ویکی هری پاتر

بر پایه سیستم حالت روشن حالت تاریک

طلسم گیج‌کننده

اشتراک‌گذاری

طلسم گیجی

Stunning Spell

طلسم گیج‌کننده - هری پاتر

ورد

استویفای (Stupefy)

نوع

افسون

حرکت دست

خط عمودی

نور

قرمز

اثر

بیهوشی هدف

طلسم گیج‌کننده (Stunning Spell) افسونی است که هدف را مبهوت می‌کند و باعث بیهوشی می‌شود. این افسون در دوئل‌ها فوق‌العاده مفید است، زیرا می‌تواند یک دوئل را بدون ایجاد آسیبی پایدار به سرعت پایان دهد.

این طلسم همچنین توانایی توقف اجسام متحرک را دارد. طلسم-متقابل این افسون، طلسم احیا است، با این حال می‌توان با افسون سپر نیز از آن دفاع کرد.

اثرات

طلسم گیج‌کننده برای بیهوش کردن فوری یک هدف بدون ایجاد آسیب پایدار استفاده می‌شود. استفاده از چندین طلسم گیجی به طور همزمان اثر آن را تقویت می‌کند و این موضوع به ویژه برای موجوداتی با مقاومت به طلسم مانند اژدهایان، ترول‌ها، غول‌ها و نیمه غول‌ها مفید است، اما ممکن است منجر به آسیب به افراد عادی شود.

به عنوان مثال، پروفسور مک‌گونگال پس از ضربه خوردن از این طلسم توسط چندین کارمند وزارت سحر و جادو بریتانیا در سال ۱۹۹۶، مجبور شد به سنت‌مونگو منتقل شود، و مادام پامفری از نمردن او شگفت‌زده شد.

دفاع

اثرات یک طلسم گیج‌کننده ممکن است با طلسم احیاکننده خنثی شود، اما به مرور زمان از بین خواهد رفت. همچنین این طلسم می‌تواند توسط طلسم سپر منحرف شود. گونه‌هایی وجود دارند که به طور طبیعی در برابر این طلسم مقاوم هستند از جمله اژدها، ترول‌ها، آکرومانتولا، غول‌ها و نیمه-غول‌ها. روبیوس هاگرید همچنین در سال ۱۹۹۶ تحت تأثیر این طلسم از چندین کارمند وزارت سحر و جادو بریتانیا قرار نگرفت.

صفحات دیگر