ویکی هری پاتر

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (فیلم)

اشتراک‌گذاری

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها

Fantastic Beasts and Where to Find Them

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (فیلم) - هری پاتر

کارگردان

دیوید یتس

تهیه‌کننده

دیوید هیمن
جی.کی. رولینگ
استیو کلووز
لیونل ویگرام

نویسنده

جی.کی. رولینگ

موسیقی

جیمز نیوتون هاوارد

پخش

برادران وارنر

تاریخ انتشار

۱۰ نوامبر ۲۰۱۶

زمان فیلم

۱۳۳ دقیقه

فیلم دنباله

جانوران شگفت‌انگیز: جرایم گریندل‌والد

جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (Fantastic Beasts and Where to Find Them) یک فیلم فانتزی و ماجراجویی به کارگردانی دیوید یتس و بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته‌ی جی.کی. رولینگ است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم که اولین تجربه‌ی فیلمنامه‌نویسی خانم رولینگ و نشات گرفته از کتاب او با همین نام است، که مشتق/پیش‌درآمدی بر مجموعه فیلم‌های هری پاتر بوده و اولین قسمت از یک پنج‌گانه است. رولینگ همچنین در کنار دیوید هیمن، استیو کلاوز و لایونل ویگرام، تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده دارد. بازیگران فیلم شامل ادی ردمین، کاترین واترستون، آلیسون سودول، دن فوگلر، کالین فارل، سامانتا مورتون، ازرا میلر، کارمن اجوجو، جان ویت و ران پرلمن هستند. تصویربرداری فیلم در تاریخ ۱۷ اوت ۲۰۱۵ در استودیو لیوزدن وارنر برادرز آغاز شد.

اولین نمایش فیلم جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ در شهر نیویورک بود، و سپس در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ به صورت سه‌بعدی و آی‌مکس اکران جهانی شد. جانوران شگفت‌انگیز با بودجه‌ای ۱۸۰ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه به فروشی ۸۱۴٬۶ میلیون دلار رسید که موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. جانوران شگفت‌انگیز جزو ده فیلم پر فروش سال ۲۰۱۶ میلادی می‌باشد.

این فیلم در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار نامزد دو جایزه اسکار بود که در نهایت موفق شد تنها برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شود. این جایزه به کالین اتوود، طراح لباس این فیلم تعلق گرفت. همچنین این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه نیز شد اما این جایزه را فیلم لالا لند از آن خود کرد.

پیش‌زمینه داستان

در سال ۱۹۲۶، نیوت اسکمندر پس از تکمیل سفرهای تحقیقاتی‌اش برای نگارش کتاب جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها، برای توقفی کوتاه وارد نیویورک شد. اما بر اثر اشتباه ناخواسته از یک ماگل به نام جیکوب کوالسکی، تعدادی از موجوداتی که درون چمدان نیوت بودند در شهر آزاد شدند و روابط جامعه جادوگری و غیرجادوگری دچار بحران شد، و این در حالی بود که پیش از این به علت فعالیت‌های گروه متعصب و تندروی «انجمن بشردوستانه سیلم جدید» که به دنبال احیای دوباره محاکمات سیلم بودند - فضا به اندازه کافی پر تنش بود.

شخصیت‌ها و بازیگران

  • ادی ردمین در نقش نیوتون اسکمندر، مشهور به نیوت،جادوگری عجیب و درون‌گرا، جادوجانورشناس و کارمند وزارت سحر و جادوی بریتانیا که بعدها کتاب درسی هاگوارتز به نام جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها را می‌نویسد.
  • کاترین واترستون در نقش پورپنتینا گلدستین مشهور به تینا، ساحره‌ای منطقی و معقول که کارمند کنگرهٔ جادویی ایالات متحدهٔ آمریکا (ماکوزا) است و همیشه دوست دارد طرف حق را بگیرد. او قبلاً کارآگاه بوده اما حالا به دفتری بسیار پایین‌تر از حد مهارتش تنزل رتبه یافته‌است.
  • آلیسون سودول در نقش کویینی گلدستین، هم‌اتاقی و خواهر کوچکتر تینا که دختری بسیار زیبا توصیف شده‌است. او فردی مستقل و گشاده‌دل است که مهارت زیادی در خواندن ذهن دارد.
  • دن فوگلر در نقش جیکوب کوالسکی، یک ماگل که کارگر یک کارخانه است و آرزو دارد روزی نانوا شود. او پس از ملاقات با نیوت با جامعهٔ جادویی نیویورک سیتی آشنا می‌شود. در ابتدای فیلم او تازه یک رابطهٔ عاشقانه را خاتمه داده است.
  • کالین فارل در نقش پرسیوال گریوز، جادوگری ماهر و کارآگاه عالی‌رتبه و مورد اعتماد رئیس کنگرهٔ جادویی آمریکا است که وظیفهٔ حفاظت از جادوگران را در برابر افشاء و خطرات برعهده دارد.
  • سامانتا مورتون در نقش مری لو بِربون، یک بی‌جادوی متعصب و رهبر بدجنس انجمن پاسداشت سیلم جدید است، گروهی افراطی که یکی از اهداف آنان شناسایی و کشتن جادوگران و ساحره‌هاست.
  • ازرا میلر در نقش کریدنس بِربون، پسر آشفته‌ای که مری لو به فرزندی قبول کرده‌است.
  • کارمن اجوجو در نقش سِرافینا پیکووِری، رئیس کنگرهٔ جادویی ایالات متحده آمریکا.
  • جان ویت در نقش هنری شاو پدر، یک سناتور آمریکا که برای پسرش یک گردهمایی ترتیب داده و انجمن بشردوستانهٔ سیلم جدید در برابر آن تظاهرات می‌کنند.
  • ران پرلمن در نقش نارلک، یک گنگستر جن که صاحب یک میخانهٔ مخفی است.
  • فیث وود-بلگارو در نقش مادِستی بِربون، دختربچه‌ای که مری لو به فرزندی پذیرفته‌است.
  • جن مورای در نقش چستیتی بِربون، ارشدترین فرزندی که موری لو سرپرستی او را به عهده دارد.
  • جانی دپ در نقش گلرت گریندل‌والد، یکی از خطرناک‌ترین جادوگران تاریخ
  • زو کراویتز در نقش لتا لسترنج

منابع

صفحات دیگر