ویکی هری پاتر

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور

اشتراک‌گذاری

جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور - هری پاتر

کارگردان

دیوید یتس

تهیه‌کننده

دیوید هیمن
جی.کی. رولینگ
استیو کلووس
لیونل ویگرام
تیم لویس

نویسنده

جی.کی. رولینگ

موسیقی

جیمز نیوتن هاوارد

پخش

وارنر برادرز پیکچرز

تاریخ انتشار

۲۹ مارچ ۲۰۲۲ (لندن)
۱۵ آوریل ۲۰۲۲ (ایالات متحده)

زمان فیلم

۱۴۲ دقیقه

جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور (انگلیسی: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore) یک فیلم فانتزی محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی دیوید ییتس است که فیلمنامهٔ آن را جی.کی. رولینگ و استیو کلاوز به نگارش درآورده‌اند. این فیلم دنبالهٔ جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد (۲۰۱۸) است و سومین قسمت از مجموعهٔ جانوران شگفت‌انگیز و در کل یازدهمین فیلم در فرنچایز دنیای جادوگری محسوب می‌شود. گروه بازیگران آن شامل ادی ردمین، جود لا، ازرا میلر، دن فوگلر، آلیسون سودول، کلوم ترنر، جسیکا ویلیامز، کاترین واترستون و مس میکلسن می‌شود. وقایع داستانی فیلم چند سال بعد از فیلم قبلی جریان دارد و در آن آلبوس دامبلدور، نیوت اسکمندر و متحدانش را به مأموریتی می‌فرستند تا جادوگر تاریک گلرت گریندل‌والد را شکست دهند.

سومین فیلم جانوران شگفت‌انگیز که قرار بود «دست کم» یک سه‌گانه باشد، برای اکران در نوامبر ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود. اکران فیلم به ژوئیه ۲۰۲۲ تغییر داده شد و بسیاری از بازیگران اصلی دو فیلم اول حضور خود را در مارس ۲۰۲۰ تأیید کردند. فیلم‌برداری رسمی فیلم قرار بود از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شود. در مارس ۲۰۲۰، روزی که قرار بود فیلم‌برداری آغاز شود، همه‌گیری کویید-۱۹ باعث شد تا برادران وارنر پیکچرز تولید فیلم را به تعویق بیندازد. فیلم‌برداری به‌طور رسمی در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. جانی دپ که در فیلم‌های قبلی نقش گریندل‌والد را بازی می‌کرد، ابتدا قرار بود برگردد و صحنه‌ای را برای فیلم بازی کند، اما در نوامبر ۲۰۲۰ به دنبال پروندهٔ قضایی علیه او در رابطه با اتهاماتی که مرتکب خشونت خانگی شده بود، از او خواسته شد از پروژه کنار رود. میکلسن اواخر همان ماه جایگزین او شد. مراحل فیلم‌برداری تا فوریه ۲۰۲۱ ادامه داشت.

اسرار دامبلدور در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در لندن به نمایش درآمد و در ۸ آوریل ۲۰۲۲ در بریتانیا و در ۱۵ آوریل در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد. اگرچه نسبت به فیلم قبلی خود پیشرفتی در نظر گرفته شد و عملکرد میکلسن مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم با بودجهٔ ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و با ۴۰۱ میلیون دلار فروش در گیشه، هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ و کم‌فروش‌ترین فیلمِ دنیای جادوگری است.

داستان

در سال ۱۹۳۲ در گویلین چین، نیوت اسکماندر یک کیلین — موجودی افسانه‌ای که می‌تواند به روح فرد و همچنین به آینده نگاه کند — را کمک می‌کند تا فرزندانش را به دنیا بیاورد. همدست‌های گلرت گریندل‌والد به رهبری کریدنس بربون به مادر حمله کرده و او را می‌کشند و نوزاد را می‌ربایند. گریندل‌والد متعاقباً این نوزاد را می‌کشد تا از توانایی آن در پیش‌بینی آینده استفاده کند. با این حال، غافل از اینکه کیلین یک دوقلو به دنیا آورد است که نیوت آن را نجات می‌دهد.

آلبوس دامبلدور که به دلیل پیمان خونی خود قادر به مبارزه با گریندل‌والد نیست، نیوت، برادرش تسئوس، معلم چارمز ایلورمورنی، لالی هیکس، جادوگر سنگالی-فرانسوی یوسف کاما، جیکوب کوالسکی (ماگل) و دستیار نیوت، بانتی بروداکر را به خدمت می‌گیرد تا نقشهٔ جهانی گریندل‌والد را خنثی کند. یوسف کاما به عنوان جاسوس در حلقهٔ داخلی گریندل‌والد برچسب‌زده می‌شود و بقیه به برلین آلمان فرستاده می‌شوند. هنگامی که گروه به آنجا می‌رسند، شاهد تبرئه شدن گریندل‌والد از تمام اتهامات جنایی توسط کنفدراسیون بین‌المللی جادوگران (ICW) و نامزدی او برای کسب مقام ماگوامپ عالی می‌شوند. نیوت پیغامی را از آلبوس به آنتون ووگل، ماگوامپ عالی فعلی می‌دهد مبنی بر اینکه کار درست را انجام دهد، نه کار آسان‌تر را. آنتون ووگل به شورای ICW می‌گوید که او معتقد است دستگیری گریندل‌والد می‌تواند حمایت بیشتری از او به دست آورد، اما شکست او در یک انتخابات قانونی قدرت او را از بین می‌برد. آلبوس بعداً به نیوت می‌گوید که ووگل کار آسان را انتخاب کرده‌است.

شرکای گریندل‌والد، وزارت سحر و جادو آلمان را تضعیف کرده، تسئوس را دستگیر می‌کنند و برای ترور ویسنسیا سانتوس، نامزد موگوومپ عالی برزیل نقشه می‌کشند. دامبلدور، نیوت را مأمور نجات تسئوس می‌کند و لالی به همراه جیکوب ترور را خنثی می‌کنند. در حالی که نیوت برادرش را از زندان مخفی جادوگران آلمانی نجات می‌دهد، لالی و جیکوب تلاش برای ترور را خنثی می‌کنند. با این حال، جیکوب متعاقباً به خاطر تلاش برای کشتن گریندل‌والد متهم می‌شود و او و لالی به سختی موفق به فرار می‌شوند و به گریندل‌والد دلیلی پیدا می‌کند تا دنیای جادوگران را بر علیه همه ماگل‌ها برگرداند. در همین حال، گریندل‌والد کریدنس را برای ترور دامبلدور فرستاده است. دامبلدور به سرعت کریدنس را شکست می‌دهد که معلوم می‌شود پسر نامشروع برادر کوچکتر دامبلدور، ابرفورث دامبلدور است. کریدنس با دانستن اینکه پدرش کیست و این که آلبوس از او در امان می‌ماند، شروع به زیر سؤال بردن وفاداری خود به گریندل‌والد می‌کند. در همین حال، نیوت برای نجات تسئوس به زندان ارکستانگ می‌رود، جایی که با یک مانتیکور غول‌پیکر دیدار می‌کند و بعداً با کراواتی که دامبلدور به او داده بود به هاگوارتز منتقل می‌شود.

رهبران جهان جادوگر در بوتان گرد هم می‌آیند تا ماگوامپ جدید را انتخاب کنند که این انتخاب طی یک سنت باستانی و به واسطه یک کیلین انجام می‌شود. گریندل‌والد که می‌تواند آینده را ببیند، می‌داند که آلبوس و نیوت دوقلوی کیلین را به مراسم خواهند آورد. او پیروان خود را در دهکده بوتان مستقر می‌کند تا تیم آلبوس را رهگیری کنند. آلبوس که از این موضوع آگاه شده بود پنج چمدان را آماده می‌کند تا او را گیج کنند و اعضای تیم به طور جداگانه به دهکده می‌روند.

گریندل‌والد از نکرومانسی برای زنده کردن کیلینی که قبلاً کشته بود استفاده می‌کند. او آن را به روستا می‌آورد و در مراسم آئینی کیلین او را انتخاب می‌کند و به این ترتیب انتخابات دستکاری می‌شود. او بلافاصله به همه ماگل‌ها اعلام جنگ می‌کند و جیکوب را به خاطر تلاش در ترور کردن او شکنجه می‌کند. با این حال، کریدنس، نیوت و بانتی طرح گریندل‌والد را افشا می‌کنند. بانتی، کیلین بازمانده را افشا می‌کند و کیلین متعاقباً به دامبلدور تعظیم می‌کند. با این حال دامبلدور این موقعیت را رد می‌کند و سانتوس به عنوان ماگوامپ عالی انتخاب می‌شود. گریندل‌والد خشمگین سعی می‌کند کریدنس را که توسط آلبوس و ابرفورث محافظت می‌شود، بکشد. در همین حال طلسم‌های درگیری دامبلدور و گریندل‌والد پیمان خونی را که مانع از حملهٔ آنها به یکدیگر می‌شد را می‌شکند. نبرد متعاقب آن دو به بن‌بست می‌رسد و گریندل‌والد ناپدید می‌شود.

پس از آن ابرفورث پسرش کریدنس را می‌پذیرد و او را به خانه می‌برد. جیکوب و کوئینی در نانوایی اولی در شهر نیویورک، با حضور اکثر اعضای گروه و تینا گلدشتاین، ازدواج می‌کنند. دامبلدور نیز این مراسم را از دور تماشا می‌کند. نیوت او را روی نیمکت روبروی خیابان می‌بیند و بیرون می‌رود تا با او صحبت کند. آلبوس از نیوت تشکر می‌کند و پس کمی تماشای بیشتر به تنهایی در شب می‌رود.

شخصیت‌ها و بازیگران

  • ادی ردمین در نقش نیوتون «نیوت» اسکمندر: جادوگر جانورشناس بریتانیایی و عضو بخش جانوران وزارت سحر و جادوی بریتانیا
  • کاترین واترستون در نقش پورپنتینا «تینا» گلدستین: کارآگاه کنگره جادویی ایالات متحده آمریکا
  • دن فوگلر در نقش جیکوب کوالسکی: یک بی‌جادو که در جنگ جهانی اول شرکت کرده و در گذشته عاشق کویینی بود
  • آلیسون سودول در نقش کویینی گلدستین: خواهر جوانتر و جذاب تینا و یک ذهن جوی ماهر که به گریندلوالد ملحق شد.
  • ازرا میلر در نقش کریدنس بوربون/اورلیوس دامبلدور: یک پسرخوانده که مورد آزار قرار گرفته بود و به دلیل سرکوب توانایی‌های جادویی اش تبدیل به تیره گر شده بود و در پایان فیلم دوم، گریندلوالد ادعا کرد که نام واقعی او «اورلیوس دامبلدور» است و برادرش آلبوس قصد کشتن او را دارد
  • کالوم تورنر در نقش تسیوس اسکمندر: برادر نیوت و کارآگاه سازمان اجرای قوانین جادویی بریتانیا
  • جود لا در نقش آلبوس دامبلدور: بزرگترین جادوگر تاریخ و استاد درس تغییرشکل در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز و دوست سابق گریندل‌والد که رابطه صمیمانه ای با او داشت
  • مس میکلسن در نقش گلرت گریندل‌والد: جادوگر سیاه و خبیث که موجب وحشت در تمام اروپا گردیده‌است و رابطه ای پنهانی و عاشقانه ای با دامبلدور داشته‌است.

منابع

صفحات دیگر