ویکی باب اسفنجی

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

باب اسفنجی شلوار مکعبی (مجموعه)

اشتراک‌گذاری

باب اسفنجی شلوار مکعبی

SpongeBob SquarePants

باب اسفنجی شلوار مکعبی (مجموعه) - باب اسفنجی

خالق

استیون هیلنبرگ

کارگردان‌ها

درک درایمون (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴)
وینسنت والر (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵)

سبک

مجموعه تلویزیونی کمدی بچه‌ها
اسلپ‌استیک

کشور منشا

ایالات متحده

شبکه

نیکلودئون

تعداد فصل‌ها

۱۳

تعداد قسمت

بیش از ۲۶۷

کمپانی‌های تولید

نیکلودئون انیمیشن استودیو
یونایتد پلانکتون پیکچرز

فرمت تصویر

480i (از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲)
720p (سال ۲۰۰۹)
1080i (از ۲۰۱۲ تاکنون)

تاریخ پخش

۱ می ۱۹۹۹ تاکنون

کارتون باب اسفنجی شلوار مکعبی (SpongeBob SquarePants) که همچنین به طور ساده باب اسفنجی خطاب می‌شود، یک مجموعه انیمیشن تلویزیونی کمدی است که توسط یک زیست شناس دریایی سابق و انیماتور به نام استیون هیلنبرگ برای شبکه نیکلودئون ساخته شده است. این کارتون توسط نیکلودئون انیمیشن استودیو و یونایتد پلانکتون پیکچرز ساخته شده و از لحاظ ترتیب زمانی دهمین کارتون پخش شده از این شبکه محسوب می‌شود.

این مجموعه ماجراهای یک اسفنج دریایی به نام باب اسفنجی شلوار مکعبی را روایت می‌کند، فردی خوشحال که به همراه حلزون خانگی‌اش در آناناسی زیر دریا زندگی می‌کند. باب اسفنجی به عنوان یک آشپز در رستورانی به نام کراستی کرب کار می‌کند. همسایه و بهترین دوست او پاتریک ستاره است، و همسایه دیگر او یک اختاپوس بداخلاق است که همچنین  همکار زود-رنج او در رستوران است. باب اسفنجی و اختاپوس هر دو برای یک خرچنگ خسیس به نام یوجین هارولدِ خرچنگ کار می‌کنند، کسی که به همراه دختر نهنگش یعنی پرل در یک خانه لنگری زندگی می‌کند. باب اسفنجی همین طور در یک آموزشگاه قایقرانی ثبت نام کرده است که این آموزشگاه توسط یک پف ماهی به نام خانم پاف اداره می‌شود. باب اسفنجی همچنین بعضی اوقات وقتش را به یک سنجاب به نام سندی می‌گذراند. شخصیت‌های شرور این کارتون پلانکتون و همسر کامپیوتری او یعنی کارن هستند که مالک یک رستوران ورشکسته به نام چام باکت هستند که آن طرف کراستی کرب واقع شده است.

کارتون باب اسفنجی اولین بار در تاریخ ۱ می ۱۹۹۹ در قالب یک پیش‌نمایش بعد از جوایز برگزیده کودکان نیکلودین پخش شد. پخش این مجموعه به طور رسمی در تاریخ ۱۷ جولای همان سال شروع شد. در ابتدا قرار بود این کارتون ۶ قسمت نیم-ساعته باشد اما فصل اول به خاطر پایین بودن هزینه‌ی تولید به نسبت دیگر کارتون‌های آن زمان این شبکه گسترش پیدا کند. این مجموعه امروز شامل ۱۲ فصل است که در قالب دو دهه پخش شده است و فصل سیزدهم آن نیز قرار است پخش شود. کارتون باب اسفنجی از لحاظ طولانی بودن پخش دومین مجموعه انیمیشنی ویاکام محسوب می‌شود و محبوبیت آن باعث شده تا به یک فرانچایز رسانه‌ای تبدیل شود.