ویکی هری پاتر

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

گروه‌های هاگوارتز

اشتراک‌گذاری

گروه‌های هاگوارتز

Hogwarts Houses

گروه‌های هاگوارتز - هری پاتر

بنیان‌گذار

گودریک گریفیندور
هلگا هافلپاف
روونا ریونکلا
سالازار اسلیترین

رنگ

قرمز و طلایی
زرد و سیاه
آبی و برنزی
سبز و نقره‌ای

حیوان

شیر
گورکن
عقاب
مار

خصوصیات

دلاوری و جوانمردی
وفاداری و سخت‌کوشی
شوخ طبعی و یادگیری
حیله‌گری و جاه طلبی

رهبر

پومونا اسپروت (؟ – قبل از ۲۰۱۷)
فیلیوس فلیتویک (؟)
هوراس اسلاگ‌هورن (؟ – ۱۹۸۱، ۱۹۹۷ – ؟)
سوروس اسنیپ (؟ – ۱۹۹۷)

روح

نیک بی‌سر (گریفیندور)
راهب چاق (هافلپاف)
بانوی خاکستری (ریون‌کلا)
بارون خونین (اسلیترین)

اتاق مرسوم

برج گریفیندور
ساختمان پافلپاف
برج ریون‌کلا
سیاهچال اسلیترین

مدرسه جادوگری و جادوگری هاگوارتز به چهار گروه تقسیم شده است: گریفیندور که توسط گودریک گریفیندور تأسیس شده است، هافلپاف که توسط هلگا هافلپاف تاسیس شده است، ریونکلا که توسط روونا ریونکلا تاسیس شده است و اسلیترین که توسط سالازار اسلیترین تأسیس شده است.

سیستم‌ها

گروه‌های هاگوارتز محلی برای زندگی و آموزش دانش‌آموزان است. هر سال گروهی از دانش‌آموزان در یک گروه قرار می‌گیرد که دارای یک خوابگاه و کلاس‌های بسیاری است. هر یک از گروه‌ها در طول سال تحصیلی به کسب امتیاز می‌پردازد یا امتیازی را برای رفتارش از دست می‌دهد، و به این شکل با هم رقابت می‌کنند. گروهی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، جامی را برنده می‌شود. هر گروه همچنین تیم کوییدیچ مخصوص به خود را دارد که برای جام کوییدیچ رقابت می‌کند. این دو مسابقه باعث ایجاد رقابت بین گروه‌ها می‌شود که برجسته‌ترین رقابت میان دو گروه گریفیندور و اسلیترین است.

مرتب سازی

گروه‌های هاگوارتز

در روزهای اولیه تاسیس هاگوارتز، چهار بنیانگذار آن دانش‌آموزان را برای گروه‌های خود انتخاب می‌کردند. با وجود نگرانی بنیانگذاران از این که پس از مرگ‌شان دانش‌آموزان چگونه انتخاب شوند، یکی از بنیان‌گذران یعنی گودریک گریفیندور کلاه خود را از سر برداشت و «تعدادی مغز را در آن گذاشت» و به این ترتیب کلاه مرتب‌سازی را برای انتخاب دانشجویان آینده ایجاد کرد. پس از آن در آغاز هر سال تحصیلی، طی مراسمی این کلاه جادویی بر سر هر یک از دانش‌آموزان جدید گذاشته می‌شود و کلاه آن‌ها را در گروه‌ها مرتب‌سازی می‌کند.

خصوصیات

مشخص نیست که آیا کلاه مرتب‌سازی دانش‌آموزان را بر اساس ویژگی‌هایشان (یا حداقل ویژگی‌های نمایش داده شده) انتخاب می‌کند یا خیر. برای مثال یکی از نمونه‌ها پیتر پتی‌گرو بود که در گروه گریفیندور دسته‌بندی شد، اما در نهایت مشخص شد فردی کاملا بزدل، خودخواه و فاسد است. او ممکن است به این خاطر در این گروه قرار گرفته است چون در آن زمان افراد قوی و شجاعی مانند جیمز پاتر و سیریوس بلک را تحسین می‌کرد. نمونه‌های دیگر عبارتند از وینسنت کراب و گرگوری گویل که با وجود این که افرادی احمق و نسبتا تنبل بودند اما در گروه اسلیترین، خاستگاه حیله‌گری و جاه‌طلبی قرار گرفتند. هرماینی گرنجر در حالی که به خاطر باهوشی گزینه‌ی مناسبی برای ریونکلا بود، اما برای شجاعت ارزش بیشتری قائل بود و در گریفیندور قرار گرفت.

کلاه مرتب‌سازی می‌تواند ویژگی‌هایی بالقوه را در دانش‌آموزان تشخیص دهد و آن‌ها را در گروهی قرار دهد تا به چالش کشیده شوند و محک زده شوند. به عنوان مثال، نویل لانگ‌باتم در گریفیندور قرار گرفت، زیرا کلاه احساس می‌کرد که او قادر به نشان دادن خصوصیات شجاعت و رهبری است. با این حال، این ویژگی‌ها به طور کامل در او ظاهر نشد تا اینکه نویل یاد گرفت چطور به خودش ایمان داشته باشد.

مناسبات گروه

این چهار گروه موجودیت‌هایی مجزا هستند که هر کدام دارای اتاق و خوابگاه مشترک خود هستند. همچنین میز مخصوص به خود را در تالار بزرگ دارند و دانش‌آموزان عمدتا با همکلاسی‌های گروه خود دروسی مشترک دارند. هیچ قانونی در مورد اختلاط دانش آموزان از گروه‌های مختلف وجود ندارد، اما در عمل، اکثریت تعاملات اجتماعی در یک گروه اتفاق می‌افتد. هر گروه یک معلمی دارد که به عنوان رهبر آن گروه عمل می‌کند. همچنین هر گروه دارای یک روح مخصوص به خود است که عملکرد آن‌ها (در صورت وجود) ناشناخته است، اگرچه آن‌ها ممکن است مانند طلسم گروه باشند. هم رهبر و هم روح گروه قبلا از شاگردان همان گروه بوده‌اند.

رقابت زیادی بین گروه وجود دارد که همیشه دوستانه نیست. این رقابت در مسابقات کوییدیچ و مسابقات سالانه مدرسه برای جام هاوس صورت می‌گیرد که برنده‌ی این جام بر اساس تعداد امتیازهای کسب شده یا از دست رفته هر یک از اعضای گروه تعیین می‌شود. این امتیازات بر اساس رفتار دانش آموزان در طول سال تحصیلی اعطا یا اخذ می‌شود. برخی افراد مثل سوروس اسنیپ، استاد سابق معجون‌ها، تمایل داشتند که از گروه خود حمایت کنند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع مخالف قوانین نباشد. او برای این کار مورد تحقیر بسیاری از دانش‌آموزان به جز گروه اسلیترین قرار گرفت.

چهار گروه هاگوارتز

گریفیندور

گریفیندور برای شجاعت، جسارت و جوانمردی ارزش قائل بود. حیوان نمادین این گروه شیر، و سنگ جواهر آن یاقوت، و رنگ آن قرمز و طلایی است. مینروا مک‌گوناگال رئیس اخیر گریفیندور، «نیک تقریبا بی‌سر» روح گروه و موسس آن گودریک گریفیندور بوده است. گریفیندور با عنصر آتش مطابقت دارد. اتاق مشترک آن در یکی از بلندترین برج های هاگوارتز است که ورودی آن در طبقه هفتم در بال شرقی قلعه قرار دارد و توسط پرتره‌ای از یک خانم چاق محافظت می‌شود. این پرتره در صورت رمز عبور صحیح اجازه‌ی ورود می‌دهد که این رمز در طول سال تحصیلی بارها تغییر کرده است. گریفیندورهای معروف عبارتند از: آلبوس دامبلدور، هری پاتر، و مینروا مک‌گوناگال. شی برجسته‌ی مرتبط به این گروه شمشیر گریفیندور است و شعار آن "Forti Animo Estote" (به معنی «شجاعت داشته باش») است.

هافلپاف

هافلپاف برای کار سخت، فداکاری، صبر، وفاداری و بازی جوانمردانه ارزش قائل است. حیوان نمادین آن گورکن، سنگ جواهر آن الماس زرد، و رنگ آن زرد و سیاه است. پومونا اسپروت در طول سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ رئیس هافلپاف بود. اسپروت پیش از سال ۲۰۱۷ این سمت را ترک کرد و جانشین او ناشناخته است. روح متعلق به این گروه راهب چاق است و موسس آن هلگا هافلپاف بوده است.

هافلپاف با عنصر سنگ مطابقت دارد. خوابگاه هافلپاف و اتاق مشترک آن جایی در زیرزمین و نزدیک به آشپزخانه‌های قلعه قرار دارد. با ضربه زدن روی بشکه دوم از پایین از ردیف دوم با ریتم هلگا هافلپاف می‌توان به آن دسترسی داشت که عنوان مکانی دنج و دلپذیر با آویزهای زرد رنگ و تونل‌های زیرزمینی است. هافلپاف‌های معروف شامل هنگیست وودکرافت (بنیان‌گذار هاگزمید)، نیوت اسکمندر (نویسنده جانوران شگفت‌انگیز) و آرتمیسیا لوفکین (اولین وزیر زن جادو) بودند. شی برجسته‌ی متعلق به هافلپاف جام هلگا هافلپاف بود که توسط تام ریدل به هورکراکس تبدیل شد.

ریون‌کلا

ریون‌کلا برای هوش، دانش، کنجکاوی، خلاقیت و شوخ‌طبعی ارزش قائل است. حیوان نمادین آن عقاب، سنگ جواهر آن یاقوت کبود و رنگ آن آبی و برنزی است. رئیس گروه ریون‌کلا در دهه ۱۹۹۰ فیلیوس فلیتویک بود. روح ریونکلا بانوی خاکستری است که دختر رونا ریونکلاو، بنیانگذار این گروه است. ریون‌کلا با عنصر هوا مطابقت دارد و اتاق مشترک آن در برجی در ضلع غربی قلعه قرار دارد. دانشجویان ریون‌کلا به جای رمز عبور باید به یک معما پاسخ دهند تا به خوابگاه خود دسترسی پیدا کنند. با این حال این معما می‌تواند توسط غیر ریون‌کلاها نیز پاسخ داده شود. ریون‌کلاهای معروف شامل لونا لاوگود، گیلدروی لاک‌هارت، ایگناتیا وایلدسمیت (مخترع پودر فلو) و گاریک اولیواندر بوده‌اند. شی برجسته متعلق به ریون‌کلا نیم‌تاج روونا ریون‌کلا است که توسط تام ریدل به هورکراکس تبدیل شد.

اسلیترین

اسلیترین برای جاه طلبی، رهبری، حفظ خود، حیله‌گری و تدبیر ارزش قائل است. این گروه توسط سالازار اسلیترین تأسیس شده است. حیوان نمادین آن مار، سنگ جواهر آن زمرد، و رنگ آن سبز زمردی و نقره‌ای است. پروفسور هوراس اسلاگ‌هورن در طول سال تحصیلی ۱۹۹۷-۱۹۹۸ رئیس اسلیترین بود که جایگزین سوروس اسنیپ شد. اسلیترین بیشترین مرگ خواران و جادوگران تاریک را تولید کرده است از جمله تام ریدل، بلاتریکس لسترنج و لوسیوس مالفوی اما این بدان معنا نیست که گروه‌های دیگر هیچ موردی تولید نکرده‌اند.

روح این گروه بارون خونین است و موسس آن سالازار اسلیترین بوده است. اسلیترین تقریبا با عنصر آب مطابقت دارد. خوابگاه‌ها و اتاق مشترک اسلیترین از طریق یک دیوار سنگی در سیاه‌چال‌ها قابل دسترس است و اتاق مشترک اسلیترین در زیر دریاچه سیاه قرار دارد که اتاقی زیرزمینی و کم ارتفاع با دیوارهای سنگی و چراغ‌های نقره‌ای آویزان است. از اسلایترین‌های معروف می‌توان به مرلین، تام ریدل، دراکو مالفوی، و دولورس آمبریج اشاره کرد. شی برجسته اسلیترین گردنبند سالازار اسلیترین است که توسط تام ریدل به هورکراکس تبدیل شد.

صفحات دیگر