریل ۲۰۱۸
۹
۱۶
۷ اکتبر ۲۰۱۸
۳۱ مارچ ۲۰۱۹
۱۰
۲۲
۸ اکتبر ۲۰۱۹
۴ اپریل ۲۰۲۱
۱۱
۲۴
۲۲ آگوست ۲۰۲۱
نوامبر ۲۰۲۲
صفحات دیگر